Co je zdrojem rozpadu vztahů, když jeden z partnerů nebo oba dva začnou podnikat? Proč po období zamilovanosti nastavujeme autopilota? Rozpad vztahu není daň za úspěch, ale skutečnost, že podnikatelé často přestávají vnímat i další rozměry života. Kromě práce už nemají čas na vztahy ani na sebe.

Zvukový záznam prezentace ve formátu MP3 si můžete stáhnout zde. Pokud chcete být informováni o všech podcastech, které vydáváme, přihlaste si odběr ve vaší aplikaci, nebo ve službách Spotify, Google PodcastPocket Casts.

Veronika Vieweghová a Petr Jan Křen jsou partneři šest let, mají syna Damiána a vychovávají také děti z Veroničina dřívějšího manželství a z Petrových předchozích vztahů. „Jsme velká rodina,“ poznamenává Petr Jan s úsměvem.

Jejich seznámení bylo pracovní – on lektor, ona finanční poradkyně – a byla to Veronika, která byla akčnější a probudila tak v sobě mužský aspekt. „Oba dva jsme cítili, že k sobě patříme. Petr je pro mě muž – dává mi prostor být ženou. Podporuje mě, vím, že za mnou bude stát a já se o něj mohu opřít,“ říká Veronika. „Cítím v něm bezpečí, jistotu, souznění myšlenek, obrovskou lásku vůči mně a vůči našim dětem. Není to o tom, jakou má profesi nebo jak vystupuje na veřejnosti, ale jakým člověkem je doma. I když máme chvíle, kdy se hádáme, a v průběhu našeho vztahu bylo několik krizí, naše láska nad tím vším zvítězila. Oba jsem měli vůli těžké chvíle překonat a stát při sobě. Navíc Jan má touhu se posouvat, vidí hloubku života i toho, kam až můžeme jít,“ dodává.

„Veronika má v sobě obrovský dar empatie a vnímání světa a života. Dává mi velkou sílu a motivaci,“ vrací Petr Jan komplimenty své partnerce a v obecné rovině podotýká: „Myslím si, že pro vztah je klíčové, aby měli partneři podobné životní hodnoty – aby se podobnýma očima dívali na svět, na život, na vztahy, na výchovu dětí, ale třeba i na peníze,“ konstatuje k tématu byznys a vztahy.

Kdy může být podnikání synonymem rozpadu vztahů a kdy jde o vyústění předchozích nesouladů mezi partnery? „Lidé jsou někdy ve vztahu jako dva vojáci. Dva bojovníci, kteří si chtějí uzmout kus času, území a peněz a nejsou vzájemně prolnutí,“ glosuje Veronika. „Na začátku vtahu máme růžové brýle, jsme zamilovaní, nevnímáme názory okolí a přehlížíme vlastnosti, které nám mohou nastavovat zrcadlo. V momentě, kdy zamilovanost přejde, lidé přepnou ve vztahu na autopilota – vzorce, které máme z dětství. A najednou na svém protějšku vnímáme jeho chyby a nepřejeme si, aby měl vlastnosti, které nám vadí. Zapomínáme na to, že si do vztahu – soukromého i pracovního – vždycky přitahujeme lidi, kteří nám mají něco ukázat, něco, s čím my máme pracovat.“

Často se ve vztazích snaží jeden druhého navzájem změnit. Ale to nefunguje. „Nemůžu chtít po partnerovi, aby se změnil, abych já byla šťastná a spokojená,“ namítá Veronika. „On mi nemůže dodávat lásku a bezpečí, které já sama nemám. Každý by si měl ve vztahu uvědomit: já jsem ten nejdůležitější. A není v tom sobectví, protože nejdřív musím pochopit sám/ sama sebe, změnit v sobě principy, aby se na společném poli něco dělo, a pak je otázka, jestli se partner přidá a rosteme spolu anebo zůstane tam, kde byl a ke změně se nepřidá.“

Když jeden z partnerů začne podnikat, soustředí se jeho mysl primárně na byznys. Rozpad vztahu není daň za úspěch, ale daň za skutečnost, že jako podnikatel často přestává vnímat i další rozměry života. „ Život má minimálně tři části – práce, vztahy a pak jsem to já jako osoba se svými potřebami,“ vysvětluje Petr Jan.

„Podnikání je jedna z nejrychlejších a nejlepších forem osobního rozvoje. Přesto další důvod rozpadu vztahu může v tom, že i když mám úspěchy a rostu, můžu mít tendenci zapomínat, že partner, který nepodniká, mě „nestíhá“. Často slýchám: tak ať se taky snaží, ať se sebou něco dělá. Ale řešení je říct partnerovi: pojďme růst spolu. Chci zachovat náš vztah a rodinu, potřebuji tvoji podporu. Muž má pocit, že on má problémy a partnerka se jenom stará o děti a domácnost,“ dodává lektor.

