Rozvoj bank je stále více spojen s technologiemi. Je to zřejmé při pohledu na letošní nominace, z nichž veřejnost vybere nejužitečnější novinku v nabídce bankovních domů. Rozvoj technologií se zrychluje a jde o to, která z bank toho nejlépe využije a usnadní svým klientům a potenciálním zákazníkům přístup ke službám a produktům. O tom, komu se to podařilo nejvíce, může veřejnost hlasovat do 12. června 2017 na www.nejbanka.cz.

Cílem Bankovního inovátora je představit široké veřejnosti zajímavé novinky v produktech, službách nebo v přístupu bankovních domů. Inovativnost nominací letos nově posoudil a ty nejlepší vybral pro online hlasování veřejnosti Advisory board výzkumu Nejbanka. Bankovní inovátor je samostatnou kategorií výzkumu.

Pro banky je důležité využít nové softwarové možnosti a přetavit inovace ve svoji konkurenční výhodu. „Ve všech nominovaných produktech se odráží dva klíčové trendy, které jdou napříč celým bankovním sektorem – digitalizace a bezpečnost v online prostředí. Bezkontaktní výběry, digitalizované produkty, chytré bankovní aplikace, využívání otisku prstů jako bezpečnostního prvku – tímto směrem půjdou finanční produkty i nadále. Pro klienta to znamená rychlejší a komfortnější nakládání s osobními financemi, při respektování maximální bezpečnosti,“ komentoval jasný trend Pavel Štěpánek, výkonný ředitel České bankovní asociace.

Bankovní inovátor je jedinou kategorií výzkumu Nejlepší banka, kde o vítězi rozhodují hlasy veřejnosti. Výzkum Nejlepší banka sleduje trendy v bankovnictví a pojišťovnictví, vyhodnocuje tvrdá statistická data a zároveň ověřuje přístup na pobočkách a na zákaznických linkách. Devátým rokem podporuje rozvoj bankovního a pojišťovacího sektoru, poskytuje veřejnosti ucelený obraz o finančním trhu a možnost se snadněji zorientovat v produktech a službách, které finanční instituce nabízejí.

Letošní nominace na Bankovního inovátora vypovídají především o výrazné aktivitě bank. „V letošním roce se mi poprvé stalo, že nemám jednoznačného kandidáta na vítězství. Co mě ovšem těší nejvíce je skutečnost, že nabídka inovativních produktů je letos opravdu nesmírně kvalitní. Pro mne jako spotřebitele je důležité zjištění – jedná se o nové, inovativní produkty, které mi jednoznačně usnadňují práci s finančními produkty. Za to bych chtěl ocenit všechny nominované finanční instituce, protože oproti předchozím ročníkům se letos opravdu jedná v naprosté většině o „opravdu nové produkty“, které mají jedno společné – směřují do digitálního prostoru. Ovšem i přes výše uvedené je pravdou, že asi nejvíce mne zaujal produkt Air banky – bezkontaktní bankomat. Jsem přesvědčen, že klienti nejen vybírající hotovost, ale i ti stojící ve frontě za nimi ocení výrazné zrychlení vlastního výběru a tím pádem i rychlejší a kvalitnější službu,“ uvedl Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce, IBM Česká republika.

Expert na pojišťovnictví, zprostředkovatel finančních produktů a člen Advisory boardu Tomáš Síkora oceňuje možnost sjednat si půjčku plně v online prostředí. „Osobně mě nejvíce zaujala novinka od České spořitelny – Půjčka bez papíru. Úvěr do 200 tisíc Kč lze sjednat zcela online bez nutnosti navštívit banku. Navíc Česká spořitelna umožňuje bezpapírovou cestou a bez poplatků získat finanční prostředky i klientům jiných bank. Plná digitalizace procesů je hozenou rukavicí konkurenci a příslibem, že se i u úvěrových produktů  postupně schyluje ke srovnávání parametrů jednotlivých bank a online sjednávání půjček.“

Vloni se Bankovním inovátorem stala Československá obchodní banka s produktem COOL karta. Ta přinesla zjednodušení bankovnictví pro mladé, kteří žijí stále více ve světě chytrých telefonů a aplikací a jsou téměř neustále online, ale také pro lidi, kteří z nejrůznějších důvodů potřebují oddělit určitou část peněz od svého běžného účtu – například kvůli nákupům přes internet, placení v zahraničí nebo jednoduše proto, že chtějí mít o části svých financí lepší přehled.

