Československá obchodní banka se po loňském druhém místě vyhoupla na první příčku a stala se Nejlepší bankou 2017. Neživotnímu pojištění vévodí Česká pojišťovna, životnímu ČSOB Pojišťovna. O vítězích výzkumu Nejlepší banka 2017 a Nejlepší pojišťovna 2017 rozhodly stovky kritérií z pohledu klienta a téměř třicet ekonomických ukazatelů. Partnery výzkumu, který zpracovává analytická agentura Datank, jsou IBM Česká republika a PwC Česká republika.
Československá obchodní banka potvrdila to, že uspět ve výzkumu Nejlepší banka 2017 nemůže nikdo bez kvalitního klientského servisu. Celkový vítěz bodoval v této oblasti více než v akcionářském pohledu. ČSOB se vyplatila především vyrovnanost v jejím přístupu a skutečnost, že ani v ostatních oblastech nijak nezaostávala. Podržela ji zejména vysoká rentabilita a také nejlepší výsledek krytí úvěrů. Za ČSOB se umístila stříbrná Raiffeisenbank, které se podařilo zvýšit podíly na trhu v úvěrech a depozitech. Bronzová Česká spořitelna uspěla především v akcionářském pohledu.
V kategorii Klientsky nejpřívětivější banka 2017 si dominantní pozici udržela Raiffeisenbank. Mohlo by se zdát, že v Raiffesenbank už není z pohledu klienta co zlepšovat. Nejlepší sazby, nejlepší dostupnost, druhá pozice v komunikaci a nákladech na účet. To je skutečně vynikající vizitka.
Mezi neživotními pojišťovnami letos doslova zazářila Česká pojišťovna, která si vedle prvního místa v kategorii Nejlepší neživotní pojišťovna 2017 odnáší také titul Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna 2017. Vyšvihnout se na první příčku jí pomohly výsledky klientských ukazatelů. Celkově získané skóre v této oblasti patři v historii žebříčku k těm nejvyšším a hned ve čtyřech z pěti oblastí klientského servisu dosáhla vítězná neživotní pojišťovna nejlepších hodnot.
„Z velice vyrovnaného pořadí soutěže o nejlepší banku a pojišťovnu roku je vidět, že jednotliví hráči se snaží maximálně zlepšit kvalitu svého servisu, výrazně investují do produktů a vztahů se svými klienty,“ říká Marek Richter, partner auditorské služby PwC.
Na druhém místě skončila Kooperativa pojišťovna, která velmi solidně bodovala v akcionářském pohledu a současně udržela slušný standard v klientské oblasti, bronz bere Česká podnikatelská pojišťovna. Za zmínku v letošním hodnocení neživotních pojišťoven stojí i to, že si velmi dobře vedly menší pojišťovny, které ještě v minulém roce nezaostávaly jen v dostupnosti, ale také v komunikaci. Právě tento hendikep dokázaly letos odstranit a v klientské oblasti už dýchají na záda tuzemské špičce.
Titul Nejlepší životní pojišťovna 2017 získala ČSOB Pojišťovna, která sice úplně nevynikla v pořadí poměrně vyrovnaného pole podle klientského pohledu, ale vysoký standard všech parametrů akcionářského pohledu jí přinesl těsné vítězství. Mezi druhou Komerční pojišťovnou, která výrazně vyniká v nákladovosti, a třetí Českou pojišťovnou byl rozdíl v celkovém hodnocení skutečně minimální.
Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou 2017 se stala Allianz pojišťovna. Ještě loni osmá, letos skok až na první stupínek. Allianz pojišťovna si hodně polepšila v dostupnosti i komunikaci. Maximum bodů dokázala získat v ostře sledované oblasti výše pojistného, kde uspěla v investičním i rizikovém pojištění.
„Značnou dominanci ve všech kategoriích bank prokázali ČSOB a Raiffeisenbank, které se umístili vždy na prvním nebo druhém místě. U pojišťoven je hodnocení pestřejší, zejména v rozdílech umístění v životním pojištění, kde je volba klientů výrazně jiná než pohled akcionáře. V naprosté většině kategorií však výrazně boduje Česká pojišťovna následovaná Allianz a Českou podnikatelskou pojišťovnou. Současně se postupně stírají rozdíly mezi menšími a většími soutěžiteli na trhu,“ okomentoval Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů a člen advisory boardu výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna.
V rámci výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna se analyzuje celá řada číselných údajů, které poskytují ucelený obraz o jednotlivých finančních institucích. Prvenství ve výzkumu získává ta banka a pojišťovna, která dokáže nabídnout klientům nejvýhodnější produkty a služby, kvalitně s nimi komunikuje, je pro ně dostupná a současně vykazuje dobré hospodářské výsledky, které svědčí o její stabilitě a přínosu pro majitele (akcionáře).
