Bankovní konto je dnes nedílnou součástí každodenního života. Věděli jste ale o tom, že existují i tzv. podnikatelské účty, které jsou vhodné pro soukromé podnikatele (OSVČ) či malé firmy?
K čemu je dobrý podnikatelský účet v případě OSVČ?
Pokud podnikáte jako OSVČ a máte jen několik přijatých a vydaných faktur do roka, možná používáte pro tyto účely svůj běžný účet, který současně využíváte pro účely osobní.
Ačkoli tuto skutečnost banky zpravidla netrestají, může být takový postup často v rozporu s obchodními podmínkami daného účtu.
Opomineme-li ale „právničinu“, podnikatelský účet je i pro drobné podnikatele vhodný z ryze praktických důvodů. Oddělení osobních a podnikatelských financí je velkým zjednodušením při vedení evidence a analýzy toho, jak si stojíte po finanční stránce – a je jedno, zda se teď bavíme o podnikání, nebo o osobní spotřebě. Obě skutečnosti je nutné rozdělovat. Je to něco zcela jiného oproti klasickému zaměstnání, kdy vám chodí na účet výplata, již následně spotřebováváte.
Pozor i na některé daňové dopady. V případě úročení podnikatelského účtu banka úroky nedaní srážkou, zahrnete si je na konci roku do svého daňového přiznání. To může být výhodné z hlediska optimalizace peněžních toků.
Jak podnikatelský účet funguje?
Z uživatelského hlediska prakticky není mezi běžným a podnikatelským účtem rozdíl. Banka po vás může jen požadovat prokázání toho, že skutečně podnikáte, aby mohla účet zřídit. Jinak dostanete vše, na co jste zvyklí. Podnikatelské účty se zásadně neliší ani z hlediska poplatků, využívat samozřejmě můžete i platební karty či mobilní aplikaci. Stejně tak může být podnikatelský účet „vstupenkou“ k podnikatelskému úvěru.
Pro firmy jde nejen o nezbytnost
Pokud se nějaký drobný podnikatel bez účtu obejde – prodává například na farmářských trzích a dalších podobných událostech, kde stále převládá v případě stánkového prodeje hotovostní platba – v případě firem tomu tak již není. Každá firma (až na specifické výjimky) by měla mít bankovní účet zřízen ze zákona.
Elektronický platební styk je dnes již samozřejmostí a ve většině firem hraje prim. Hradí se z něj nájmy prostor, mzdy zaměstnanců, energie i platby dodavatelům. A na druhé straně samozřejmě přicházejí na účet platby od zákazníků. V případě plátců DPH má oficiální firemní účet i další dopady, účet by totiž měl být zveřejněn v registru plátců. Právě na tento účet by pak odběratelé měli firmě za zboží a služby platit transakce DPH podléhající.
Pro firmy i OSVČ má ale zřízení účtu i spoustu drobných výhod. Napojit na něj lze účetní systém i další evidence a automatizovat mnohé administrativní i kontrolní procesy ve firmě. Pokud je tedy vaším cílem vybudovat moderní firmu, automatizace finančních i dalších interních procesů je jednoznačně cestou, kterou byste se měli vydat.