Finance jsou lákavý obor. A nabízí mnoho různých příležitostí. Můžete začít pracovat v bance či pojišťovně. Nebo se stát nezávislým finančním poradcem. A nebo si můžete otevřít franšízu. Co musí franšízant splnit, jaké má tato forma výhody a jaké možnosti se nabízejí?
Co je to franšíza
Při podnikání je důležitý nápad a know-how, tedy vědět, jak na to. A obojí nabízí franšízový model. Za určitý poplatek si koupíte značku, know-how i technologický systém a můžete začít podnikat. Definic franšízingu je nespočet, ale lze je shrnout do jedné věty: „Franšízing je podnikatelské partnerství, kde majitel zavedeného konceptu (franšízor) poskytuje právo používat jeho značku, know-how a systém za úplatu, přičemž franšízant samostatně podniká, ale musí se držet sjednaných pravidel, designu, produktů a marketingových postupů.“ (ChatGPT)
Finanční franšízing
V rámci finančních služeb i v České republice působí několik firem, které nabízejí možnost franšízingu. Z bank se jedná zejména o UniCredit Bank, rozšířenější je mezi finančně poradenskými společnostmi, kde své franšízy nabízí zejména Broker Consulting či Partners Financial Services (dnes též Partnes Banky), ale najdou se i menší poskytovatelé, jako je ČIFO – Český institut finanční odpovědnosti. Mezi specializovanými firmami pak na franšízovém modelu stojí Gepard Finance či INSIA.
Kolik franšíza stojí?
Cena franšízy se zásadně liší. Samotné pořízení licence může být zdarma. „Neplatíte žádné franšízové poplatky,“ říká Jan Chlumský, manažer franšízové sítě Partners. Ovšem to nejsou jediné náklady na zřízení franšízy. „Na rozjezd pobočky je potřeba minimálně 1 mil. Kč z vlastních zdrojů (lidské zdroje, IT technika, rezerva). Náklady na vybudování samotné pobočky se pohybují v rozmezí 1 – 1,5 mil. Kč, je možné čerpat úvěr ve výši 1 mil. Kč,“ dodává.
„Aktuálně neotvíráme franšízy v nových lokalitách, může se tedy jednat o převzetí franšízy stávající -cena je tedy individuální,“ popisuje pohled UniCredit Bank její tiskový mluvčí Petr Plocek. Cena franšízy se tak v tomto případě odvíjí od dohody mezi současným franšízantem a novým zájemcem.
„Následně jde za zájemcem pravidelná úhrada nájmu, franšízový poplatek a odměňování bankéřů na pobočce,“ doplňuje Petr Plocek.
Franšízový poplatek je hrazen i v Partners, ale formou podílu na provizích za sjednané finanční produkty.
Kdo se může stát franšízantem?
Společnosti, které nabízejí franšízy, do svého byznysu (zpravidla, u menších firem to může být jiné…) nepustí kohokoliv a stanovují si určité podmínky, které musí zájemce o franšízu splnit.
„Zájemce o franšízu by měl být zkušeným manažerem nebo úspěšným podnikatelem. Je důležité, aby měl praxi ve vedení týmu minimálně dva roky, což prokazuje jejich schopnost efektivně řídit a motivovat svůj tým. Dále by měl být silným a důvěryhodným lídrem s chutí do vlastního podnikání. Samozřejmě musí mít také vlastní kapitál a finanční rezervu pro prvních 6–12 měsíců podnikání a také rozsáhlou síť kontaktů, což zajistí stabilitu a schopnost překonat počáteční výzvy,“ uvádí Jan Chlumský.
Obdobné požadavky na zájemce o franšízu vyjmenovává i Petr Plocek: „Trestní bezúhonnost, důvěryhodnost, strategický plán pro provozování franšízy, zkušenost s obchodem, finanční rezervu, znalost dané lokality a zájem řídit pobočku ideálně na denní bázi.“
Proč si otevřít franšízu?
Franšíza má oproti jiným formám podnikání ve finanční oblasti své výhody i nevýhody. V prvé řadě je „ukotvena“ na jednom místě, není tak místně flexibilní jako např. klasické finanční poradenství. Stejně tak má stanovenou otvírací dobu, což ji dělá i méně časově flexibilní. V tomto směru záleží na charakteru konkrétního podnikatele, jaká forma mu vyhovuje více.
Navíc v rámci franšízy má podnikatel téměř vždy zaměstnance (u menších společností se o zaměstnance nemusí jednat, u větších to bývá podmínkou – a součástí poskytnutého know-how).
„Největším benefitem našeho franšízového konceptu je, že máte možnost otevřít si pobočku jedné z nejrychleji rostoucích bank na trhu. Neplatíte žádné franšízové poplatky. Stanete se součástí 3. největší pobočkové sítě v ČR. Masivní marketingová podpora značky, centrální vzdělávání, CRM, lokální exkluzivita,“ uvádí Jan Chumský k benefitům franšízy Partners.
Petr Plocek k výhodám franšízy UniCredit Bank dodává další benefity: „Zázemí silné banky s kompletní škálou kvalitních produktů pro fyzické osoby a menší firmy, centrální proškolení všech zaměstnanců jako na kmenových pobočkách, každodenní podpora centrálního týmu franšízového distribuce, včetně regionálního manažera, HR specialistky a kolegů z týmu podpory prodeje.“
O franšízu můžete přijít…
V rámci franšízového modelu se franšízant zavazuje dodržovat určitá pravidla a postupy. „Franšízant může o koupenou franšízu přijít v případě hrubého porušení franšízové smlouvy, dosud jsme se s tím nesetkali,“ upozorňuje Jan Chlumský.
V případě UniCredit Bank kromě porušení smlouvy či prodeje franšízy ze strany franšízanta může franšízant přijít o svou pobočku ještě ve jednom případě. A to při strategickém rozhodnutí banky o optimalizaci pobočkové sítě.
Franšízový model: Ano, nebo ne?
Franšízový model je jednou z možností podnikání na finančním trhu. Zájemce o pořízení franšízy by měl především zvážit konkrétní benefity, náklady a rizika tohoto modelu. V každém případě je finančně náročnější než podnikání samostatného finančního poradce a vyžaduje manažerské zkušenosti a schopnosti.
Na druhé straně franšízová pobočka dostává podporu, které se samostatnému finančnímu poradci dostává v menší míře – např. u Partners získá pobočka klienty, o které se jejich finanční poradce nestará dle stanovených pravidel a u UniCredit Bank získá přístup k bankovnímu systému, k němuž se jinak v pozici podnikatele nemá šanci dostat.