Známý finanční analytik Dušan Šídlo přestoupil z Partners do Broker Trustu, největší brokerpoolové firmy v Česku, která servisuje více než 2000 nezávislých finančních poradců po celé zemi. Předpokládá, že se trend odlivu zkušených odborníků z „pyramidových“ společností v oblasti finančního poradenství ještě prohloubí.

 Ke svému přestupu mimo jiné řekl: „v multilevelmarketingových, tedy zjednodušeně „pyramidových“ společnostech, bohužel začínají stále častěji působit manažeři, kteří se místo finančního poradenství věnují náboru nových poradců, lépe řečeno všech, kdo mají ruce, nohy a hlavně prořízlá ústa. Většina dobrých poradců z MLM bohužel postupně odchází. Ti hodně dobří zakládají vlastní společnosti a stále častěji začínají pracovat s brokerpooly. Proto i můj přechod je logickým vyústěním této situace, neboť své služby chci poskytovat těm, kteří to s finančním poradenstvím myslí skutečně vážně a dlouhodobě,“ říká o svém rozhodnutí Dušan Šídlo. Dlouholetý finanční analytik společností Fincentrum a Partners nastoupil totiž k 1. únoru z „druhého břehu“ právě do Broker Trustu.

Co je Vaší největší ambicí v Broker Trustu?

Mojí ambicí ve společnosti Broker Trust je poskytovat prvotřídní analýzy a informační podporu finančním poradcům, aby jejich služby vůči klientům mohly být co nejlepší a nejférovější. Rád bych také přispěl k vylepšování stávající produktové nabídky společnosti.

Na co se specializujete a čím jste se živil u konkurence?

Specializuji se především na pojištění, ale analyzuji i další finanční produkty. Dosavadní praxi jsem získal ve finančně-poradenských společnostech. Ve Fincentru jsem pracoval jako analytik finančních produktů a ve společnosti Partners Financial Services jsem byl nejprve členem představenstva, později jsem působil jako produktový manažer.

Co Vás takzvaně nakoplo k odchodu od Partners? Byla to dlouhodobá frustrace nebo za tím stála nějaká událost, kdy jste bouchl do stolu a řekl si: Tak dost!

Ve Fincentru i v Partners jsem získal mnoho zkušeností, za což těmto společnostem patří můj dík. Postupně se však mé názory a názory prezentované těmito společnostmi začaly bohužel rozcházet. Rovněž jsem začal zjišťovat, že většina poradců, kteří chtějí zodpovědně dělat finanční poradenství, odchází z MLM společností. Dobří poradci s dlouholetou praxí si většinou po odchodu zakládají vlastní společnosti a stále častěji spolupracují s brokerpooly, tedy servisními organizacemi. V MLM společnostech tak stále častěji působí manažeři, kteří se většinu svého času věnují pouze náboru nových finančních poradců, často i bez dostatečných znalostí a poskytování kvalitního poradenství se již prakticky nevěnují. Poptávka po mých službách tak byla menší a menší.

Jak Vás přijali v Broker Trustu?

Skvěle. V brokerpoolech jde totiž o prostředí, ve kterém jde primárně o kvalitu finančního zprostředkování, nikoliv o budování zázračné manažerské kariéry bez ohledu na kvalitu poskytované finančně-poradenské služby. A zatímco v MLM například moji knihu o neetických praktikách finančních a jiných institucí nepodpořili, v Broker Trustu v tomto směru panuje větší svoboda slova. A to je pro mě důležité.

Nemáte po odchodu z MLM obavy z nějakých nekalých konkurenčních tahů? Například z cíleného poškozování Vaší dobré pověsti?

Toho se neobávám, neboť moje názory jsou dlouhodobě stabilní a veřejně dohledatelné, ať již v mých článcích nebo knihách.

Pozná nějak klient na své peněžence, zda mu radí člověk z „pyramidové“ firmy či brokerpoolu?

Může to poznat a nemusí. Záleží na tom, na jakého poradce narazí. V brokerpoolu je však větší pravděpodobnost, že klient narazí na poradce, který se nevěnuje budování manažerské kariéry s cílem dostat se na vrchol pyramidy, ale na odborně zdatného poradce, který svůj čas věnuje výhradně finančnímu poradenství.

Do Broker Trustu jste nastoupil na pozici analytika finančních produktů. Co bude přesně Vaším úkolem?