Bankovní inovátor 2017 – seznam nominací

Air Bank

První bezkontaktní bankomaty v ČR

■ Bezkontaktní výběry jsou jednodušší, rychlejší a také bezpečnější.

■ Peníze lze vybrat i platební nálepkou.

■ Brzy také možnost výběru mobilními telefony s funkcí NFC.

 

Air Bank vůbec jako první banka v Česku začala v září 2016 testovat bezkontaktní výběry z bankomatů. Na podzim 2016 pak bezkontaktní výběry uměly už všechny bankomaty Air Bank.

Banka má dnes více než 180 bankomatů a svoji bankomatovou síť dál výrazně rozšiřuje, a to i do menších měst, každý nově postavený bankomat je automaticky vybaven také bezkontaktní čtečkou.

V únoru 2017 Air Bank začala testovat i první čistě bezkontaktní bankomat na světě. Oproti klasickému bankomatu se tento typ liší hlavně tím, že nemá zdířku pro vložení karty ani tradiční klávesnici pro zadání PIN. Je také dvakrát rychlejší. Banka postavila už dva světově unikátní bankomaty, jeden v Praze a druhý v Brně.

Vybrat peníze si díky bezkontaktním bankomatům mohou už i majitelé platebních nálepek a do budoucna i majitelé telefonů s funkcí NFC. Bezkontaktní výběry jsou zároveň bezpečnější, protože odpadá možnost okopírování karty cizí osobou, tzv. skimming. Navíc bankomat kartu nikdy „nesežere“, protože ji má klient stále v ruce. Bezkontaktně vyberou z bankomatů Air Bank všichni držitelé platebních karet a nálepek, jejichž banka tuto funkci pro kartu/nálepku povoluje.

 

Česká spořitelna

Půjčka bez papíru

■ Lze vyřídit od začátku do konce čistě on‑line, jednoduše a bez papírů.

■ Využití moderní technologie pro identifikaci žadatele.

■ Půjčku si mohou vyřídit i klienti jiných bank.

 

V případě Půjčky bez papíru se jedná o první půjčku na trhu, která se dá vyřídit od začátku do konce jednoduše a zcela přes internet, a navíc bez papíru, a to od 20 do 200 tisíc korun, což bezpochyby řadě klientů usnadní život. Úroková sazba začíná na 8,9 procenta ročně, peníze má klient na účtu do 15 minut.

Navíc ji mohou využít nejen klienti České spořitelny. Rychlost doručení prakticky okamžitě může Česká spořitelna garantovat do ČSOB, Equa bank, Komerční banky, Monety Money Bank a Raiffeisenbank. Klientům ostatních bank nabízí Česká spořitelna standardní půjčky na pobočkách.

Služba, kterou si lze sjednat na www.pujckacs.cz, využívá moderní technologie pro identifikaci žadatele a zpracování dokladů. Žadatel nahraje fotografii či sken svého občanského průkazu a zadá číslo svého bankovního účtu. Systém banky zpracuje údaje o žadateli, díky tomu je formulář žádosti velmi stručný. Na uvedený účet žadatele systém zašle mikroplatbu se speciálním kódem, který slouží jako další ověření identity žadatele; s tímto řešením není potřeba žádost jakkoli dále podepisovat.

Veškeré smlouvy a dokumenty klientům zasílá Česká spořitelna automaticky do e‑mailu a zároveň je také archivuje.

 

Československá obchodní banka

ČSOB NaNákupy

■ Všechny platební karty pod jedním PIN, možnost autorizace otiskem prstů.

■ Přehled o platbách a dostupných prostředcích.

■ Aplikace funguje i bez připojení na mobilní data či wi‑fi.

 

Aplikace ČSOB NaNákupy přesouvá koženou peněženku do telefonu. Klienti mohou po snadné aktivaci ihned platit mobilem v obchodě a na internetu, být vždy v obraze, kolik a za co utratili a kolik mohou utratit. Aplikace je také první mobilní peněženkou v Česku, která podporuje debetní i kreditní karty Mastercard i VISA, a to bez nutnosti vydávat novou platební kartu či speciální SIM kartu.

