Je tématické investování vhodné pouze jako doplněk portfolia nebo by mělo být jeho důležitou součástí? Lze takové portfolio dostatečně diverzifikovat? A jaké jsou výhody a rizika těchto investic? Nad těmito otázkami se v panelové diskusi v rámci FINfest.online zamýšleli Jan D. Kabelka z NN Investment Partners, Jan Maňák z BNP Paribas Asset Management a David Moravec z KBC Asset Management, pobočka ČSOB. Diskusi moderoval Petr Zámečník.
Z obsahu videa
David Moravec: „V podstatě všechno, co není globálně nastavené, tedy se zaměřením na celosvětovou ekonomiku. Z regionálního pohledu je to například ČSOB Akciový Amerika nebo ČSOB Akciový Evropa nebo akciový fond zaměřený výhradně na Německo. Zahrnujeme sem také sektorově laděné fondy, například ČSOB Akciový vodního bohatství, případně ČSOB dividendových firem a pokud to situace na trzích umožňuje, snažíme se každé dva měsíce upisovat nové strukturované, respektive zajištěné, fondy na nejrůznější témata týkající se farmacie, sportu, sponzorů sportu a dalších jiných tématických odvětvích.“
Jan D. Kabelka: „My vycházíme z principu sociálně odpovědného investování a stejně tak z konceptu nebo cílů udržitelného rozvoje. Na konci loňského roku jsme přinesli nové tématické fondy, které se opírají o cíle udržitelného rozvoje OSN. Jako doplněk ke strategiím, které na českém trhu nabízíme, mohou naši klienti investovat do tří základních témat: zaměřujeme se na životní prostředí, na oblast rozvoje společnosti (téma lidé a společnost) a udržitelný rozvoj.“
Jan Maňák: „Ono je těžké tématické fondy jednoznačně definovat. Většinou mají silné téma, okolo kterého je dostatečné množství emitentů, kteří produkují cenné papíry. V podstatě vnímám podobné okruhy, které zmínil Honza Kabelka, to znamená primárně sada produktů v oblasti udržitelnosti životního prostředí, kde bych trh dál dělil na hlavní témata – na energetickou udržitelnost, dostatek vody, vodní hospodářství a udržitelné potravinářství. Potom vidím silnou skupinu fondů v oblasti vývoje společnosti, demografický vývoj, zdravotnictví apod. a třetí skupinu vnímám v oblasti technologií. Je to téma, kterému se věnuje obrovské množství společností a navíc se mu v posledních letech nadprůměrně daří.“
Jan Maňák: „Model sociální udržitelnosti je dneska už integrální součást správy každého našeho fondu, ať se bavíme o sektorech zaměřených na regiony, na globální akciové trhy nebo na tématické fondy. Společensky odpovědné chování firem sledujeme prostřednictvím scoringu. Zajímá nás celkové skóre, které si sami vyhodnocujeme a dále porovnáváme celkové skóre s benchmarkem. Velké ratingové agentury z oblasti fondů sestavují vlastní žebříčky, takže je možné porovnat skóre udržitelnosti s širokým indexem.
Jan D. Kabelka: „Máme metodiku interního šetření a používáme také externí zdroje. Existuje celá řada společností, které se zabývají pohledem na jednotlivé parametry ať už odpovědného chování firem, sociálních dopadů, životního prostředí atd. A z toho vyplývá konkrétní scoring, který používáme pro naplnění dané investiční strategie.“
David Moravec: „Každá investiční společnost si vytváří investiční strategii, kterou potom distributor následuje a už částečně se toto téma u nás prolíná tím, že jsme si vydefinovali zakázané oblasti, do kterých neinvestujeme – od zbraní, tabáku, gamblingu apod. Tím si částečně omezujeme rank investičních možností. Pak si nastavujeme interní procesy a metodiku; kolegové z KBC mají ještě dva stupně, kterými korigují dané téma ve spolupráci s externí společností. A třetím levelem může být pohled nezávislých expertů, v případě kolegů z KBC z Belgie jsou to vybraní vysokoškolští profesoři, kteří zastřešují celou oblast společensky, případně ekologicky, zaměřených investic.“
Jan D. Kabelka: „Myslím si, že tématické fondy jsou určeny zejména jako doplněk do portfolií investorů v jednotkách procent (záleží na profilu investora a jeho dlouhodobém investičním horizontu). Tito investoři hledají silné téma, které rezonuje a které přinese do jejich portfolia potenciál finančního benefitu v podobě výkonnosti portfolia a zároveň přinese odpovědnostní prvek, kdy investoři sledují také dopady svých finančních rozhodnutích například na životního prostředí.“
Jan Maňák: „Naše společnost komunikuje především s poradenskou veřejností a myslím si, že tématické fondy jim dávají obrovskou výhodu, protože je mnohem snazší komunikovat téma reagující na aktuální situaci ve společnosti – ať jde o technologické firmy, odpadové hospodářství, snižování emisí CO2 nebo zdravotnictví. Když si otevřete noviny, na hlavní stránce najdete článek o covid-19 a na straně tři se pravděpodobně dočtete o pětiletém suchu. To jsou všechno informace, které pomáhají tématické investice prodat. Navíc existuje průnik mezi globálními fondy a konkrétními tématy, a tak je možné sestavit portfolio převážně z tématických investic, které bude dostatečně široce zaměřené.“
David Moravec: „Aktuálně máme v nabídce Akciový fond vodního bohatství a spíše ho v tuto chvíli vnímáme jako doplněk investičního portfolia. Taková investice je především o tématu. Použil bych v této souvislosti příměr k biopotravinám, ostatně sám biopotraviny často nakupuji: Není prokázáno, že biopotraviny jsou kvalitnější než ty nebio, nicméně lidé je nakupují. Z takového nákupu mají totiž dobrý pocit, že udělali něco pro svoje zdraví a pro dlouhodobou udržitelnost a že podporují místní výrobce zboží a služeb.“
David Moravec i Jan D. Kabelka se shodují, že v případě tématických investic obvykle chybí dostatečná diverzifikace, není zde tolik firem a sektorů a hrozbou jsou také regulace těchto odvětví, s nimiž se řada společností z oboru musí potýkat. „Je to jiná cesta k definici investiční strategie než v případě širokého globálního portfolia. Vzhledem k zúžení investičního prostoru musí mít investor vyšší důvěru v téma a budoucí vývoj konkrétního sektoru/ sektorů,“ dodává Jan. D. Kabelka.
