Česká národní banka (ČNB) rozdávala pokuty finančně poradenským společnostem. Po 1 mil. Kč dostali Broker Trust a OVB Allfinanz a polovinu musel zaplatit Swiss Life Select. Za co?
Česká národní banka se kromě stability měny stará i o dohled nad finančním trhem. Do této oblasti spadá i dohled nad finančně poradenskými společnostmi, které distribuují prostřednictvím svých vázaných zástupců (a v některých případech i zaměstnanců) regulované finanční produkty. A za porušení zákonných pravidel distribuce uděluje pokuty.
V nedávném období byla ukončena správní řízení se třemi velkými finančně poradenskými společnostmi – Broker Trustem, OVB Allfinanz a Swiss Life Select. A všechny si za prohřešky minulosti vysloužily nemalé pokuty. Pravomocná rozhodnutí se vztahují k činnosti z roku 2022 a v případě posledně jmenované společnosti zasahují do roku 2021 a u Broker Trustu se část rozhodnutí týká období let 2016 až 2020. Čeho se poradenské firmy dopustily a jak nebezpečné to je pro klienty?
Broker Trust
Hlavním prohřeškem Broker Trustu bylo neohlídání svých vázaných zástupců. „[Společnost] nepřijala opatření, která by zajistila, aby její vázaní zástupci nenabízeli dluhopisy, které nebyly součástí produktové nabídky společnosti Broker Trust, a.s., a při jejichž nabízení vázaní zástupci nejednali v zastoupení společnosti Broker Trust, a.s.,“ uvádí pravomocné rozhodnutí ČNB. A řízení bylo nepochybně skutečně důkladné, neboť právě tato část se týká období let 2016 až 2020. Nutno dodat, že stížnosti (celkem 20) chodily na ČNB od konce roku 2021 do září 2022.
Navíc skutečnost, že vázaní zástupci Broker Trustu nabízejí dluhopisy mimo oficiální nabídku, ani společnost nezjistila. „U vázaných zástupců neprováděla odpovídající kontrolu, což bylo konkrétně zjištěno u vázaných zástupců společnosti,“ dodává ČNB.
Celkem se jednalo o dluhopisy čtyř skupin. Euro Development Group počátkem roku 2022 vstoupilo do insolvence, Nautic Solutions a.s. to stihly již na jaře 2020, skupina HELSKE vydala dluhopisy řádově za 2 mld. Kč, které (převážně drobní) investoři již neviděli a jen Českomoravská Nemovitostní a.s. funguje dál, byť s téměř 7 mld. Kč vydanými dluhopisy a celkovými zásvazky přes 7,5 mld. Kč na vlastní kapitál necelé 1 mld. Kč při zisku necelých 60 mil. Kč (z výroční zprávy za rok 2023).
Vázaní zástupci Broker Trustu tak přispěli k finanční ztrátě klientů prodejem dluhopisů neschválených jejich investičních zprostředkovatelem v řádu vyšších desítek milionů korun. Pro emitenty dluhopisů vystupovali v pozici tipařů… „V praxi není možné, aby zastoupený v tomto ohledu fakticky nežádoucímu jednání zabránil,“ uvedl pro ČNB Broker Trust, který vykládá svou povinnost ze zákona jako „povinnost vynaložit maximální úsilí, aby nežádoucímu jednání předešel, nikoli povinnost za každých okolností dosáhnout určitého výsledku“.
ČNB konstatuje, že Broker Trust „neměl v oblasti jiné činnosti svých vázaných zástupců přijata opatření, která by zajišťovala, že výkon jiné činnosti jeho vázanými zástupci neohrozí řádné poskytování investičních služeb, a to ačkoli tato jiná činnost vázaných zástupců spočívala v nabízení rizikových produktů“.