Mým úkolem je například přispět ke tvorbě srovnávacích nástrojů, které by měly usnadnit poradcům výběr vhodného produktu pro daného klienta, a to z pohledu poměru cena versus výkon. Cílem je rovněž vylepšit finanční plán, který finanční poradci vytvářejí svým klientům, a to za účelem optimalizace rodinných financí a rychlejšího dosažení jejich finančních cílů.

Dovolte malé odlehčení. Jak od světa analýz, grafů a čísel relaxuje svobodný, bezdětný a úspěšný muž? Jde vůbec „přepnout“ do normálního světa?

Máte pravdu, že sklon k analytickému myšlení nelze jednoduše vypnout do relaxačního stavu. V poslední době se proto snažím více relaxovat sportem.

Čím konkrétně si „dobíjíte baterky“? Jde třeba dohromady analytický mozek a adrenalin?

Musím se přiznat, že adrenalinové sporty nejsou právě moje hobby. Dostatečným adrenalinem pro mě byla třeba i nedávná jízda na běžkách v Krkonoších. Ve volném čase si rád zahraji spíše stolní tenis nebo šachy. A samozřejmě také rád čtu zajímavé knihy a sám se ve volném čase psaní věnuji.

Jste také autorem dvou knih s tématikou osobních financí. Byla motivací k jejich napsání snaha o zvýšení finanční gramotnosti veřejnosti?

Já rád pracuji s informacemi, dozvídám se nové a také je rád předávám dál. Po desetileté praxi na finančním trhu se mi zdálo, že již nastal nejvyšší čas nějaké knihy napsat. Mým cílem bylo podělit se o získané zkušenosti se širším publikem, varovat lidi před některými praktikami, a i touto formou alespoň trochu přispět ke zvýšení finanční gramotnosti.

Je česká společnost podle Vás dostatečně finančně gramotná?

Těžko soudit. Osobně mám pocit, že se finanční gramotnost lidí neustále zlepšuje a lidé si již jen tak nenechají „nacpat“ údajně výhodnou investici či „skvělý“ finanční produkt. Jeden z průzkumů z konce loňského roku však přišel se závěrem, že Češi se na světovém žebříčku finanční gramotnosti propadli a skončili téměř u konce. Je tedy nepochybně co zlepšovat.

Může být cestou z dluhových pastí začít s výukou finanční gramotnosti už u nejmenších dětí?

Sám jsem příležitostně externě přednášel na několika vysokých školách, kde jsem viděl, že předmět finanční gramotnosti ve školách má nepochybně svůj smysl. Opravdu považuji za důležité umět hospodařit s penězi, například umět přemýšlet o výdajích, které člověk má, a nezadlužovat se. Je také třeba mít zdravý vztah k penězům. To znamená nepřeceňovat je, ale ani jimi neopovrhovat. A také naučit se kupovat kvalitní věci co nejlevněji. K tomu by měli rodiče postupně vést i své děti.

Jedna z Vašich knih má název Jak nás podvádějí aneb Pravda o finančním trhu a penzijní reformě. Na jaké podvody jste tedy přišel?

Knížku Jak nás podvádějí aneb Pravda o finančním trhu a penzijní reformě jsem napsal z několika důvodů. Jedním z nich bylo to, že jsem byl sám nemile překvapen tím, že investiční podvody bohužel neskončily kupónovou privatizací, a že i u nás existují „Vlci z Wall Street“, kteří se pod sliby garantovaných a vysokých úroků snaží lidem vytáhnout peníze z kapes. Také jsem chtěl upozornit na nejrůznější neetické praktiky finančních institucí. Nebál jsem se proto uvést praktické příklady, které se skutečně staly. V knize jsem dokonce zveřejnil i názvy finančních institucí, které se neetického jednání dle mého názoru dopustily. Dospěl jsem k závěru, že především z konkrétních příkladů a chyb ostatních lidí se může člověk nejlépe poučit. A to platí i pro finanční gramotnost.

Jak se ta knížka prodává?

Musím říct, že skutečně skvěle. Neprodává se totiž po stovkách, ale po tisících. Zájem o mé knížky mě tedy těší a současně motivuje k tomu, abych v budoucnu ještě nějakou knížku s tématikou osobních financí napsal.

Jste odborník na pojištění a důchodovou reformu. Mimochodem, co říkáte na zpackanou důchodovou reformu?

Osobně jsem dosavadní vývoj čekal. Proto jsem vstup do druhého pilíře z celé řady důvodů klientům vůbec nedoporučoval. A zdá se, že na má slova, došlo.

