V panelové diskusi zástupci společností stručně představí jednotlivé franšízové obchodní modely. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? Na co se klade důraz? Jaká úskalí můžete čekat, jaké jsou výhody? Jak funguje jejich ekonomika? Jaké jsou podmínky? Moderátor bude pokládat otázky tak, jak byste je pokládali vy, kdybyste se chtěli do franšízového podnikání pustit!

Panelová diskuse Souboj franšíz – finance a reality. Je franšíza vhodnou cestou? proběhla na konferenci FINfest 14. května 2019.

Tématům realityfinanční poradenství se samozřejmě bude věnovat také konference FINfest EFPA spojená s 5. odbornou realitní konferencí, která se uskuteční 20. listopadu 2019 v Clarion Congress Hotel Prague.

Jaké myšlenky v diskusi zazněly?

MP3 verzi záznamu panelové diskuse můžete stahovat zde (98,1 MB).

Prezentace jednotlivých firem

Jednotlivé prezentace jsou ke stažení po kliknutí na jméno prezentujícího:

Pobočková síť OK POINT

Radim Štantejský (Broker Consulting)

Finance / Reality / Spolu

Jan Lener (Broker Consulting)

Partners market

Martin Hrůša (Partners)

Směr moderního podnikání

Robert Hanzl (NEXT REALITY)

Emil Brož: Děkuji za prezentace a teď se můžeme vrhnout do diskuse.

V čem je lepší NEXT REALITY nebo Broker Consulting?

Emil Brož: Pane Hanzle, kdybych chtěl jít do Broker Consulting, co byste mi řekl? Proč bych měl jít k vám?

Robert Hanzl: Jsme specialisté. Výhodou našeho spojenectví je specializace. Léta dělám reality a nenapadlo by mne se pouštět do financí. Proto jsme se rozhodli spojit síly s jedničkou ve financích a každý realizujeme svůj byznys. My se specializujeme na realitní odvětví, snažíme se zefektivňovat naši práci, a proto netříštíme síly. I když jsme o tom v minulosti uvažovali.

Emil Brož: Takže tím, že se specializujete na reality, můžeme očekávat vyšší kvalitu služeb?

Robert Hanzl: Ano, specializace je důležitá.

Emil Brož: Pojďme předat slovo panu Lenerovi. Proč bych měl využít vašich služeb?

Jan Lener: Neřešil bych, proč nejít někam jinam. Řešil bych, proč jít k nám. A ten důvod je, že klienti chtějí službu pod jednou střechou. A u nás ji dostanou. U nás je naprosto jasné, kdo nabírá klienty, kdo za co odpovídá. A je to jasné i klientovi. Všechny služby má v OK POINTu. Specializace samozřejmě funguje, ale s klientem jedná vždy jeden člověk.

Licenční poplatky

Emil Brož: Pojďme k licenčním poplatkům. Zeptám se Partners market: “Když si pořídím Partners market nebo NEXT market, kolik zaplatím?

Martin Hrůša: Od začátku jsme maximálně transparentní, co se týče nákladů na zřízení. Proto nezavádíme žádný franchisingový poplatek. Licenční poplatky nemáme žádné. Franchisant odvádí podíl na obratu.

Emil Brož: To mluvíme o čistě finančním byznysu. Když budu chtít dělat reality, jak to je?

Robert Hanzl: Pokud se někdo rozhodne, že půjde do společného byznysu s Partners nebo NEXT REALITY, platí stejné podmínky.

Emil Brož: Když bych měl dejme tomu obrat milion korun měsíčně, kolik odvedu peněz?

Robert Hanzl: Máme to rozdělené podle měst. Každé má své pásmo. Poplatky činí zhruba deset procent.

Emil Brož: A v případě Partners market jsou podmínky jaké?

Martin Hrůša: Odpověď není úplně jednoduchá. Pokud bychom brali veškeré bonusy, činí poplatek asi 15 procent. Z mého pohledu je důležitější přínos zapojení do sítě. Až třetinu obratu umíme přinést Partners marketům díky spolupráci s obchodní sítí.