Broker Trust se ovšem dopustil i dalších prohřešků. Ve 22 z 26 zkoumaných případů neposkytl vázaný zástupce „spotřebitelům v dostatečném předstihu před zprostředkováním spotřebitelského úvěru informace“, které vyžaduje zákon, u 3 z nich společnost „nepořídila a neuchovávala záznamy komunikace se spotřebitelem týkající se zprostředkování spotřebitelského úvěru“ a v 23 případech „v záznamech komunikace uváděla nepravdivé datum komunikace se spotřebitelem týkající se zprostředkování spotřebitelského úvěru“.
A aby toho nebylo málo, tak v období více než dvou let (od 1. 7. 2021 do 10. 11. 2023) společnost „nedisponovala kontrolními mechanismy, které by eliminovaly riziko výkonu zprostředkovatelské činnosti osobami bez oprávnění k výkonu zprostředkovatelské 4 činnosti v její distribuční síti“.
ČNB za tyto prohřešky udělila Broker Trustu s účinností k 19. 11. 2024 pokutu ve výši 1 mil. Kč.
OVB Allfinanz
Kontrola ČNB ve společnosti OVB Allfinanz nalezla řadu pochybení zejména v oblasti distribuce investičního životního pojištění. Hlavní tíhu pro udělení milionové pokuty mohl mít ale prohřešek dle zákona o podnikání na kapitálovém trhu:
„Jako investiční zprostředkovatel neuchovávala záznamy a dokumenty týkající se investičních služeb a obchodů dostatečné k tomu, aby Česká národní banka mohla sledovat, zda dodržuje požadavky podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu a zda dodržuje své povinnosti vůči zákazníkům, zejména zda poskytuje investiční služby s odbornou péčí, když ve všech případech ze vzorku 50 smluv týkajících se investic nezaznamenala informace o konkrétních investičních nástrojích, které zákazníkům na základě vyhodnocení jejich investičního profilu a určeného cílového trhu doporučila,“ uvádí ČNB.
Ve skutečnosti, jak ČNB dále v rozhodnutí uvádí, vázaný zástupce uvedl informace pouze o zprostředkovaném produktu, nikoli o všech, které doporučil na základě analýzy klienta a z nichž si měl klient ony zprostředkované vybrat.
ČNB nicméně konstatuje, že vázaný zástupce „provede analýzu dostupných investičních nástrojů, z nichž jich obvykle vybírá 5“ na základě analýzy klienta „a on sám si na závěr zvolí, do kterého/kterých konkrétně bude nakonec investovat“.
Ve 13 z 50 zkoumaných případů byl navíc klientovi prodán produkt, který neodpovídá jeho rizikovému profilu… vždy s poznámkou, že na daném produktu klient trvá. „Společnost takový nástroj klientovi nedoporučovala, a nad rámec zákonné povinnosti společnost v každém zmiňovaném případě klienta informovala o tom, z jakých všech důvodů je investice pro klienta nevhodná,“ uvedla pro ČNB k případům OVB.
„Skutečnost, že investiční nástroje byly vybrány nezávisle na účastníku řízení, však nebyla z předmětných zákaznických složek IZ zřejmá, neboť na žádném z předložených dokumentů nebyl zaznamenán výslovný požadavek zákazníka na sjednání konkrétního investičního nástroje,“ kontruje ČNB.
Česká národní banka zjistila řadu prohřešků při prodeji pojištění. Ze 42 zkoumaných smluv jich 7 neuvádělo potřeby a požadavky klienta, 29 nemělo zdůvodněné doporučení pro sjednání či dokonce změnu pojištění a 37 nemělo vysvětlené dopady a rizika sjednání pojištění. A u všech 12 smluv rezervotvorného životního pojištění vázaný zástupce neposkytl zákonem vyžadovanou radu, „když v 10 případech nezjistila znalosti zákazníka v oblasti investic a v 6 případech neprovedla analýzu rizik, kterým 2 může být zákazník vystaven po dobu trvání pojištění“.
