Koncem dubna EMA data uskutečnila spotřebitelský průzkum mezi více než tisíci respondenty na téma autopojištění. Co vše z průzkumu vyplynulo? Nejen to, že lídrem – ať už havarijního pojištění nebo povinného ručení – je Generali Česká pojišťovna (21,4 %), Allianz (17,1 %) a Kooperativa (16,5 %).

Zvukový záznam prezentace ve formátu MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google PodcastPocket Casts.

Z obsahu videa

Zajímavé jsou výsledky týkající se distribučních kanálů. Téměř třetina dotazovaných (29,8 %) autopojištění sjednala prostřednictvím finančního poradce či pojišťovacího zprostředkovatele. Necelá čtvrtina dotázaných (22,9 %) se obrátila přímo na pojišťovnu. Přes internet si pojištění uzavřela pětina dotázaných. U prodejce automobilů si pojištění sjednala pouze desetina respondentů, což je poměrně překvapující zjištění, protože ať už jde o autosalon nebo autobazar, bez uzavření pojištění nemůže kupující s autem odjet.

A jak jsou jednotlivé pojišťovny aktivní v distribučních kanálech? Direct pojišťovna je leaderem uzavírání autopojištění přes internet. Dále je patrné, že určité pojišťovny se soustředí pouze na některé prodejní kanály. Generali ČP je jednoznačným leaderem při sjednávání pojištění u prodejců automobilů, naopak Kooperativa je nejaktivnější v přímém prodeji autopojištění na pobočkách. AXA zase ovládá prodej autopojištění přes telefon, na druhém místě je v tomto případě ČSOB Pojišťovna a na třetím Generali ČP.

„Čísla podporují realitu, která je postavená na historickém kontextu,“ poukázal na tento fakt Ivan Špirakus ve svém komentáři k průzkumu. „Pojišťovny, které jsou tradiční a mají od počátku vybudovanou velkou síť, to je trojka Generali ČP, Kooperativa a Allianz. Malé pojišťovny naopak nemají jinou možnost než jít do online a agresivně vstoupit do trhu. A prodejci aut? Tam je potřeba vědět, jak jejich byznys funguje. O každého prodejce aut se musí někdo starat. Když má pojišťovna širokou síť poboček a má hodně lidí, kteří jsou schopni fyzicky chodit do prodejen a pečovat o obchodní vztahy, tak má v tomto distribučním kanálu silnou pozici. Jedna věc je totiž autopojištění nasmlouvat a druhá věc je nutnost servisu – pokud nemáte silnou interní síť, tak to nezvládnete zrealizovat.“

Zajímavý je pak pohled na statistiku společnosti Creasoft, která reprezentuje distribuci používající ve své praxi digitální nástroje nebo technologie, které jednotlivé parametry produktů autopojištění podrobně srovnávají. „A v tomto ohledu je specifická Česká pojišťovna, která se hodně spoléhala na svoji vlastní distribuční síť a méně spolupracovala s externími distribučními kanály, což je dnes hodně vidět i v digitalizaci. Ze 23 poradenských společností, které s naší firmou spolupracují, sjednávají jejich autopojištění pouze 3 % poradců (statistika je posuzována na kusy, ne na objemy), a to jak v loňském, tak v letošním roce. Naopak nejvíc prodávanou pojišťovnou je ČSOB Pojišťovna, Slavia a Direct.“

Martin Podávka v diskusi upřesnil, že velký podíl Generali ČP, Allianz a Kooperativy u prodejců automobilů se dá vysvětlit tím, že tyto tři pojišťovny mají smlouvu přímo se Škodovkou, respektive Volkswagen skupinou. „A z nich právě Generali ČP má největší roli. Axa naopak některé své produkty zlevnila, takže konkuruje nízkou cenou v autopojištění, a navíc funguje přes e-pojištění a další podobné online sjednávače. Proto je silná v prodeji přes telefon a přes internet.“

Za zmínku stojí také fakt, že klienti jsou se svou pojišťovnou převážně spokojeni (61,5 %) a nemají tak tendenci pojišťovnu měnit. Nespokojený je pouhý zlomek klientů (1,8 %).

Jak podotknul Tomáš Sýkora, Češi jsou poměrně konzervativní národ a změny nemají rádi. Do budoucna už ale mladší generace ke značkám nebude mít takový vztah jako jejich rodiče a vlivem rozmachu nástrojů pro porovnávání produktů se namísto loajality ke značce dostane do popředí kvalita produktu.