Základní kapitál na vybudování pobočky

Emil Brož: Jaký potřebuji základní kapitál, abych si takovou pobočku založil? Pojďme teď na OK POINT.

Radim Štantejský: Nejdříve se zastavím u poplatků. Ani my nemáme žádné vstupní fixní poplatky. Franšízový poplatek činí 6 000 korun, 7 200 korun je poplatek za IT a 9 000 korun za ATM. Nepožadujeme od franšízantů žádné poplatky z obratu. Všechny OK POINTy poskytují zcela shodné služby. Ceny zřízení odpovídají vybavení prostorů, do kterých přicházíme. Nejsme úplně příznivci úvěrování. Pro nás je lepší ten, kdo má startovací kapitál.

Emil Brož: Když budu mít potřebné finance, provozovnu kompletně vybavím, celá částka je v mé režii? Vy OK POINTy nijak nedotujete?

Radim Štantejský: Umíme půjčit 750 tisíc korun. Zbytek si musí zafinancovat franšízant.

Emil Brož: Z hlediska marží tedy nehraje roli obrat?

Radim Štantejský: Průměrný náklad na provozování OK POINTu je 120 000 korun měsíčně. Tomu musí odpovídat měsíční obrat. Budovat OK POINT se nedá kvůli desítkám tisíc zisku. To nefunguje… Pokud franšízantovi nezůstane zhruba 180 až 200 tisíc korun měsíčně brutto, provozovat OK POINT nemá smysl. A to existují i OK POINTy, jejichž provozní náklady přesahují půl milionu.

Emil Brož: Pokud mám franšízu s obratem 400 tisíc korun měsíčně a někdo jiný s obratem 1 milion korun měsíčně, jsou marže totožné?

Radim Štantejský: Ano. Jsou tam nastavené ty poplatky, které jsem zmiňoval na začátku.

Emil Brož: Jak je to u NEXT REALITY a Partners? Marže jste zmiňoval průměrně 15 procent…

Robert Hanzl: Zhruba 10 procent. Deset i míň.

Emil Brož: Kolik potřebuji peněz na vybavení pobočky?

Robert Hanzl: Naštěstí nejsou reality tak náročné na vybavení. My se nepotřebujeme s klienty potkávat každý den. Pokud byznys není propojený na finance, je spíše příležitostný, takže se odehrává více u klienta. A tomu odpovídají i pobočky. Některé pobočky jsou na hlavních třídách, ale to je spíš o marketingu. Náklady na vybavení se pohybují v jednotkách stovek tisíc.

Nezbytné předpoklady franšízanta

Emil Brož: Co bych měl splňovat jako zájemce o franšízu? Jsou nějaké požadavky?

Robert Hanzl: Čistě za reality: Žádná legislativa nenařizuje, co by měli realitní makléři splňovat. Nicméně jsou dvě skupiny: ti, kteří už v realitách působili a my si je prověříme a nováčci v oboru, které zaškolíme.

Emil Brož: Školení se platí?

Robert Hanzl: Adaptační školení se neplatí. Školení v rámci akademie ano.

Emil Brož: Teď předám slovo Broker Consulting. Jaké odborné požadavky máte?

Radim Štantejský: V rámci odborných standardů musí zájemce doložit vzdělání a bezúhonnost, které vyžaduje legislativa pro získání příslušných licencí. Franšízanti nemusí pocházet z finanční branže. Někdy je naopak vhodnější, když zájemce přijde z jiného oboru a netáhne si za sebou různé návyky. My jim v rámci vzdělávacího systému, který je úplně zadarmo, poskytneme všechny potřebné informace, standardy a postupy.

Jaké služby konkurence se vám líbí?

Emil Brož: Mám první otázku z publika prostřednictvím aplikace Eventee. Ptá se David Majzlík: “Jaká služba konkurence je podle vás zajímavá a měla by se stát součástí i vaší nabídky?” Otázka pro všechny. Začneme Partners market.