OVB Allfinanz se dopustila prohřešku i při distribuci penzijního spoření. Tedy přesněji při inkasu provizí z tohoto produktu. Uzavřela totiž smlouvu nejen s Generali PS, ale také s Generali ČP, která vyplácela „bonus“ 950 Kč, pokud klient OVB uzavřel smlouvu s Generali PS s příspěvkem alespoň 300 Kč. Takto obdržela OVB pobídky v 1 609 případech.
„Účastník řízení tak přijal pobídku, která mohla vést k porušení povinnosti jednat s účastníkem kvalifikovaně, čestně a spravedlivě a v jeho nejlepším zájmu,“ konstatuje ČNB.
Přijímání pobídek „nemělo žádný reálný dopad na distribuční síť a nijak nemotivovala vázané zástupce,“ kontrovala OVB… marně.
A tak si i OVB Allfinanz vysloužila pokutu 1 mil. Kč s účinností k 31. říjnu 2024.
Swiss Life Select
Část prohřešků Swiss Life Select je obdobných jako u OVB Allfinanz. Také přijímala pobídky od Generali ČP (dokonce ve stejné výši 950 Kč, jen ČNB uvádí, že za smlouvy sjednané klientům ve věku do 50 let) a při distribuci pojištění „nevyhotovila řádně záznamy z jednání vedoucího ke sjednání nebo podstatné změně pojištění“ v 59 případech, požadavky zákazníka nezaznamenala v 6 případech a neuvedla „konkrétní a individualizované dopady sjednání, resp. změny pojištění na zákazníka, včetně rizik“ v 53 případech.
Swiss Life Select také nesdělila výši pobídky 5 zákazníkům při poskytování investiční služby a 20 klientům Conseq PS při sjednání doplňkového penzijního spoření a část pobídky (následné provize) „zamlčela“ i při sjednání smlouvy s ČS PS. Navíc v dokumentech bylo uvedeno, že společnost „nepřijímá od penzijních společností žádné další pobídky než odměny za zprostředkování doplňkového penzijního spoření“.
26 zákazníků se také nedočkalo „prohlášení o vhodnosti ve stanoveném rozsahu“ při distribuci investic.
V případě Swiss Life Select vydala ČNB „příkaz“, u předchozích dvou se jednalo o „rozhodnutí“. A na rozdíl od předchozích firem u této ČNB ani neuvádí, kolik smluv zkoumala…
ČNB následně uvádí příklady pochybení. V jednom případu vázaný zástupce doporučil sjednání trvalých následků úrazu na částku 1 mil. Kč, ale ve smlouvě je bez dalšího vysvětlení částka 625 tis. Kč. V jiném poradce doporučuje sjednat pojištění invalidity 3. stupně na 2,5 mil. Kč, ale ve smlouvě je pak pouze sjednána na 2 mil. Kč. A podobných případů je mnohem víc.
Swiss Life Select odešla z řízení s ČNB s pokutou 500 tis. Kč dne 31. července 2024.
Bude hůř…?
Česká národní banka v polovině minulého roku rozvířila vody investičního poradenství a zprostředkování tvrzením, že by investiční poradci neměli být placeni především provizemi. Naopak, měli by být placeni alespoň z poloviny fixní částí odměny nezávislé na objemu produkce a objem produkce by neměl být ani hlavní faktor pro „variabilní část“ honoráře.
Toto tvrzení ČNB sice zmírnila upozorněním na skutečnost, že je potřeba brát v potaz specifikum podnikatelského vztahu, nicméně již z několika zdrojů zaznívá, že při aktuálních kontrolách poradenským společnostem úředníci z ČNB vytýkají, že se nevydávají vytyčeným směrem. Je to nicméně ještě příliš „mladé“, i když ČNB zvládla pokutovat i skutečnosti mnohem starší než dohledový benchmark, v němž na ně upozorňovala. Případných sankcí za nevyplácení fixní mzdy podnikatelům v investičním zprostředkování a poradenství se tak nejspíš můžeme dočkat až příští rok.