Na redakci Poradci-sobě.cz se obrátil jeden čtenář s problémem. Investoval prostřednictvím VetoroBanc a nemůže dostat peníze zpět. Má prý zaplatit… znovu. Pak peníze přijdou…
K investování lze přijít různými způsoby. Někoho osloví finanční poradce, někdo zajde do banky, někoho zláká reklama… Náš čtenář V. [redakce zná celé jméno, ale s ohledem na ochranu soukromí ho nechceme zveřejňovat] byl zlákán reklamou na Facebooku. Registroval se v nějaké platformě a začali mu telefonovat lidé s investičními nabídkami. Z řady možností nakonec zvolil VetoroBank.
Těžko soudit, zda by jiná volba byla lepší. Zřejmě nikoli. V každém případě se pan V. zapletl s institucí, která má k serióznosti daleko. Pan V. s uvedenou „bankou“ nemá podepsanou žádnou písemnou smlouvu. Jen poslal peníze… Prostřednictvím mezinárodních převodů do několika států a platebními peněženkami (Safe Currency[1] a Coinbase).
VetoroBanc: Podvod?
VetoroBanc se tváří být banku. Je registrována ve Velké Británii, nicméně britský regulátor finančního trhu (FCA, Financial Cunduct Authority) před touto společností varuje. Nemá oprávnění k poskytování finančních služeb na britských ostrovech: „Jsme přesvědčeni, že tato firma nabízela finanční služby nebo produkty ve Velké Británii bez naší autorizace.“
V České republice není společnost registrována u České národní banky (ČNB) a nemá tak žádné oprávnění k nabízení a poskytování investičních služeb.
Společnost má na svých stránkách uvedené kontaktní telefony, e-mail a kontaktní formulář, ovšem zcela chybí např. sídlo společnosti. Navíc jedno z telefonních čísel s britskou předvolbou je na webu 180.no řadou uživatelů označeno jako nebezpečné či podvodné.
Prapodivné obchodní podmínky
Ani obchodní podmínky VetoroBanc, mírně řečeno, nejsou příliš proklientské. První podezřelá skutečnost vyplývá z ustanovení: „Když se nepřihlásíte a neuskutečníte obchod na vašem účtu v průběhu tří měsíců, váš účet bude zpoplatněn 10 % každý měsíc.“ Jinými slovy: Pokud v průběhu tří měsíců neprovede klient žádný obchod, jeho účet bude chudší o 30 %!
Dostat se ke svým penězům je také prakticky nemožné. Už jen z obchodních podmínek plyne poplatek z výběru ve výši 20 %, který navíc musí klient zaplatit předem. Má tedy zaslat další peníze, aby mu „banka“ uvolnila jeho prostředky z obchodního účtu.
Obchodní praktiky… kapitola sama pro sebe
Klient (v našem případě pan V.) je obsluhován a v obchodech veden makléřem (v našem případě paní, která se v komunikaci podepisovala jako Kira Vetoro). Nejedná se ale o klasický obchodní vztah. Makléř v první řadě navazuje co nejvíce osobní kontakt s klientem a má jediný hlavní cíl: Aby klient poslal co nejvíce peněz a co nejvíce mu znepříjemnit pokusy o případný výběr.
Pokaždé, když se pan V. pokusil stočit komunikaci (jejíž záznam má server Poradci-sobě.cz k dispozici) na výběr peněz, Kira Vetoro svedla řeč jinam – nejčastěji na nějaké osobní téma.
Pan V. dokonce odeslal požadovaný poplatek za výběr peněz, nicméně ani tak se ke svým úsporám nedostal. Kira Vetoro mu dokonce vynadala, že bez jejího vědomí zadal požadavek k výběru. Ten se prý již musí zprocesovat, ale to dělá finanční oddělení, kam byl odeslán.
Následně pan V. obdržel (od člověka, který se podepisoval Makler) dopis s hlavičkou HM Revenue & Customs (britská finanční správa), v němž stojí (v lámané češtině jako z překladu automatickým překladačem), že se pan V. pokusil o daňový únik. Má tak zaplatit daň z příjmu (z celé částky, kterou na účet poslal), ve výši 18 %. „Makler“ pak vypočítal částku, kterou má poslat – která ovšem přesahovala i oněch 18 %. Pokud prý nezaplatí, veškeré prostředky propadnou ve prospěch Velké Británie. Jednalo se nepochybně o další trik, jak z pana V. dostat další peníze.
Peníze, které pan V. na svůj obchodní účet zasílal, byly zasílány nejrůznějšími způsoby. V průběhu času v platbách figuroval účet holandské společnosti Select Enterprises[2] u litevské banky a několik kryptopeněženek, např. Coinbase nebo SafeCurrency. V jednom případě na bankovní účet ve Velké Británii na účet vedený na jméno Vasyl Klishch s označením „Private payment“ (soukromá platba).
Závěrem…?
Pan V. na své peníze stále čeká a již ani nedoufá, že se k nim někdy dostane. Na radu redakce se obrátil na Policii ČR s podezřením z podvodu. Pravděpodobně ale není jedinou obětí…
[1] Podle informací p. V. se jednalo o peněženku SafeCurrency. SafeCurrency.com je „směnárna“ na bitcoin, která má na serveru Trustpilot.com nespočet špatných referencí a označení za podvod. Z chatu přes WhatsUp je nicméně tento způsob „převodu peněz“ potvrzen.
[2] Select Enterprise je podobně jako dříve v Česku působící Company Management geniální název společnosti pro realizaci podvodů. Je to natolik obecný název, že vyhledat na internetu negativní komentáře je téměř nemožné.