Deset bank, reprezentujících drtivou většinu klientů v Česku, stvrdilo společnou snahu na vytvoření jednotného standardu online ověřování občanů u služeb státu a firem pod značkou Bank ID. Je to významný průlom v digitalizaci Česka. Některé firmy řešení pod touto značkou již připravují, například pojišťovna Kooperativa nebo Pražská plynárenská.
Zapojují se i další energetické společnosti, pojišťovny a finanční instituce a zájem je také z oblastí školství, médií, kultury a medicíny a od technologických a sázkových společností, dopravců nebo obcí.
„Minulý rok byly přijaty potřebné legislativní změny a byla založena společná firma. Nyní prožíváme další významný milník na cestě k digitalizaci Česka, kdy se do projektu připojuje sedm nových bank. Mílovými kroky tak pokračujeme v zavádění standardu, který se velice osvědčil v zahraničí. Lidé si totiž nemusí zřizovat nic nového, pouze využijí svého stávajícího přihlášení k elektronickému bankovnictví. Díky Bank ID se všem život výrazně zjednoduší a začnou ho používat prakticky denně,” říká Jan Blažek, člen představenstva společnosti Bankovní identita, jejíž akcionáři jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.
Pro občany je bankovní identita něco jako digitální občanka, pomocí které se mohou bezpečně a jednoduše elektronicky prokázat při používání online služeb státu, třeba na Portálu občana, a velmi brzy i firem z výše zmíněných odvětví. S bankovní identitou lze potvrzovat i transakce a formuláře vyplněné online nebo podepisovat dokumenty. Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.
Dostat se na úroveň, kde bude bankovní identitu k přihlašování a ověřování používat drtivá většina Čechů opakovaně, je otázkou dvou až tří let. Banky mají už zhruba 5,5 milionu uživatelů bankovní identity, tedy klientů internetového bankovnictví. Využití je čistě dobrovolné, ale díky pohodlí a jednoduchosti si lidé bankovní identitu snadno oblíbí. Navíc jim banka poskytne informaci, kde všude klient souhlasil s poskytnutím dat. Takový komfort a přehled stávající občanský průkaz nikdy nemůže nabídnout. Trend digitalizace potvrzují i zástupci předních společností pojišťovnictví a energetiky.
Zdroj: Bankovní identita