Martin Hrůša: (smích) Myslím, že tam všechno máme.

Emil Brož: I to stačí jako odpověď.

Martin Hrůša: Já jenom využiju ten čas na odpověď na některé věci, ke kterým jsem se nemohl vyjádřit. Tady zaznělo: “Stačí mít peníze a můžu si pořídit franšízu.” Ano, všichni nabízíme zaškolování, na druhou stranu – za tu dobu, co to děláme – je tento byznys o třech dovednostech: Musí umět získat lidi, musí jim umět dát práci a musí je umět řídit. Tohle když zvládne, třeba i s nějakým parťákem, bude úspěšný. Proto my dnes nabízíme vstupní praxi na pobočkách, které už máme, aby si mohl franšízant osahat, že uspěje. Pokud nebude schopen řídit a úkolovat dva lidi, začne vše buď dělat sám – což je pomalá cesta do pekla -, nebo nebude úspěšný. 

Emil Brož: Partners má svou multi-level strukturu a vedle toho franšízy. Přestupují vám lidé z MLM do Partners marketů?

Martin Hrůša: Asi se nám úplně nedaří komunikovat, jak celý systém funguje. Franšízová síť je plně zapojená do poradenské sítě. Využívá tedy synergie, které se navzájem doplňují a vyplňují. Každá pobočka má na sebe napojené klienty i poradce.

Emil Brož: Ještě mohou odpovědět kolegové, jestli konkurence něco má a vy na tom pracujete taky.

Jan Lener: Já ty služby úplně nemám přesně prozkoumané. Co obdivuji, že se Robertu Hanzlovi podařilo uspořádat tiskovou konferenci s paní ministryní. To bych chtěl taky umět.

Robert Hanzl: Abych byl korektní: Líbí se mi dva OK POINTy na Vinohradech a už jsem zadal řediteli pobočkové sítě strategii, jak dosáhnout téhož.

Radim Štantejský: Nebudu se vymezovat – služby máme podobné, každý k věci přistupujeme odlišným způsobem. Partners markety sdíli klienty s poradenskou sítí – my se tomu vyhýbáme. Partners markety mají dohodnuté bankovní koutky – my jsme šli trochu jinou cestou.

Kolik franšíz vydělává?

Emil Brož: Máme zde další otázku od publika: Dá se říci, kolik franšíz vydělává? Můžete uvést, kolik franšíz je úspěšných a kolik vydělávají při jakém obratu?

Jan Lener: Čísla bude mít spíš Radim (Štantejský). U nás je věc specifická tím, že velká část OK POINTů je otevřená teprve krátce. Musíme tedy odpovídat podle doby existence. Průměr je kolem 400 tisíc měsíčně. Existují i případy, kdy franšízant dělí obrat mezi OK POINT a svou poradenskou skupinu. Zajímavé je, že externí kandidáti zpravidla dosahují vyššího obratu. Důvod však bývá právě dělení příjmů.

Emil Brož: Nějaké další příklady?

Martin Hrůša: Mám pocit, že dotaz míří na to, které pobočky fungují a které nikoliv. Pobočky se dělí na menší a větší. Platí přitom, že pokud pobočky rozšiřujete, rostou náklady na jejich provoz. Druhý typ jsou pobočky v menších městech, které se ustálily na zisku kolem 100 tisíc a dál už se neposunují. Tyto pobočky dosahují také menšího obratu. Mohu říct, že u nějakých 20 procent poboček dlouhodobě řešíme, co s nimi.

Jak rychle dokážete zavést legislativní změny?

Emil Brož: Další dotaz od Michala Pazdery: “Dokážete říct, za jak dlouho jste schopni zavést zásadní změnu v legislativě do realitní sekce, do školení, IT systémů, dokumentace, HR a praxe?”

