Pojišťovny nyní neprodlužují pojištění proti úpadku spíše těm cestovním kancelářím, které končí nebo pozastavují činnost. Výrazně však omezily pojišťování nových. Důvodem je nepříznivá situace na trhu v důsledku opatření proti šíření koronaviru. Proto také hospodaření cestovních kanceláří pečlivě kontrolují a zdražují jim pojistné.
Slavia pojišťovna nyní obnovuje pojištění pro současné klienty, nové v zásadě nepřijímá. “Podmínky pojištění stanovujeme individuálně, obecně však dochází na trhu k navyšování pojistného, a to s ohledem na vysokou míru rizikovosti,” řekl produktový ředitel pojišťovny Ladislav Bělina. Pojištění Slavia neprodloužila pouze kancelářím, které ukončily nebo pozastavily činnost. Vývoj v tomto pojištění bude záviset zejména na tom, zda se pojišťovnám podaří obnovit a získat zajistné kapacity pro další rok. V opačném případě může být nabídka pojištění značně omezená.
Česká podnikatelská pojišťovna má nyní pojištěno 145 cestovních kanceláří. Podmínky hodnocení pojistného rizika pojišťovnou se nezměnily. V roce 2019 měla pojištěno 198 CK. Pojistku neprodloužila řádově jednotkám kanceláří, několik desítek jich ale řádně pozastavilo svou činnost. “Očekáváme, že vývoj v do konce roku bude kopírovat vývoj v posledním půlroce, některým cestovním kancelářím budou smlouvy prodlouženy, některé pozastaví činnost,” podotkla mluvčí ČPP Renata Čapková.
ERV Evropská pojišťovna má s pojištěnými cestovními kancelářemi nastavený systém reportingu a kontroly průběžných ekonomických výsledků, takže v tomto směru výrazné změny nechystá. “Zároveň je však naše komunikace s cestovními kancelářemi ještě intenzivnější, protože situace se vlivem covidu, průběžných úprav rizikovosti jednotlivých zemí a dalších okolností mění velmi dynamicky,” uvedl šéf komunikace ERV Vlastimil Divoký. Vouchery, které jsou vlastně pro cestovní kanceláře vybranými zálohami, je podle něj třeba zohlednit při stanovení pojistné částky. Aktuálně jsou u ERV pojištěny 104 kanceláře, především z řad těch velkých a středních. Celkem osm jich letos přerušilo svou činnost a tím i pojištění insolvence.
“Plošně jsme podmínky neměnili a vyhodnocování prodlužování smluv zatím probíhá. Z toho důvodu byly prodlouženy zatím jen jednotky smluv,” upozornila mluvčí Uniqa Eva Svobodová. Podmínky stanovuje individuálně na základě vyhodnocení rizika na straně Uniqa a požadavků zajistitelů. Vždy jde o individuální posuzování a individuální nabídku konkrétní kanceláře, podotkla.
U Generali České pojišťovny se přípravy na hlavní sezónu obnov pojištění cestovních kanceláří (mimo jiné zahrnující i diskuze se zahraničními zajistiteli) aktuálně intenzivně vedou. Do obnov pojistných smluv se podle mluvčího Jana Marka vedle výsledků finančních analýz daleko více promítá i situace v cestovním ruchu. Vše nyní závisí zejména na době trvání současné krize a s tím souvisejícími negativními dopady na cestovní kanceláře, dodal.
Od roku 2016 platí novela zákona, která ukládá cestovním kancelářím povinnost nejpozději do každého 25. dne následujícího měsíce zaslat pojistiteli vybrané údaje o činnosti cestovní kanceláře za předchozí měsíc. Nabízet, prodávat a organizovat zájezdy může v ČR pouze koncesovaná cestovní kancelář. V souladu se zákonem musí být kancelář zajištěna pro případ svého úpadku po celou dobu své činnosti. V posledních letech krachovaly pouze jednotky cestovních kanceláří.