Nebudete mít nyní ambice napojit se na nově jmenovanou vládou avizovaný tým za účasti odborníků, který připraví další verzi důchodové reformy?                                                                

To rozhodně ne. Nejsem makroekonom ani lobbista, proto nemám ambici ani znalosti diskutovat o konkrétních parametrech důchodové reformy.

Kde vidíte největší potenciál brokerpoolů do budoucna? 

Tyto společnosti mají dle mého názoru skvělé vyhlídky. Jsem přesvědčený, že bude přechod zkušených finančních poradců z MLM společností do těchto servisních organizací dále pokračovat. Tyto organizace totiž poskytují poradcům nejen kvalitní odborný servis, ale zachovávají i jejich profesní svobodu.

Vaším snem je konec předražených finančních produktů na českém finančním trhu, které nikdo nekupuje ani neprodává. Není to utopie?

Sny mohou být někdy utopické, ale tento sen není až tak nerealistický, jak by se mohlo zdát. Pro začátek bude stačit, když budou lidé ochotní se ve finančních otázkách více vzdělávat, a neuzavřou finanční produkt u první instituce, na kterou narazí. A já chci tomuto finančnímu vzdělávání lidí prostřednictvím mých článků, knih a informační podpory finančním poradcům nadále intenzivně pomáhat. Kromě toho se snažím mediálně upozorňovat na některé netransparentní poplatkové struktury ve finančních a pojistných produktech. Je totiž důležité, aby ten, kdo chce informace najít, je skutečně najít mohl a nebyl uváděn ze strany finančních institucí v omyl.

Zdroj: příloha k tiskové zprávě společnosti Broker Trust



Komentářů: 13
  1. Vít Suchý 11 roky

    Upřímně a otevřeně – “Nezávislý” finanční poradce je dle mého osobního názoru zavádějící klišé.

    Slovo “nezávislý” bych nahradil slovem “samostatný”, v tom logika je.

    Nezávislostí se může ohánět pouze ten, kdo sám nabízí něco, co “vyprodukuje”, ale rozhodně nemůže být označován za nezávislého někdo, kdo obchodními smlouvami přímo ZÁVISÍ na poskytovatelích produktů…

    Jednoho krásného dne se poskytovatel produktu XY rozhodne, že Franta Flinta ho už nebaví a dál mu své finanční produkty nebude poskytovat a smlouvu mu vypoví…a to je pak ta Frantova nezávislost ?

    • Vít Zientek 11 roky

      Nezávislostí se podle mého v tomto případě myslí, že člověk není závislý na jedné instituci.

      Pokud budu nabízet produkt který sám vyprodukuji budu přece závislý na tom produktu a těžko budu prodávat něco jiného byť by to bylo pro kupujícího výhodnější.

      A těžko bude poskytovatel produktu ukončovat spolupráci s někým kdo mu dělá tržby. Proč by to dělal? Byznys je o zisku a ne o tom že vás někdo baví nebo nebaví.

      • Vít Suchý 11 roky

        Kategorizace zprostředkovatelů dle legislativy slouží (jak zprostředkovatelům, tak i laické veřejnosti i klientům) k definování rozsahu jejich služeb.

        Je jednoznačná.

        • Vít Zientek 11 roky

          Tak pokud se jedná o legislativu jsou to otázky spíše na právníka, ale nemyslím si že by se porušovala legislativa. Vy máte nějaké právní vzdělání?

          • Vít Suchý 11 roky

            Každý zprostředkovatel ( nevím, ale kdo jste vy, v profilu nic konkrétního nemáte) má povinnost se vyznat v základech právních předpisech, týkajících se zprostředkování pojištění…

            A m.j. zmíněný §21(1) zákona 38/2004Sb., není snad nic světoborného pochopit…

    • Pane kolego, já tu nezávislost vidím např. i v  tom, že mi nikdo nikdy nebude říkat u koho mám – můžu – musím to které pojištění pro klienta navrhovat a nabízet.
      Nicmíně, jak zde dlouhodobě tvrdím, já sám používám oslovení “pojišťovací makléř”, byť mám(e) licenci PPZ a pracujeme na základě plné moci.

      • Vít Suchý 11 roky

        Pane kolego, to, co popisujete je práce samostatného zprostředkovatele, ne nezávislost, protože si nabízené produkty musíte někde „koupit“ – a v tom je ta vaše závislost.