Jaké jsou letošní nejlepší inovace? Aplikace NaNákupy a Férová cena autopojištění podle ujetých km
Cílem samostatných kategorií Bankovní inovátor a Pojišťovací inovátor je představit široké veřejnosti zajímavé novinky v produktech, službách nebo v přístupu bankovních a pojišťovacích domů. Inovativnost nominací posuzuje nejprve advisory board výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna, a poté veřejnost sama prostřednictvím online hlasování. „Při výběru nominací do veřejného hlasování jsme hodnotili především to, zda je produkt skutečně inovativní z pohledu bankovního klienta,“ říká Marek Hatlapatka, hlavní investiční stratég společnosti CYRRUS a člen advisory boardu. V kategorii Bankovní inovátor 2017 zvítězila Československá obchodní banka s aplikací NaNákupy. Aplikace přesouvá koženou peněženku do telefonu. Klienti mohou po snadné aktivaci ihned platit mobilem v obchodě a na internetu, být vždy v obraze, kolik a za co utratili a kolik mohou utratit. Funguje i bez připojení na mobilní data či na wi-fi. Aplikace je také první mobilní peněženkou v České republice, která podporuje debetní i kreditní karty Mastercard i VISA, a to bez nutnosti vydávat novou platební kartu či speciální SIM kartu.
V kategorii Pojišťovací inovátor 2017 boduje Allianz pojišťovna s autopojištěním podle ujetých kilometrů. Druhým nejdůležitějším rizikovým faktorem pro pravděpodobnost pojistné události v autopojištění je právě počet ujetých kilometrů, tedy velikost expozice vůči riziku. Díky zahrnutí počtu ujetých kilometrů do výpočtu ceny ušetří méně rizikoví řidiči a již nebudou doplácet na řidiče s vyšším nájezdem. Výše slevy pro málo jezdící motoristy je až 40 %. Navíc není nutné mít zařízení sbírající informace o poloze.
„Výsledky letošního ročníku Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna opět potvrzují, že tuzemský finanční trh nadále posiluje svoji pozici jednoho z vedoucích evropských finančních trhů. Toto tvrzení opírám právě o data, na základě kterých byly zpracovány výsledky výzkumu. Ty ukazují, že se většině finančních ústavů daří dobře kombinovat dvě relativně protichůdné strategie – vyšší ziskovost pro akcionáře a zároveň zkvalitňování poskytovaných služeb pro klienty. Především ty banky a pojišťovny, které se umístily na prvních místech, jsou důkazem, že investice do kvality služeb a produktů pro klienty se následně promítají to pozitivních hospodářských výsledků a tím i růstu hodnoty společností samotných. Jsem velmi rád, že IBM nejen jako partner výzkumu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna, ale i jako jedna z vedoucích dodavatelských technologických firem pro finanční instituce, těmto výsledkům napomáhá. Konkrétně jde například o inovativní řešení a produkty založené na umělé inteligenci platformy Watson včetně konverzačních chatbotů,“ říká Roman Mentlík, ředitel pro finanční instituce společnosti IBM Česká republika.
„Oproti loňským výsledkům se ty letošní v některých ohledech příliš nezměnily. Za pozornost stojí především neotřesitelná pozice Raiffeisenbank v kategorii Klientsky nejpřívětivější banka (navíc obsadila i druhé místo v kategorii Nejlepší banka). Opakovaně v inovacích produktů vítězí ČSOB (navíc vyhrála i kategorii Nejlepší banka) a Allianz pojišťovna. V kategorii Nejlepší neživotní pojišťovna se umísťují pojišťovny našich největších pojišťovacích koncernů, tentokrát skok na první místo udělala Česká pojišťovna, o další dvě místa se podělily pojišťovny skupiny VIG. Česká pojišťovna se s náskokem stala i vítězem kategorie Klientsky nejpřívětivější pojišťovna, zdá se, že v nové vlastnické struktuře se vrací k tradičním hodnotám,“ doplňuje Jaroslav Daňhel, profesor na Katedře bankovnictví a pojišťovnictví Vysoké školy ekonomické v Praze a člen advisory boardu výzkumu.
VÝSLEDKY VÝZKUMU NEJLEPŠÍ BANKA 2017 A NEJLEPŠÍ POJIŠŤOVNA 2017
NEJLEPŠÍ BANKA 2017
- Československá obchodní banka
2. Raiffeisenbank
3. Česká spořitelna
KLIENTSKY NEJPŘÍVĚTIVĚJŠÍ BANKA 2017
- Raiffeisenbank
2. Československá obchodní banka
3. Poštovní spořitelna
BANKOVNÍ INOVÁTOR 2017
- Československá obchodní banka – ČSOB NaNákupy
NEJLEPŠÍ NEŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 2017
- Česká pojišťovna
2. Kooperativa pojišťovna
3. Česká podnikatelská pojišťovna
KLIENTSKY NEJPŘÍVĚTIVĚJŠÍ NEŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 2017
- Česká pojišťovna
2. UNIQA pojišťovna
3. Česká podnikatelská pojišťovna
POJIŠŤOVACÍ INOVÁTOR 2017
- Allianz pojišťovna – Férová cena autopojištění dle ujetých km
NEJLEPŠÍ ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 2017
- ČSOB Pojišťovna
2. Komerční pojišťovna
3. Česká pojišťovna
KLIENTSKY NEJPŘÍVĚTIVĚJŠÍ ŽIVOTNÍ POJIŠŤOVNA 2017
- Allianz
2. Generali
3. Česká pojišťovna
Jak hodnotíte vysledky této ankety vy?