Stažení i použití aplikace je zdarma. Lze s ní platit i v zahraničí, vybírat z bankomatu s bezkontaktní čtečkou, a navíc funguje i bez připojení na mobilní data či wi‑fi. Od června na internetu umožní kartou platit bezpečněji a rychleji, bez přepisování údajů karty, metodou Masterpass. Umožní také nahrát věrnostní kartičky a na podzim i ukládat či sdílet nákupní seznamy nebo uložit účtenky.

Platby aplikací klient potvrdí snadno otiskem prstu či kódem PIN. Na rozdíl od platební karty nebo nálepky lze chránit také platby do 500 korun.

Vyšší bezpečnost přinese rovněž možnost nastavit upozornění na různé typy plateb či nastavení dočasné blokace plastových karet, nálepek nebo jen určitých typů plateb. Veškerý obsah aplikace ČSOB NaNákupy je šifrován a zálohován v bezpečí banky.

 

Hypoteční banka

Klientská zóna

■ Nové internetové bankovnictví pro hypotéku.

■ Možnost spravovat hypotéku on‑line kdykoliv a odkudkoliv.

■ Klient nemusí kvůli každému úkonu či změně chodit do banky.

 

Klientská zóna umožňuje klientům Hypoteční banky získat dokonalý přehled o hypotéce z pohodlí domova. Zákazník v Klientské zóně nalezne na jednom místě všechny dokumenty spojené s hypotékou (od banky i od klienta), veškeré informace, jako je aktuální výše úvěru, úroková sazba, přehled zaplacených i budoucích splátek apod.

Klientská zóna Hypoteční banky navíc umožní elektronické podepisování vybraných dokumentů, například dodatků ke smlouvě, změnu adresy a kontaktních údajů či se její pomocí jednoduše požádá o změnu smluvních podmínek.

Velmi užitečná bude Klientská zóna také pro klienty, kteří se chystají čerpat hypoteční úvěr. Navíc si zákazníci mohou v době refixace namodelovat parametry své hypotéky a bance odeslat svou ideální představu o novém nastavení úvěru. Inovativnost Klientské zóny od Hypoteční banky spočívá zejména v tom, že se jedná o nové a jedinečné internetové bankovnictví pro hypotéku – umožňuje spravovat hypotéku pohodlně kdykoliv a odkudkoliv.

Klienti banky tak již nejsou odkázáni na šanon s doma uloženými dokumenty nebo na osobní návštěvu pobočky pokaždé, když potřebují provést třeba jen jednoduchý úkon.

 

Komerční banka

Mobilní banka

■ Bezkontaktní platby mobilním telefonem.

■ Možnost přihlášení otiskem prstu na platformě iOS i Android.

■ Push notifikace informující o změnách na účtu, načtení QR kódu i ze souboru.

 

Kompletně nová aplikace Mobilní banky od Komerční banky klientům umožňuje bezkontaktní placení u obchodníků prostřednictvím mobilního telefonu. „Karta v mobilu“ funguje při placení podobně jako klasická plastová debetní karta. Kartu si může uživatel zobrazit na ploše telefonu pomocí ikony na úvodní obrazovce.

Automatickou součástí aplikace je také software IBM Trusteer, který chrání mobilní telefon klienta například proti zneužití přihlašovacích údajů. Tento způsob aktivní ochrany mobilního zařízení nabízí klientům na českém trhu pouze Komerční banka.

Nové je rovněž intuitivní ovládání aplikace odlišné pro verze iOS a Android, které zohledňuje zvyklosti a specifika obou prostředí. Zadávání běžných bankovních operací se tak zrychlilo a zjednodušilo. Například u zadání platebního příkazu se čas zkrátil až o dvě třetiny.

Důležitou novinkou je přehled o zůstatku na účtu, který si klient může nastavit na úvodní stránku telefonu s možností jednoduchého zakódování. Doplněna je správa trvalých příkazů a inkas, načtení QR kódu i přehled neprovedených plateb.

Klienti velmi oceňují také push notifikace, tedy krátká oznámení o transakcích na klientském účtu.

 

Moneta Money Bank

Smart Banka – mobilní bankovnictví

■ Unikátní bezpečnostní architektura, přihlášení otiskem prstu.

■ Rychlé sdílení platebních údajů přátelům přímo z aplikace iMessage.

■ Všechny účty a profily v jedné aplikaci.

 

Aplikace Smart Banka od Moneta Money Bank nabízí unikátní bezpečnostní architekturu, která umožňuje, že i přes připojení na nezabezpečené wi-fi síti je veškerý datový tok šifrovaný a neprolomitelný.