Robert Hanzl: Jsme relativně flexibilní. Samozřejmě nepodceňujeme legislativu. Pro mě bylo od počátku zásadní poskytovat kvalitní legislativní procesy a právní služby, takže pokud přijde jakákoli legislativa, pak se s ní velmi rychle vypořádáme.

Jan Lener: Odpovím obecně: Řekl bych, že jestli jsme v něčem specialisté, pak je to zavádění legislativních změn, protože poslední léta byla přesně o neustálém zavádění nějakých legislativních změn. Naopak víme o malých kancelářích, které některé legislativní požadavky nezavedly dodnes.

Lidské zdroje

Emil Brož: Ještě mě u franšíz zajímají náklady na lidské zdroje. Zda jsou požadavky pouze na zaměstnance, nebo i OSVČ.

Robert Hanzl: V realitách pracují primárně makléři na OSVČ. Neosvědčil se zaměstnanecký formát. Moc by se mi líbilo, kdybychom si mohli dovolit zaměstnávat realitní makléře.

Martin Hrůša: My budujeme koncept na umění zaměstnávat lidi a dávat jim práci.

Emil Brož: V čem spočívá spojení Partners market a NEXT REALITY?

Martin Hrůša: Zmínil to pan Lener: Pokud chceme dělat poradenství dobře, musíme využívat specialisty a nabízet služby na vysoké úrovni. Proto jsme se rozhodli reality zajišťovat ve spolupráci se silným partnerem.

Radim Štantejský: Na OK POINTech hrají hlavní roli zaměstnanci. Administrativní asistenti i obchodní asistenti jsou zaměstnanci. Navíc učíme franšízanty budovat obchodní síť. Jako příklad uvedu OK POINT v Třinci, který zřídili externisté. Mezitím stačili otevřít pobočku ve Frýdku-Místku a nově v Ostravě-Porubě. Zaměstnávají asi 15 lidí a vybudovali síť 25 OSVČ, z nichž tři jsou specialisté na reality. Učíme franšízanty, aby byli schopní nabídnout práci na jakýkoliv pracovní poměr a byli schopni využít místní trh. Co se týče realit, překvapil nás jejich podíl, který tvoří zhruba 20 procent obratu.

Podíl financí a realit na celkovém obratu

Emil Brož: Mám tady ještě otázku z publika: Kolik tvoří na vašem byznysu podíl financí a realit? Lze to nějak zobecnit?

Robert Hanzl: My vlastně začínáme. Jsme ve fázi zavádění systému. Máme první společné kanceláře, kde jsou výsledky i pro nás velmi překvapivé. Kvituji i to, jak významné jsou reality pro původně čistě finančně poradenskou firmu. Jenom to dokazuje, že reality jsou nedílnou a do budoucna významnou součástí byznysu.

Jan Lener: V roce 2018 jsme měli obrat 1,27 miliardy korun. Zhruba 10 procent z toho tvořily reality. Na OK POINTech tvoří reality asi 23 procent. OK POINT umí přivést více realitního byznysu. Pobočky hrají významnou roli v realitách – díky svému OK POINTu dokázal Jakub Novotný získat svůj první developerský projekt. Bez kamenné pobočky by se mu to pravděpodobně nepovedlo.

Omezení pro franšízanty

Emil Brož: Je nějak omezený počet poboček na jednoho franšízanta? A existuje regionální omezení počtu poboček?

Martin Hrůša: Naším záměrem je podporovat úspěšné franšízanty, aby otevírali další pobočky. Každému franšízantovi garantujeme spádovou oblast 40 tisíc obyvatel. Nejmenší pobočky máme 8 až 10 tisíc obyvatel malých měst. Nijak dál pobočky nesegmentujeme. Ve větších městech může být poboček více, ale vždy vycházíme z počtu obyvatel ve spádové oblasti.

Robert Hanzl: Vzácně se shodujeme – máme limit na město 50 tisíc obyvatel. Koncept je připravený pro města od 10 tisíc obyvatel, kde se jiné franšízové koncepty z hlediska nákladů nevyplatí.

