koruna
Zdroj: pixabay.com

Banky po ukončení šestiměsíčního zákonného odkladu splátek úvěrů začaly individuálně řešit případy klientů, kteří se dostali do problémů se splácením. Šestiměsíční moratorium, které platilo od první vlny epidemie, skončilo koncem října. Podle dřívějších údajů bank by mohlo mít problémy s obnovením splácení deset až patnáct procent klientů, kteří využili možnosti odkladu splátek.

Banky již dříve odmítly prodloužení úvěrového moratoria, o čemž jednaly koncem října s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO). Ministryně pak řekla, že od bank dostala závazek individuálních řešení klientů, kteří se dostanou do problémů se splácením.

Desetina klientů, kteří využili moratoria

Česká spořitelna retailovým i firemním klientům nabízí individuální odklad splátek na tři měsíce nebo snížení splátek na šest měsíců, uvedl mluvčí banky Filip Hrubý. Posuzování bude podle něj individuální. Retailoví klienti, kteří nebyli v posledních patnácti měsících ve zpoždění se splátkami, mohou podle něj získat odklad bez negativního záznamu v registrech dlužníků. U firemních klientů bude případné uvedení do registru dlužníků záležet především na individuálním posouzení jejich finanční situace, dodal.

Také UniCredit Bank v případě, že tíživá situace u konkrétních klientů se splácením přetrvává, je připravena jejich situaci řešit a individuálně přistoupit ke změně podmínek splácení úvěru. Zároveň pokud klienti nebyli ve zpoždění se splátkami svých úvěrů a současně u nich nebyla evidovaná jiná negativní informace, a to v období uplynulých patnácti měsíců, mohou podle mluvčího banky Petra Plocka získat odklad bez negativního záznamu v registrech dlužníků.

Raiffeisenbank uskutečnila stovky úprav splátkového kalendáře u klientů, kteří o to požádali. “Očekáváme, že nás o další odklad požádá asi desetina klientů, kteří využili moratoria,” řekla mluvčí banky Petra Kopecká. Běžným typem odkladu je snížení splátky až o 75 procent proti původní splátce, a to na šest měsíců. “Úprava splátkového kalendáře, kdy se mění splátka, případně doby splácení, je informace, kterou jsme povinni do registru zanést,” podotkla.

Zápis do registru – s příznakem

Česká národní banka podle mluvčí Petry Vodstrčilové sdělila úvěrovým institucím své očekávání, že budou informaci o individuálních odkladech splátek poskytnutých po 31. říjnu zapisovat s příslušným příznakem do příslušného registru.

Banky tak nezadávají negativní záznamy, ale změny jsou nuceny do registru zapsat. “To, že si to nějaká instituce následně vyhodnotí jako negativní, tj. že člověk očividně má problém, banky už neovlivní,” uvedli zástupci bank.

Úvěruschopnost klienta zkoumá banka či nebankovní poskytovatel úvěru komplexně, tedy nejen z registrů, uvedl poradce České bankovní asociace Vladimír Staňura. Nejdůležitější je pro věřitele to, aby žadatel o úvěr byl schopný prokázat, že má a bude mít udržitelný příjem po celou dobu splácení úvěru. Informace z registru jsou důležitou součástí hodnocení bonity klienta, ale nemusí být a často ani nejsou rozhodující, dodal.

Banky po jarní první vlně pandemie přijaly na základě zákonného moratoria na splátky přes 400 000 žádostí o odklad splátek úvěrů, schválily jich 360 000. Od listopadu se tedy všichni, kdo o odklad splátek zažádali, měli vrátit k běžnému splácení.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account