Mladí - investice - ruce - počítač - graf - peníze - mince
Zdroj: Pixabay.com

Podíl respondentů, kteří investují, se v meziročním srovnání dramaticky nezvýšil. Přibližně 39 % dospělé populace uvádí, že investuje, 4 % pak sama sebe označuje za již zkušené investory. Zajímavý je ale pohled na generaci mladých ve věku 18 až 26 let, kde se za zkušené investory označuje 8 % respondentů.

Právě v této mladé věkové skupině je také největší podíl těch, kteří uvádí, že plánují s investováním začít. Ukazuje to průzkum, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) již podruhé provedla agentura Perfect Crowd.

Mladí lidé se neliší pouze zájmem o investice, ale i způsobem, jak o nich získávají přehled

Nejmladší věková skupina se liší tím, co ji motivuje k investování. Vedle klasických motivátorů, které mají všechny věkové skupiny společné (např. snaha nenechat peníze zahálet, ochránit je před inflací, zajistit se na důchod apod.) celých 28 % dotázaných uvádí jako důvod potřebu či touhu si za pár let koupit dražší věc (auto, nemovitost, dovolenou) a díky investicím se k ní dostat rychleji, 22 % uvádí konkrétně nemovitost jako cíl investování.

Mladší investor využívá častěji jako zdroj informací sociální sítě, (22 % dotázaných z generace 18-29 let versus pouhých 7 % z generace 60+), podcasty či Youtube (19 % vs 2 %), starší se zase častěji obracejí osobně na svého bankéře nebo poradce (22 % dotázaných z generace 60+ vs 10 % z generace 18-29).

Otázka: Kde všude získáváte informace ze světa investic? Můžete označit více odpovědí

Total N=1072

18 až 29 N=169

30 až 49 N=581

50 až 59 N=154

60+ N=168

Z finančních portálů

23 %

20 %

22 %

27 %

24 %

Od přátel a známých

22 %

23 %

22 %

21 %

21 %

Z webu banky

17 %

16 %

17 %

17 %

17 %

Z webu investičních společností

16 %

13 %

16 %

19 %

16 %

Od přátel, které se tomu věnují

15 %

14 %

17 %

15 %

13 %

Od rodiny

15 %

17 %

14 %

11 %

19 %

Ze sociálních sítí

15 %

22 %

14 %

14 %

7 %

Od nebankovního finančního poradce

14 %

12 %

15 %

14 %

13 %

Od poradce v mé hlavní bance

13 %

10 %

11 %

16 %

22 %

Na základě doporučení odborníků

12 %

10 %

12 %

17 %

12 %

Z odborných publikací

10 %

14 %

9 %

13 %

9 %

Od poradců z různých bank

10 %

8 %

10 %

13 %

13 %

Z podcastů, na Youtube

10 %

19 %

9 %

5 %

2 %

Z reklamy

9 %

11 %

9 %

7 %

8 %

Z televize

9 %

10 %

9 %

11 %

6 %

Z tisku

8 %

4 %

7 %

12 %

13 %

Na základě doporučení známých osobností

5 %

12 %

3 %

4 %

3 %

Odjinud

7 %

7 %

7 %

7 %

10 %

Mladí se také výrazně více opírají o zahraniční a cizojazyčné zdroje, starší investory v tomto omezuje neznalost angličtiny. Výhradně cizojazyčné zdroje využívá 7 % nejmladších investorů (18 – 26 let) a pouze 1 % investorů z kategorie 65 +. Z ryze českých zdrojů pak čerpá celá polovina dotázaných investorů 65+ proti 34 % nejmladších.

Mladí se při investování spoléhají na vlastní úsudek a méně vyhledávají rady, využívají samoobslužné kanály, jako jsou aplikace, investiční platformy, zatímco starší investoři více využívají poradce a bankéře.

Jakým způsobem nejčastěji investujete? Můžete označit více odpovědí.

Total

18 – 26 let

27 – 35 let

36 – 44 let

45 – 53 let

54 – 62 let

63 +

Sám/sama přes webového rozhraní české finanční instituce

28 %

24 %

28 %

32 %

22 %

34 %

34 %

Prostřednictvím svého finančního poradce

22 %

20 %

19 %

23 %

24 %

18 %

29 %

Sám/sama přes webového rozhraní české investiční platformy

21 %

19 %

22 %

19 %

27 %

24 %

13 %

Sám/sama přes mobilní aplikaci české investiční platformy

18 %

29 %

19 %

14 %

21 %

19 %

5 %

Sám sama přes mobilní aplikaci zahraniční investiční platformy

18 %

41 %

21 %

17 %

8 %

14 %

5 %

Prostřednictvím svého bankéře

16 %

8 %

8 %

19 %

15 %

23 %

36 %

Sám/sama přes webové rozhraní zahraniční investiční platformy

14 %

20 %

21 %

13 %

11 %

4 %

3 %

Sám/sama přes webového rozhraní zahraniční finanční instituce

10 %

18 %

9 %

9 %

7 %

11 %

7 %

Prostřednictvím makléře (obchodníka s cennými papíry)

7 %

3 %

6 %

9 %

9 %

9 %

3 %

„S mladou generací nám přišla poměrně specifická skupina investorů. Tito lidé nezažili život bez internetu, sociální sítě jsou neodmyslitelnou součástí jejich života a tento zdroj berou jako etalon. Taky ve svém životě nepoznali výraznou korekci na akciovém trhu. To se odráží i ve způsobu investování i získávání informací. Investování se stává běžným námětem hovorů, což dokazuje fakt, že téměř čtvrtina z nich získává informace od přátel a známých,“ komentuje Martin Řezáč, předseda AKAT ČR. „Přichází nám prostě generace investorů, pro kterou je investování běžnou součástí života.,“ doplňuje Jana Brodani, výkonná ředitelka AKAT ČR.

Zdroj: AKAT



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account