Radim Štantejský: OK POINTy nijak neomezujeme, dbáme samozřejmě, aby se vzájemně nekanibalizovaly. Partner nejprve musí prokázat, že umí pracovat s jednou franšízou a teprve potom může případně zřizovat další kanceláře.

Emil Brož: Pánové, děkuji.

Robert Hanzl (NEXT REALITY)

Robert Hanzl

V realitách začínal v roce 2003, v roce 2006 založil společnost NEXT REALITY, v roce 2016 odstartoval model franšízové sítě NEXT REALITY PARTNER. Je aktivní v celém oboru a snaží se přispívat ke kultivaci realitního prostředí. Člen výkonné rady ARK ČR, spoluzakladatel Realitního vzdělávacího institutu a Odborných realitních konferencí, spoluautor ankety Realiťák roku, předseda sekce Realitní při Hospodářské komoře hl. města Prahy.

Martin Hrůša (Partners)

Martin Hrůša

Martin Hrůša je ředitelem projektu franšízových poboček Partners market, stará se o jeho rozvoj a koncept.

Martin Hrůša se v sektoru financí pohybuje od roku 2009, nejprve pracoval jako finanční poradce. Od roku 2012, kdy Partners spustili projekt finančně poradenských franšíz Partners marketů, začal pomáhat s jejich budováním, vedl také jednu z prvních poboček. V roce 2014 se stal manažerem projektu franšíz, dnes je pověřen vedením celého projektu Partners marketů.

Jan Lener (Broker Consulting)

Jan Lener

Jan Lener se od roku 2003 aktivně věnoval práci finančního konzultanta. Od roku 2006 publikuje v různých převážně odborných médiích. V druhé polovině roku 2006 spoluzaložil poradenskou společnost Top Consultant s.r.o.

Od roku 2008 působí ve společnosti Broker Consulting a.s. jako ředitel realitního oddělení a PR.

Radim Štantejský (Broker Consulting)

Radim Štantejský

Radim Štantejský spojil své jméno s Broker Consulting v roce 2013. Pracuje na pozici obchodního ředitele a zároveň projektového manažera franšízového konceptu OK POINT. Svoji profesní dráhu začal již při studiu v roce 1998 v Českomoravské stavební spořitelně, kde vedl oddělení Kooperačních partnerů. Postupně přešel do bankovního sektoru, od roku 2006 působil na pozici ředitele retailového bankovnictví LBBW Bank se zodpovědností za řízení a rozvoj jak pobočkové sítě, tak ostatních distribučních kanálů banky. V roce 2010 nastoupil do UniCredit Bank s klíčovou zodpovědností za implementaci projektu bankovních franšíz a podílel se na vzniku a rozvoji tohoto strategického projektu. V rámci banky zastával pozici ředitele franšízové a alternativní distribuce, kde vedle franšízových obchodních míst zodpovídal za řízení externí distribuce banky. Radim Štantejský vystudoval obor bankovní management na Bankovním institutu (BIVŠ).

Emil Brož (FINFOCUS)

Emil Brož

Emil Brož, zakladatel společnosti FINFOCUS, dříve pracoval pro dvě nadnárodní korporace poskytující finanční služby a finanční plánování. Stal se úspěšným expertem v poradenství pro privátní klientelu a ředitelem několika regionálních poboček. I přes tyto úspěchy toužil po založení vlastní společnosti, aby mohl plně předávat jeho know-how dalším spolupracovníkům a klientům pod vlastní značkou. Úspěšně se mu podařilo v roce 2011 převzít ekonomické vydavatelství DůmFinancí.cz a spustit řadu projektů v rámci FINFOCUS. Ve společnosti FINFOCUS má aktuálně na starost výkonné řízení zaměstnanců, vedení obchodní sítě poradců, kontrolu kvality produkce, provoz a strategické plánování rozvoje společnosti.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account