Z posledního průzkumu Mastercard z podzimu 2020 1 vyplývá, že 45 procent respondentů začalo kvůli koronaviru častěji platit bezhotovostně. Hlavním důvodem k této změně nebyly vyšší nároky na hygieničnost, ale potřeba rychle a bezproblémově zaplatit bez nutnosti přepočítávat hotovost a nezdržovat ostatní nakupující.

Celkem 27 procent Čechů již někdy zaplatilo mobilním telefonem, což je o osm procentních bodů více než loni. Téměř polovině Čechů by nevadilo úplné zrušení hotovosti. Celkem 39 procent respondentů uvedlo, že jim kvůli koronaviru klesl příjem v domácnosti, a 34 procent tvrdí, že je koronakrize naučila šetřit.

V období jarních mimořádných opatření nejvíce vzrostly bezhotovostní platby kartou (o 21 procent), mobilní platby (o 7 procent) a využívání mobilního bankovnictví (o 7 procent). Platby hotovostí naopak poklesly o 14 procent oproti období před pandemií. Celkem 46 procentům respondentů, což je oproti loňskému roku o čtyři procentní body více, by nevadilo úplné zrušení hotovosti.

Více než dvě třetiny tázaných by vše nejraději platily výhradně kartou, čtvrtina v průzkumu uvedla, že hotovost v době nákupu často ani neměla u sebe. Stále klesá i minimální hodnota, kterou jsou Češi ochotní uhradit bezhotovostně. Téměř 40 procent by kartou zaplatilo nákup v hodnotě 10 korun, což odpovídá ceně tří housek.

Z průzkumu vyplývá, že podíl bezhotovostních transakcí letos poprvé převýšil platby hotovostí. Celkem 54 procent všech plateb je dnes realizováno bezhotovostně, dalších 19 procent plateb by mohlo být rovněž realizováno bezhotovostně, ale naráží na neochotu obchodníků akceptovat platební karty.

Hotovost za každých okolností preferuje jen 27 procent Čechů. Mobilní telefon k placení využívá již 27 procent populace, což je o osm procentních bodů více než v minulém roce. Ti, kteří již platí mobilním telefonem, tak činí v téměř 40 procentech všech svých plateb. Češi platí bezhotovostně nejčastěji v obchodech s potravinami (83 procent). Následují nákupy na internetu, na pumpách a v obchodech s oblečením.

 

Zdroj: Mastercard



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account