Každý druhý Čech vnímá investice negativně, má z nich obavy nebo jim nedůvěřuje. Postoj českých žen je více záporný než mužů. Ukázaly to výsledky průzkumu společnosti Partners. Poukázaly ale hlavně na fakt, že Češi investicím příliš nerozumějí. Na základní otázky, které testovali jejich investiční znalosti, odpověděla zcela správně jen 2,3 procenta respondentů. Značné nedostatky se týkaly zejména podílových fondů.

Češi by se neměli spoléhat na to, že státní penze porostou přímo úměrně s výší průměrné mzdy. Do karet nehraje ani nižší porodnost, ani rostoucí počet důchodců. Dobrou cestou, jak si v seniorském věku výrazně polepšit, představují pravidelné investice.

Ženy mají z investování obavy, muži vidí příležitost

Jenže Čechům se investovat nechce. Z výsledků průzkumu společnosti Partners, který vypracovala agentura MindBridge, vyplynulo, že téměř každý druhý Čech (48 %) cítí k investování obavy a nedůvěru. Češky (55 %) jsou na tom o něco hůře, než jejich mužské protějšky (41 %) a vnímají investice jako nástroj, který v nich vyvolává záporné asociace – nedůvěru, obavy i neznalost. Muži (60 %) v nich vidí spíše příležitost nebo dokonce nutnost.

Investicím důvěřuje jen každý třetí padesátník

V tom se shodují s pocity mladých lidí. Téměř 40 % respondentů ve věku 25-34 let považuje investice rovněž za příležitost, zároveň ale cítí nejvíce ze všech věkových skupin nejistotu z neznalosti (26 %). S přibývajícím věkem se pak nedůvěra Čechů k tomuto finančnímu nástroji zvyšuje – z lidí mezi 55 a 60 lety jej oceňuje jako šanci jen každý třetí (30 %). „Češi by se ale neměli spoléhat na to, že jim spokojené stáří zajistí jen starobní důchod. Měli by vzít odpovědnost za výši svého příjmu v penzi do vlastních rukou a zejména v době nízkých úrokových sazeb se více zaměřit na investiční produkty,“ doporučuje Lada Kičmerová, ředitelka marketingu a PR Partners.

Jen 2,3 procenta Čechů odpověděla správně

Příčina nedůvěry a obav se z velké části ukrývá v nedostatku informací. Informovanost Čechů o investicích je nízká, informovaný versus neinformovaný člověk vyšel v poměru 1:1. Hůře jsou na tom opět ženy. Přitom právě ony by se měly o dostatek prostředků na stáří zajímat více než muži. Podle statistik se dožívají vyššího průměrného věku a v penzi, odkázané na starobní důchod a vlastní prostředky, stráví více let. Na všechny testovací otázky přitom odpověděla správně jen 2,3 % dotázaných respondentů.

Střední generace ví o investicích nejvíce

Velká část například neuměla správně odpověď na dotaz: Co znamená tzv. diverzifikace portfolia (tj. rozložení investic podle jejich rizikovosti/výnosnosti). Dobře odpověděla jen necelá polovina Čechů (44 %). Větší úspěšnost měli tradičně muži (55 %), podle věku také střední generace, tedy lidé mezi 35-44 lety (52 %).

Problémy naopak většině respondentů nedělala otázka zaměřující se na situaci, kdy se vyplatí investovat do podílových fondů. Správnou odpověď zvolilo 58 %.

Největší strašák a nejmenší znalosti: podílové fondy

Podílové fondy se ale velké oblibě netěší. Každý druhý Čech je při rozhodování mezi investicí do státních dluhopisů nebo nemovitosti určené na pronájem považuje za nejvíce rizikové. Jen pětina respondentů se obávala investice do nemovitosti pro pronájem a 14 % se obávalo nákupu státních dluhopisů. Nákup investiční nemovitosti se přitom nemusí vyplatit. Je třeba vynaložit velkou sumu peněz a není jisté, že pronájem bude výnosný. Pokud se lidé navíc obávají, že v konečném důsledku nenaspořím dost a zaostanou za inflací, jsou poměrně rizikové naopak státní dluhopisy.

„Současné výkyvy na světových burzách důvěru zrovna neposilují, ale výkyvy zkrátka k investování patří. Kdosi s nadsázkou prohlásil, že akciový trh je jediné místo, kde všichni utíkají k východu, když začnou slevy. Při spoření na penzi za 20 či 30 let by klienta krátkodobé kolísání nemělo pálit. Zní to jako triviální poučka, ale triviální není – jinak by mezi novými fondy III. penzijního pilíře tak výrazně nedominovaly ty konzervativní,“ říká investiční analytik Partners Aleš Tůma.

Informace o průzkumu

Výzkum byl realizován dotazováním prostřednictvím internetu (CAWI) společností MindBridge Consulting pro společnost Partners v srpnu 2015. Do výzkumu bylo zahrnuto 1000 respondentů reprezentativně za Českou republiku pro věkové rozmezí 25-60 let.

Zdroj: tisková zpráva Partners



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account