Dítě - děti - holčička - dívka - kapesné
Zdroj: Pixabay.com

Téměř čtvrtina Čechů klade velký důraz na finanční vzdělávání svých dětí, když s nimi průběžně hovoří o penězích, dalších 58 % to dělá občas. Jen 18 % dotázaných s dětmi téma peněz neřeší vůbec.

Ukázal to průzkum, který pro AKAT ČR již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.

Ti, kteří se svými dětmi o penězích nehovoří, uvádějí nejčastěji zdůvodnění, že se spoléhají, že toto téma budou děti probírat ve škole (15 %), 28 % dotázaných má za to, že jsou jejich schopné si tyto informace vyhledávat samy, 9 % očekává, že si děti v dospělosti s penězi prostě poradí. Pětina všech dotázaných pak finanční gramotnost svých dětí prostě neřeší, není to pro ně téma.

Finance se přitom se svými dětmi probírají spíše respondenti s vyšším vzděláním, naopak mezi lidmi se základním vzděláním a bez maturity je více těch, kdo téma finanční gramotnosti podceňují.

Otázka: Jakým způsobem vedete své dítě/děti k finanční gramotnosti? Můžete označit více odpovědí.

ZŠ N=69SŠ bez maturity N=182SŠ s maturitou N=329VOŠ, VŠ N=187
Doma společně finance probíráme.33 %51 %60 %62 %
Moje dítě/děti jsou samostatné, samy si vyhledávají informace na internetu.25 %21 %32 %30 %
Očekávám, že téma finanční gramotnosti budou děti probírat ve škole.10 %18 %16 %14 %
Děti není třeba učit finanční gramotnosti, až dospějí, najdou vlastní způsob.17 %10 %7 %4 %
Sám/sama tomu nerozumím, nevím, co bych měl/a dětem poradit.16 %11 %6 %4 %
Finanční gramotnost pro mě není téma.10 %5 %5 %2 %
Jinak9 %7 %5 %7 %

Rodiče s dětmi nejčastěji řeší cenu peněz, šetření skrze výhodné nákupy a hlídání si výdajů, že peníze nejsou neomezené a co to pro člověka znamená. Až pak následuje manipulace s penězi, tedy placení v hotovosti, kartami a jejich uschování.

Pokud se zaměříme na konkrétní témata, pak se rozdíly podle vzdělání rodičů ještě zvýrazní, přičemž ale skupinou, které s dětmi o penězích nemluví, jsou především rodiče se základním vzděláním. A právě rodiče s nižším vzděláním zároveň nevědomky dětem normalizují hazard, když s nimi stírají losy a fandí při slosování.

Otázka: Co všechno probíráte s vašimi dětmi?

„82 % je celkově skvělý výsledek ve srovnání s ještě nedávnou minulostí. Je vidět, že svoji pozitivní roli sehrávají jak školy, tak i rodiče. Rodiče mohou svoji roli v oblasti finančního vzdělávání vlastních dětí do budoucna ještě více posílit tím, že dětem umožní, aby si samy odkládaly/investovaly peníze na svůj účet. Nemusí to být žádné horentní sumy, stačí opravdu málo. Člověk, který vstupuje do samostatného dospělého života a má již díky svým rodičům třeba 10 let zkušeností s investováním, je významně napřed proti svým vrstevníkům,” vysvětluje Jaromír Sladkovský, předseda AKAT ČR.

„Finanční gramotnost je v dnešní době jednou z klíčových dovedností, které mohou rodiče své děti vybavit do budoucího života. Schopnost správně hospodařit s penězi, rozumět základním finančním pojmům a plánovat své finance jsou nezbytné pro jejich úspěch a stabilitu v dospělosti. Rozvíjení těchto dovedností od raného věku přispívá k tomu, aby se děti staly sebevědomými a zodpovědnými dospělými, kteří jsou schopni činit informovaná rozhodnutí a vyhnout se finančním nástrahám. A nejlepší školou finanční gramotnosti je zažít si nakládání s penězi v reálném životě.“ dodává výkonná ředitelka AKAT ČR Jana Brodani.

Zdroj: AKAT ČR



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account