        Závisíte na rozhodnutí druhé strany, jestli s vámi smlouvu o zprostředkování uzavře nebo ne…

  2. Vít Suchý 11 roky

    A ještě to doplním – ani připravovaná novela zák. 38/2004Sb. nezná žádný pojem typu nezávislý finanční poradce.

    V § 5 se můžeme dočíst o vázaných zástupcích a v §6 o SAMOSTATNÝCH ZPROSTŘEDKOVATELÍCH.

    Takže – kdo ve vztahu ke zprostředkování pojištění bude i  nadále používat “titul” nezávislého finančního , dopustí se de facto porušení §21, odst. 1-2 zmíněného zákona…

    • Ivan Špirakus 11 roky

      Mýlíte se pane Suchý….

      používání označení “finanční poradce” rozhodně není a nemůže být porušení zákona 38/2004 Sb. a to ani po navrhované novele. Používání chráněného označení (tzv. “labeling”) je totiž možné pouze pozitivně, nikoli negativně.
      Např. v zákoně o bankách 21/1992 Sb je chráněno slovo banka a spořitelna:
      § 3 (1) Slovo “banka” nebo “spořitelna”, jeho překlady nebo slova od nich odvozená smí užívat v obchodní firmě pouze právnická osoba, které byla udělena licence, pokud není zřejmé ze souvislosti, v níž se slovo “banka” nebo “spořitelna” používá, že tato osoba se nezabývá činností uvedenou v § 1 odst. 1.

      V souladu s tím by nejprve musel být název “finanční poradce” chráněn nějakým jiným zákonem, aby jej nemohl používat pojišťovací zprostředkovatel.

      Čili obchodně a marketingově se může každý označovat jak uzná za vhodné, ale v předsmluvní a smluvní dokumentaci (Záznam potřeb – §21) musí být řádné identifikován jako zprostředkovatel pojištění, s číslem registrace atd.

      • Vít Suchý 11 roky

        Pane Špirakusi, nepřu se tu o pojem “finanční poradce”, to jste si spletl,

        ale zmiňoval jsem to, že já osobně považuji titulování “nezávislý finanční poradce” u subjektu, který zprostředkovává pojištění v rozporu s §21(1) zák. 38/2004Sb. :

        …” Osoba provozující zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví nebo činnost samostatného likvidátora pojistných událostí je povinna tuto svoji činnost vykonávat s odbornou péčí, chránit zájmy spotřebitele, zejména nesmí uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné nebo dvojsmyslné údaje a informace, anebo zamlčet údaje o charakteru a vlastnostech poskytovaných služeb…”

        Promiňte, ale z výše uvedené citace zákona dle mého názoru v žádném případě nelze vyvozovat, že je proces jednání s klientem nějakým způsoben rozdělen na ústní část a písemnou část s rozdílnou mírou odpovědnosti zprostředkovatele.

        • Ivan Špirakus 11 roky

          Na svůj názor máte pochopitelně právo :)
          Ta uvedená citace ale definuje povinnosti při výkonu činnosti, čili vztahuje se podle mě k vlastnímu procesu zprostředkování, nikoli k marketingovému označení zprostředkovatele.

          Každopádně, není mi znám žádný případ, kdy by ČNB jako dohled vytkla zprostředkovateli pojištění při kontrole, že se označuje jako finanční poradce a uvádí tím klienty v omyl a tím je poškozuje – a tedy porušuje zákon. Pokud o takovém postupu víte, budu Vám vděčný za upozornění.

          • Vít Suchý 11 roky

            Pane Špirakusi, povinnost zprostředkovatele dle zmíněné citace §21(1) zákona platí pro celý proces zprostředkování pojištění ( o tom se bavím od začátku) i v souladu s §3a,1-2 zákona.

            Je mi celkem vuřt marketingové označení kohokoliv, ale osobně považuji za zavádějící, pokud se někdo v poměrně srozumitelně definovaném procesu zprostředkování tituluje jako „NEZÁVISLÝ finanční poradce“ ( a pak klientovi prodá pojistku, za kterou je odměňován provizí z jejího prodeje).

            To, že zatím ČNB nepostihuje tato porušení zákona je spíše otázka na ni a možná zajímavý námět na dohledový benchmark…

  3. Pan Šídlo je skutečný odborník, mám dvě jeho knížky které chválím a doporučuju kudy chodím, moc mi pomohly rozšířit si rozhled. Jeho odchod z toho hnízda bouchačů od P je velmi logický krok za který mu rovněž tleskám, ukázal že pravdu a principy si cení víc než podílu na tom co sype vršek bouchačské pyramidy.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account