Spotřebitelský průzkum na téma pojištění domácnosti byl společností EMA data realizován na konci loňského roku. Zúčastnilo se ho více než tisíc respondentů z věkové skupiny 21 až 61 let. Vzhledem k tomu, že u tohoto typu pojištění nedochází k významným produktovým změnám, je průzkum stále aktuální. A ukázal na některé překvapivé skutečnosti.

Zvukový záznam prezentace ve formátu MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google PodcastPocket Casts.

Z obsahu videa

Jaké bylo první zjištění, které z průzkumu vzešlo? „Zhruba 40 % respondentů nemá pojištění domácnosti vůbec uzavřeno,“ poznamenal k výsledkům Petr Zámečník, který na konferenci Meet EMA Online informace prezentoval. „Ještě zajímavější je, že nejmenší podíl v uzavřeném pojištění domácnosti mají nájemníci, případně podnájemníci. Pojištění domácnosti ale samozřejmě kryje i jejich majetek, který mají uvnitř pronajatého bytu nebo domu.“ A jsou to právě vlastníci bytu nebo domu, kdo si je vědom, že důležité je ochránit nejen své zdraví, ale také majetek – toto pojištění má uzavřeno 85 % z nich.

Distribuční kanál je v případě pojištění domácnosti jednoznačně na straně finančních poradců, u nichž si pojistku uzavřela téměř polovina respondentů, konkrétně 45 %. Přímo v pojišťovně si sjednalo smlouvu 27 % respondentů a pouze 6 % uzavřelo pojištění domácnosti online. A mezi klienty jednoznačně převládá naprostá spokojenost se „svojí“ pojišťovnou. Pouze 3,8 % respondentů uvedlo opak.

Tržnímu podílu dominuje Generali ČP s téměř čtvrtinovým podílem uzavřených smluv. Kooperativa má necelých 14 % tržního podílu, Allianz pak 9,5 %. Každopádně pětina lidí vůbec neví, u které pojišťovny mají pojištění domácnosti sjednáno.

Velmi zajímavé je srovnání uzavřených pojistek podle distribučního kanálu. V tomto ohledu je ještě více patrné, že Generali ČP jednoznačně dominuje trhu pojištění domácnosti v rámci smluv uzavřených klienty přímo v pojišťovně. Tady dokonce výrazně zaostává i Kooperativa, která má také poměrně silnou pobočkovou síť. A výsledky Allianz (na třetím místě) jsou v tomto ohledu naprosto zanedbatelné. Z průzkumu je také patrné, že menší pojišťovny mají šanci prodat své produkty spíše přes finanční poradce nebo přes přímé kanály.

Proč je takový rozdíl mezi distribučními kanály v rámci pojištění domácnosti oproti autopojištění, které jsme na Meet EMA Online také prezentovali – a to hned v několika průzkumech? „Pojištění se nekupuje, pojištění se prodává,“ uvedl Ivan Špirakus. „S určitými výjimkami – a těmi jsou povinné věci a jejich největším reprezentantem je povinné ručení. Kdežto pojištění domácnosti není podle řady lidí nezbytné a musí vám ho někdo prodat.“

Jak dále podotkl, také je otázkou, zda respondenti průzkumu chápali, na co odpovídají. Záměna pojištění domácnosti a pojištění nemovitosti, to je standardní problém, který řeší všichni na trhu – klient nechápe podstatu a význam těchto pojmů, zkrátka nechápe rozdíl mezi těmito odlišnými druhy pojištění.

„Majetkové pojištění je držák,“ doplnil jeho slova Martin Podávka. „Zatímco u autopojištění je průměrná durace smlouvy dva až dva a půl roku, u majetkového pojištění je durace stejná nebo ještě delší než u životního pojištění. Majetkové pojištění je zkrátka dlouhodobá smlouva,“ dodal s tím, že velká skupina klientů má pojištění majetku uzavřené před mnoha lety u té jediné pojišťovny, která tady byla – u České pojišťovny.

„Lidé si nedovedou sjednat pojištění domácnosti přes internet, protože nerozumí některým pojmům a neví, jak stanovit pojistné částky,“ konstatoval Martin Podávka. „Proto potřebují poradce, aby jim pomohl stanovit hodnotu jejich majetku. Poradce ví, že lidé často podceňují svůj majetek a je schopen klienty navést na hodnoty, které jsou bližší realitě.“

Martin Viktora

Organizátor konference, zakladatel webu Poradci-sobě.cz

Praxe:

  • jednatel 4stones, s.r.o. (organizátor konferencí FINfest a provozovatel Poradci-sobě.cz)
  • jednatel EMAdata.cz (poskytovatel dat pro finanční trh)
  • historicky pracoval pro banky a investiční společnosti v oblasti podpory prodeje, marketingu a produktového managementu investičních produktů.

Vzdělání:

  • VŠE v Praze (mezinárodní obchod a politologie), DePaul Univerzity Chicago

Osobní motto: “Začínám naplno a postupně přidávám.”

Záliby: hudba (metal, klasika, pop), moderní technologie, cestování, právo

Ivan Špirakus

Generální ředitel společnosti INSIA, a.s., člen prezidia Asociace českých pojišťovacích makléřů

Ivan Špirakus v roce 1992 spoluzaložil makléřskou pojišťovací společnost Portfolio Alfa, s.r.o., kde se zabýval především marketingem, obchodem a řízením podnikatelských rizik klientů.

V roce 2004 stál u vzniku mezinárodní sítě pojišťovacích makléřů INSIA. V současné době je místopředsedou představenstva.

Aktivně publikuje, přednáší a podílí se na propagaci pojišťovnictví a profese pojišťovacích makléřů. Od roku 1999 byl členem představenstva Komory pojišťovacích makléřů, kde založil tradici makléřské ankety Pojišťovna roku. Od roku 2016 vykonává funkci prvního místopředsedy AČPM.

Jako člen dozorčí rady se podílí na aktivitách Nadačního fondu pro vzdělávání v pojišťovnictví.

Osobní motto: Buďte samostatní, ale ne sami.

Tomáš Síkora

Ředitel společnosti CreaSoft

Na začátku devadesátých let založil společnost pro finanční plánování SLON a v oblasti zprostředkování finančních produktů úspěšně působil patnáct let, mj. i jako prezident Asociace finančních poradců.

V roce 2006 byl jmenován výkonným ředitelem České asociace pojišťoven a členem Executive Committee Evropské asociace pojišťoven Insurance Europe v Bruselu, kde působil až do roku 2015.

Poslaneckou sněmovnou byl v roce 2009 zvolen předsedou Výboru pro finanční trh, poradního orgánu bankovní rady České národní banky.

Tomáš (*1971) je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze, oboru mezinárodní vztahy a bankovnictví/pojišťovnictví a manažerského studia Senior Executive britské Nottingham Trent University.

Dnes řídi společnost CreaSoft orientovanou na poskytování IT řešení a služeb pro distributory finančních produktů, kterou rovněž v roce 2004 pomáhal zakládat.

Martin Podávka

Spoluzakladatel a člen představenstva Pillow pojišťovny

Martin Podávka působí od listopadu 2019 jako člen představenstva Pillow pojišťovny s odpovědností za produkty, digitalizaci a marketing. Více než 15 let působil ve společnosti Allianz. Během své kariéry postupně prošel od pojistné matematiky přes produktový vývoj až na pozice s odpovědností za market management, strategický marketing, inovace a customer experience.

Prezentace proběhla dne 15. 5. 2020 a je součástí Meet EMA Online.

 



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account