„Musíme si uvědomit, kde se vytváří spokojenost – v procesu likvidace pojistných událostí,“ uvedl k poslednímu bodu průzkumu Ivan Špirakus. „A likvidací zase není tolik, to znamená, že řada klientů se s žádnou škodou nikdy nesetkala. Pokud ano, část z nich byla vyřešena v pořádku, navíc pojišťovny přešly na zrychlenou likvidaci u malých škod, což šetří jejich náklady. Pokud vám pojišťovna proplatí škodu za pět dní, tak nemáte důvod být nespokojení. Procento sporných případů nebo komplikací není tak vysoké, aby se to v průzkumu nějak výrazně projevilo.“

V České republice platí, že pojišťovna nebo poradce klientovi neprodá povinné ručení bez asistence. „Díky tomu lidé nezůstanou stát na silnici bez odtahu,“ upozornil Martin Podávka. „To není v každé zemi běžné. V okamžiku, kdy lidé skutečně potřebují pomoc, mají ji jako základní součást smlouvy. I proto jsou klienti s autopojištěním spokojeni.“

Petr Zámečník

Chief Content Officer EMA data a šéfredaktor Poradci-sobě.cz

Petr Zámečník působí na pozici Chief Content Officer ve společnosti EMA data a jako šéfredaktor serveru Poradci-Sobě.cz od podzimu roku 2019. Svou profesní dráhu zahájil jako šéfredaktor odborného serveru Měšec.cz, u jehož zrodu stál na přelomu let 2000 a 2001. V létě 2007 přešel na pozici šéfredaktora odborného serveru Investujeme.cz ve společnosti Fincentrum, kde zakládal a následně řídil též specializovaný web Hypoindex.cz. Od zimního semestru akademického roku 2006/2007 vyučuje na VŠE v Praze. Petr Zámečník vystudoval ekonomii na IES FSV UK, doktorské studium v oboru management na VŠE v Praze a MBA studium na VŠEM.

Ivan Špirakus

Generální ředitel společnosti INSIA, a.s., člen prezidia Asociace českých pojišťovacích makléřů

Ivan Špirakus v roce 1992 spoluzaložil makléřskou pojišťovací společnost Portfolio Alfa, s.r.o., kde se zabýval především marketingem, obchodem a řízením podnikatelských rizik klientů.

V roce 2004 stál u vzniku mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů INSIA. V současné době je místopředsedou představenstva.

Aktivně publikuje, přednáší a podílí se na propagaci pojišťovnictví a profese pojišťovacích makléřů. Od roku 1999 byl členem představenstva Komory pojišťovacích makléřů, kde založil tradici makléřské ankety Pojišťovna roku. Od roku 2016 vykonává funkci prvního místopředsedy AČPM.

Jako člen dozorčí rady se podílí na aktivitách Nadačního fondu pro vzdělávání v pojišťovnictví.

Osobní motto: Buďte samostatní, ale ne sami.

Tomáš Síkora

Ředitel společnosti CreaSoft

Na začátku devadesátých let založil společnost pro finanční plánování SLON a v oblasti zprostředkování finančních produktů úspěšně působil patnáct let, mj. i jako prezident Asociace finančních poradců.

V roce 2006 byl jmenován výkonným ředitelem České asociace pojišťoven a členem Executive Committee Evropské asociace pojišťoven Insurance Europe v Bruselu, kde působil až do roku 2015.

Poslaneckou sněmovnou byl v roce 2009 zvolen předsedou Výboru pro finanční trh, poradního orgánu bankovní rady České národní banky.

Tomáš (*1971) je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, oboru mezinárodní vztahy a bankovnictví/pojišťovnictví a manažerského studia Senior Executive britské Nottingham Trent University.

Dnes řídi společnost CreaSoft orientovanou na poskytování IT řešení a služeb pro distributory finančních produktů, kterou rovněž v roce 2004 pomáhal zakládat.

Martin Podávka

Spoluzakladatel a člen představenstva Pillow pojišťovny

Martin Podávka působí od listopadu 2019 jako člen představenstva Pillow pojišťovny s odpovědností za produkty, digitalizaci a marketing. Více než 15 let působil ve společnosti Allianz. Během své kariéry postupně prošel od pojistné matematiky přes produktový vývoj až na pozice s odpovědností za market management, strategický marketing, inovace a customer experience.

Prezentace proběhla dne 15. 5. 2020 a je součástí Meet EMA Online.

 

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account