Se zúžením investičního prostoru Jan Maňák nesouhlasí, ostatně BNP Paribas vnímá tématické investice v mnohem širším rozsahu než jiné investiční společnosti. „Elementární část našeho tématického portfolia spravuje dceřiná společnost, která se tomu věnuje přes dvacet let. Tehdy evidovali 250 společností, které měly dostatečně velký podíl tržeb v environmentálních výrobcích nebo službách. V současné době takových firem evidují kolem 2 000 – některé konvenční společnosti se tomuto tématu věnují více než třeba před deseti lety a navíc vznikla celá řada společností, které se tímto směrem specializují. Samozřejmě když toto číslo porovnáte se 60 000 akciovými tituly, které se na trhu obchodují, tak je to stále jen zlomek, ale myslím si, že trend směřuje tímto směrem.
Je pravda, že velká část tématických fondů jsou v regulovaných oblastech, například společnosti v oblasti distribuce vody a vodního hospodářství. Nebo když se podívám na zdravotnické společnosti, to je velmi regulovaná oblast. Ale celá řada firem z regulace naopak benefituje – v našem fondu zaměřeném na vodní hospodářství máme také laboratorní společnosti, které vyrábí filtrační sady pro hledání mikroplastů ve vodě. Ano, pro některé firmy je regulace zátěž, znamená pro ně vyšší náklady a konkrétní rizika, na druhé straně pro jiné společnosti to může být skvělá podnikatelská příležitost.“
David Moravec
Obchodní ředitel KBC Asset Management, pobočka ČSOB
David Moravec se ve své pozici se zaměřuje zejména na kvalitativní a kvantitativní rozvoj fondového businessu v ČSOB. Dále pak na další rozvoj poradenství a rozšíření investic s využitím jak tradičních cest, tak i moderních technologií.
David má za sebou působivou kariéru v retailové distribuci ČSOB, kde začínal jako klientský pracovník a postupně se vypracoval do pozice manažera mikroregionu. David má magisterský titul z financí, který získal na VŠ finanční a správní.
Jan D. Kabelka
Generální ředitel NN Investment Partners C.R., a.s.
Kariéru ve finančním sektoru začal v roce 1997 v Citibank. V letech 2000–2006 působil v ING Investment Management (C.R.), a.s. jako obchodní ředitel. Poté odešel do skupiny ERSTE, kde pracoval na různých manažerských pozicích v zemích střední a východní Evropy, naposledy jako ředitel podpory prodeje a investičních služeb společnosti Erste Asset Management. Od února 2013 působí v NN Investment Partners C.R., a.s. (dříve ING Investment Management), kde zastává funkci generálního ředitele. Je rovněž členem vedení Asociace pro kapitálový trh ČR.
Jan Maňák
Ředitel obchodu pro ČR, Polsko a Slovensko v BNP Paribas Asset Management
Harcovník finančních trhů. Krizi roku 1997 prošel jako dealer na peněžních a derivátových trzích (GiroCredit ČR a Erstebank ČR), následně se 6 let staral o Treasury potřeby velkých českých společností. Následující dva roky strávil v České spořitelně, kde měl na starosti nabídku investičních produktů. Od léta 2008 nabízí investiční produkty BNP Paribas Asset Management českým a slovenským klientům. Poradci a klienti fondy znají pod jmény Parvest, BNP Paribas L1, BNP Paribas Plan a další, z nichž velká většina nedávno přešla do nově vzniklé fondové rodiny nesoucí název BNP Paribas Funds. Honzovi přímí klienti jsou privátní bankéři, brokeři, instituce, správci fondů. Nepřímo každý, kdo se někdy zajímal o investice.
Osobní motto: I po dvaceti třech letech na trzích se stále učím… kromě průběžné aktualizace číslovky na tomto mottu nemusím nic měnit 🙂
Petr Zámečník
Chief Content Officer EMA data a šéfredaktor Poradci-sobě.cz
Petr Zámečník působí na pozici Chief Content Officer ve společnosti EMA data a jako šéfredaktor serveru Poradci-Sobě.cz od podzimu roku 2019. Svou profesní dráhu zahájil jako šéfredaktor odborného serveru Měšec.cz, u jehož zrodu stál na přelomu let 2000 a 2001. V létě 2007 přešel na pozici šéfredaktora odborného serveru Investujeme.cz ve společnosti Fincentrum, kde zakládal a následně řídil též specializovaný web Hypoindex.cz. Od zimního semestru akademického roku 2006/2007 vyučuje na VŠE v Praze. Petr Zámečník vystudoval ekonomii na IES FSV UK, doktorské studium v oboru management na VŠE v Praze a MBA studium na VŠEM.