Je chybou, pokud partnerská komunikace probíhá pouze na téma běžných provozních záležitostí rodiny. „Oba musí mít ve vztahu prostor mluvit o svých pocitech, o tom, kam se jako partneři chtějí posunout, co budou dělat společně, co bude podporující pro vztah a současně v rámci vztahu. V průběhu života procházíme různými situacemi, přinášíme si do vztahu svoje vnitřní zranění a vzorce chování, a také o tom je potřeba vzájemně mluvit,“ nabádá Petr Jan.

A mít na sebe čas by se mělo dít pravidelně. Jak říká Veronika, „nebránila bych se dávat si tyto chvíle do diáře. Mít rande se svým partnerem. Jít spolu na oběd nebo do kavárny.  A když přijde žena nebo muž domů, ať si spolu na dvacet minut sednou, dají si čaj nebo kafe a naladí se na sebe i na prostor, který je doma obklopuje. Je potřeba, aby v tu chvíli oba jasně řekli dětem: tohle je náš čas.“

Den má dvacet čtyři hodin a v tomto omezeném čase bychom měli svoji energii rozložit do několika oblastí. „A v momentě, kdy vcházím do domácího prostředí, naladit se na to, že tady jsem partner a otec. Proto není vhodné tahat si práci domů,“ poznamenává Petr Jan. „Vím o čem mluvím, býval jsem workoholik, který měl přes den spoustu práce, schůzek a telefonátů a když jsem přišel domů, dál jsem vyřizoval telefony a emaily. To je špatně – buď si nedokážu zorganizovat čas, tzn. nenajdu si asistentku, která by mi odlehčila některým činnostem anebo utíkám od role partnera a otce. Podnikání vytahuje a akceleruje to, co bylo ve vztahu schované pod povrchem, tedy určité nesoulady a nevyřčené věci. V podnikání jsme konfrontováni sami se sebou a často zapomínáme, že partnerství potřebuje také péči.“

Je otázkou, zda je pro muže partnerka a rodina důležitá? namítá lektor. „Jestli to nebere pouze tak, že k tomu, aby fungoval, potřebuje zázemí – nějak nám to funguje, bavíme se spolu, v posteli nám to taky klape… Někdo jede svůj život povrchně, ale pokud chceme obsáhnout hloubku a esenci života, která se nám nabízí, je dobré si uvědomit, že tak, jako mohu jít do hloubky, prožitků, emocí úspěchu a neúspěchu v podnikání, stejné by to mělo být i v ostatních částech našeho života. Prožívat emoce s partnerkou i se svými dětmi je v životě stejně důležité. Ale řada lidí utíká do podnikání jako do něčeho „bezpečného“, protože osobní život považuje za příliš komplikovaný.“

Petr Jan Křen

Transformační a vztahový kouč, expert na budování a rozvoj osobnosti

Zabývá se mimo jiné také osobním i byznys mentoringem. Ve svém životě zažil jak vybudování hvězdné úspěšné kariéry, tak i pád na pomyslné životní a pracovní dno. Díky těmto životním extrémům má reálný rozhled a také nadhled, z čehož čerpá své bohaté zkušenosti a předává je formou konzultací a seminářů dál. Jeho mottem je: “Vybuduj sebe, vybuduj lidi, vybuduj byznys, buď výjimečný leader.”

 

Veronika Vieweghová

Terapeutka, lektorka

Veronika se věnuje ženským tématům, osobnímu rozvoji a vzdělávání a výchově skoro patnáct let. Absolvovala mnoho kurzů a seminářů o mateřství, pedagogice a psychologii, léčení traumat.

Přednáší ve firmách o ženském leadershipu z pohledu ženského cyklu a pořádá seberozvojové kurzy. Společně s klientkami při individuálních konzultacích hledá jejich silné stránky, dovednosti i smysl života, kdy se pracuje s nefunkčními vzorci z dětství, obrannými mechanismy, sebezraňujícími vzorci chování, projekcemi a potlačováním temných stránek osobnosti, které pomocí různých technik se mění na podporující a tvořivé.

Je autorkou knihy Být sama sebou, ve které se snaží ukázat, že být sama sebou je možné.

Martin Viktora

Organizátor festivalů FINfest a REALITYfest, zakladatel webu Poradci-sobě.cz a Realiťáci-sobě.cz

Praxe:

jednatel 4stones, s.r.o. (organizátor konferencí FINfest a provozovatel Poradci-sobě.cz)
jednatel EMAdata.cz (poskytovatel dat pro finanční trh)
historicky pracoval pro banky a investiční společnosti v oblasti podpory prodeje, marketingu a produktového managementu investičních produktů.

Vzdělání: VŠE v Praze (mezinárodní obchod a politologie), DePaul Univerzity Chicago
Osobní motto: “Začínám naplno a postupně přidávám.”
Záliby: hudba (metal, klasika, pop), moderní technologie, cestování, právo



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account