Státní rozpočet je ve velmi špatném stavu. A jednou z možných obětí úspor by se dle serveru hypoindex.cz mohlo stát také stavební spoření, resp. státní příspěvek, který tento produkt činí tak zajímavým. Paradoxně však chystané snížení státní podpory vedlo historicky (rok 2003) díky efektu „předzásobení“ k masovém uzavírání nových smluv.

O možném zrušení státního příspěvku ke stavebnímu spoření se s přestávkami hovoří už dlouhá léta a výstupem bylo snížení maximální výše podpory u smluv, které byly uzavřeny od roku 2004. Výsledkem byl masivní propad počtu nových smluv v  roce 2004, avšak bez výrazného dopadu na výši vyplácených státních příspěvků. Na výplatu podpory se však prostředky vždy našly.

Přijde zrušení státních podpor u finančních produktů?

Tentokrát je ovšem jiná situace. Za prvé, náklady na příspěvky dosahují více než 13 miliard korun (v roce 2009 to bylo konkrétně 13,262 miliardy korun) za rok. Za druhé, ministr financí Eduard Janota navrhuje, aby byl v rámci diskutované penzijní reformy zrušen nejen státní příspěvek ke stavebnímu spoření, ale také podpora penzijního připojištění, daňové úlevy u penzijního připojištění a životního pojištění a daňový test u investic do cenných papírů (zejména akcií a podílových listů). Sečteno a podtrženo – v době, kdy se Ministerstvo financí snaží ušetřit každou korunu, je stavební spoření jedním z nejohroženějších produktů.

Jenže žádná mince nemá pouze jednu stranu. A jak Petr Zámečník (Hypoindex.cz) upozorňuje, stavební spoření sice stojí dost peněz, ale také plní zadání, které mu bylo při vzniku dáno do vínku. „Jen za poslední tři roky vygenerovalo úvěry v celkové výši 212 miliard korun,“ upozornil Jiří Šedivý, tajemník Asociace stavebních spořitelen. „Navíc v současnosti evidují stavební spořitelny téměř milion aktivních úvěrových případů.“

Mimo výše uvedeného je třeba také zdůraznit, že stát pro stavební spoření nastavil určité podmínky, které je třeba dodržovat. Stavebním spořitelnám stanovil povinnost poskytovat úvěry na bydlení za podmínek, které jsou dány od okamžiku uzavření smlouvy o stavebním spoření. Klient si však pro úvěr přijde za 5 nebo 10 let a bere si ho na dalších 15 roků. Systém stavebního spoření mu přitom garantuje stabilní podmínky jak ve fázi spoření, tak zejména pro úvěr. Úplně stejně je však musí garantovat také zákon.

Jak naznačují výše uvedené argumenty, otázka zrušení nebo omezení státních podpor finančních produktů není vůbec jednoduchá. Jak celá kauza nakonec dopadne, je nejasné. Velký vliv nakonec budou mít určitě i politické zájmy. A ty svědčí spíše pro zachování příspěvků…

Zdroj: Hypoindex.cz, Asociace českých stavebních spořitelen



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account