Smart Banka má svůj vlastní přihlašovací PIN, který není nikde uložen, zná ho jen uživatel a je unikátní pro danou kombinaci účtu – zařízení – a aplikace. Takže i v případě, že by byl uživatel aplikace od Moneta Money Bank neopatrný a na podvržených phishingových útocích zadal svůj PIN, tak to takovému útočníkovi není co platné.

Přihlášení do aplikace lze provést otiskem prstu. Na konci června přibudou widgety, které nabídnou zobrazení zůstatku a také podporu aplikace pro Apple Watch.

Platební údaje může klient rychle sdílet se svými přáteli přímo z aplikace iMessage, bez nutnosti přihlášení do aplikace. Klienti Moneta Money Bank a uživatelé Smart Banky také mají v aplikaci k dispozici všechny své účty a profily i se zachováním oprávnění (např. eDisponentský, podnikatelský nebo soukromý).

Uživatelé si mohou v menu aplikace Smart Banka přepínat, jaký profil chtějí (vše pomocí jednoho PIN) bez nutnosti si stahovat další aplikaci nebo si vytvářet další přihlašovací přístupy.

 

Raiffeisen stavební spořitelna

Digitalizace úvěrových smluv

■ Produkty jsou aktivovány okamžitě po elektronickém podepsání.

■ Dokumenty jsou ihned dostupné v Internet servisu klienta.

■ Nahrazení papírových formulářů.

 

Proces digitalizace byl v rámci Raiffeisen stavební spořitelny dokončen zrušením centrálního tisku a distribuce všech papírových formulářů. Implementace nového elektronického archivu v roce 2016 umožnila efektivní správu, distribuci a archivaci elektronických dokumentů, včetně zobrazení těchto dokumentů v Internet servisu.

Již v rámci pilotního testování Raiffeisen stavební spořitelna zaznamenala případy, kdy doba od prvotního zadání jména klienta do systému až po vyplacení peněz z úvěru na jeho bankovní účet dělala zhruba jen tři hodiny.

Raiffeisen stavební spořitelna zavedla digitalizaci celého úvěrového procesu jako vůbec první stavební spořitelna (včetně podání žádosti a předání potřebných dokumentů). Digitalizace nahrazuje papírové formuláře a smlouvy elektronickými dokumenty a využívá elektronického podpisu místo podpisu vlastnoručního.

Předností digitalizace je mimo jiné rychlost, uzavřené produkty a bankovní konta jsou totiž aktivovány okamžitě po elektronickém podepsání. Navíc každý údaj je ihned zkontrolován z hlediska formální i věcné správnosti.

Všechny dokumenty jsou okamžitě dostupné v Internet servisu klienta.

 

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

Smart Banking s otiskem prstu

■ Zajištění ochrany osobních údajů pomocí technologie otisku prstu.

■ Otisku prstu se využívá i při potvrzení platebních transakcí.

■ Placení pomocí aplikace je rychlé a pohodlné.

 

UniCredit Bank svým klientům přináší možnost rychle, pohodlně a bezpečně platit částky do 5000 korun v mobilní aplikaci Smart Banking za pomoci otisku prstu.

Smart Banking je moderní aplikace pro smartphony (iOS, Android i Windows Phone) anebo tablety (iOS a Android), která pro zajištění ochrany osobních údajů využívá technologii otisku prstu. Platba otiskem prstu přináší klientům UniCredit Bank další pohodlí a rychlost při vyřizování jejich transakcí z mobilního telefonu.

Kromě pohodlného placení mohou klienti UniCredit Bank otisk prstu využívat také k přihlášení nebo potvrzování dalších akcí, jako je zjištění zůstatku na účtu apod. Novinky mohou využít uživatelé s chytrými telefony, které podporují funkcionalitu otisku prstu. Plné dotykové ovládání se snadno používá a umožňuje jednoduchý způsob spravování účtu.

Většina uživatelů dnes Smart Banking využívá pro základní operace, jako je zjištění zůstatku na účtu a nalezení nejbližšího bankomatu či pobočky. Stále častěji využívají klienti UniCredit Bank možnosti zadat a poslat přes mobilní telefon také platbu. Počet transakcí v mobilním bankovnictví prudce roste, meziročně zaznamenal nárůst o 150 procent.



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account