Murphyho zákony pro oblast pojištění zdaleka nejsou dokonale konzistentní. Možná je nekonzistence dokonce obecná vlastnost všech zákonů, a to nejenom těch Murphyho. Na jedné straně nás Murphy před něčím varuje, na straně druhé nám ale říká, že jakákoliv snaha o prevenci vzniku problému je naprosto zbytečná.

Jeden ze základních Murphyho zákonů:

„Může-li se něco pokazit, pokazí se to.“

Ale pozor, na výši případné (tedy vlastně 100 % jisté) škody má pan Murphy taky zákon. A ten celou věc ještě více dramatizuje:

„Předměty se ničí přímo úměrně ke svojí ceně.“

Pokud bychom měli respektovat oba výše uvedené Murphyho zákony, rozhodně bychom neměli s pojištěním dlouho otálet. Ale pozor, platí tady ještě další Murphyho pravidla, přesněji tzv. Millerův zákon pojištění:

„Pojistka se vztahuje na vše kromě toho, co se doopravdy stane.“

Je-li tento zákon správný, pak je každé pojištění vyhazováním prostředků z okna! Millerův zákon lze vyjádřit z hlediska pojistné mluvy i trochu pregnantněji: „Jestliže dojde ke škodě, pak je z pojistné smlouvy vyloučené právě to riziko, které škodu zapříčinilo.

Dobrý důvod zrušit všechny pojistky? Nedělejte to! Platí totiž ještě další Murphyho zákon:

„Zrušíte-li havarijní pojištění z důvodu nedostatku peněz, zrušíte do týdne své auto, které bylo základním zdrojem vaší obživy.“

Tento zákon se týká sice přímo havarijního pojištění, ale šikovný “murphyolog” by jistě dokázal dovodit, že tento zákon lze přiměřeně aplikovat také pro jiné typy pojištění.

Murphyho zákony jsou možná jen takové legrácky. Ale mají svůj obsah a praktický půvab. Rozsah pojištění je nutné volit opravdu pečlivě a stejně pečlivě je nutné prostudovat všeobecné a doplňkové pojistné podmínky. Obsahují tolik výluk z pojištění, že nemusí v některých případech krýt to, co nejvíc váš klient potřebuje.

Těžko s jistotou říci, jak to s platností Murphyho zákonů doopravdy je. Je přece notoricky známé, že:

Murphyho zákony nevymyslel Murphy, ale jiný člověk téhož jména.

To může také znamenat, že vlastně vůbec neexistují.

Takže, finanční poradci, volte pečlivě, který ze zákonů použijete jako případný argument či odlehčení a pamatujte na zlaté pravidlo. Opět podle Murphyho:

„Nesnažte se vyřešit všechny problémy klienta. Nebude vás už potřebovat.“

Autor článku je finanční poradce (www.pojistenec.cz)



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account