Podle informace zástupců Týmu silniční bezpečnosti loni viník každé šesté větší nehody ujel, aniž by se zajímal o postižené účastníky a jejich vůz. Pro poškozenou posádku je to starost navíc, protože se svým nárokem na úhradu vzniklé škody a újmy se nemůže obrátit na konkrétního pachatele a jeho pojišťovnu, kde má sjednáno povinné ručení. Přinášíme návod, jak v takovém případě postupovat.

Kdy přivolat policii

Dojde-li k takovému případu, záleží na jeho závažnosti. Poškozený musí nejprve zjistit, co všechno se stalo. Dojde-li k menší újmě, například při tzv. parkovací škodě, kdy není nikdo zraněn a není poškozen ani majetek třetích osob, není třeba přivolávat policii. Ale je-li na místě kamerový systém nebo jsou-li k dispozici svědci, kteří událost zaznamenali, a podle jejich poznatků lze viníka ztotožnit, je naopak přivolání policie účelné. Dá se tak vypátrat pachatel a náhradu uplatnit z jeho povinného ručení. Takový nezodpovědný řidič je navíc policisty pokutován.

Je-li poškozen majetek dalších subjektů (např. sloup osvětlení, inventář parkoviště, plot nebo objekt), musí být sepsán policejní záznam a případ se dále šetří. Také při vzniku škody v odhadované výši přes 100.000 korun je třeba policii zavolat. Podle zkušenosti zástupců UNIQA pojišťovny není snadné v praxi škodu na autě na místě přesněji odhadnout, ale policie bývá zpravidla připravena výši škody s motoristou konzultovat a dle popisu jejího rozsahu pomoci vyhodnotit. Policii je třeba přivolat bez ohledu na výši materiální škody vždy, je-li někdo při události zraněn. Takový případ je nejzávažnější a pachateli hrozí vážný trestní postih.

Jak lze získat náhradu škody od pojišťovny

I v případě, kdy se nepodaří identifikovat viníka, lze nárokovat odškodnění u pojišťovny. Mohou tak učinit motoristé, kteří mají sjednáno pro své auto havarijní pojištění. Takových případů vyřizuje UNIQA pojišťovna měsíčně stovky, nejčastěji z tzv. parkovacích škod. Při vyřízení musí klienti počítat s tím, že sami uhradí spoluúčast a přestupňuje se jim dosavadní vyježděný bonus. To neplatí, pokud se podaří pachatele zpětně vypátrat a pojišťovna na něm zpětně uplatňuje regresní nárok.

Limitující je skutečnost, že v ČR jezdí s havarijním pojištěním jen méně než 20 % všech provozovaných aut. Ostatní jsou pojištěna jen na povinné ručení.

Co se hradí z Garančního fondu České kanceláře pojistitelů

Nejzávažnější je situace, kdy při škodě způsobené nezjištěným vozem dojde k podstatné zdravotní újmě jiného účastníka. Po nezbytném policejním šetření se poškozený může obrátit na Garanční fond při České kanceláře pojistitelů, který je zřízený pro tyto účely. Z něho lze nárokovat odškodnění za závažnou zdravotní újmu, bolestné i ztížené společenské uplatnění vzniklé při nehodě s nezjištěným řidičem. Dojde-li později ke ztotožnění pachatele, vyplacené pojistné plnění je po něm zpětně vymáháno.

Z Garančního fondu se ale v případě škody způsobené nezjištěným vozidlem nehradí tzv. plechové škody, tedy majetkové škody vzniklé na vozidle.

Nejčastější případ: škoda na předním skle

Vedle parkovacích škod je nejtypičtější škodou způsobenou neznámým viníkem rozbití čelního skla na vozidle odlétnutým kamínkem. Například v UNIQA pojišťovně se každý měsíc vyřizuje na 900 takových hlášení od klientů, přičemž méně než desetina připadá na zjištěného motoristu a jeho vůz – původce zničení skla (likviduje se z povinného ručení).

Zbytek škod se řeší z připojištění skel na vozidle, které lze sjednat jak k havarijnímu pojištění, tak i povinnému ručení. Jde o nejběžnější připojištění aut. K událostem dochází nejčastěji za jízdy v běžném provozu, a není zpravidla možné přičíst „zavinění“ konkrétnímu autu a jeho řidiči. Při náhlém poškození skla nelze určit, odkud přesně přilétl kamínek, a i kdyby ano, za jízdy je nesnadné si ihned poznačit třeba registrační značku, anebo vozidlo „škůdce“ zastavit a sepsat s jeho řidičem Záznam o nehodě pro pojišťovnu.

Ale pozor: přední skla na vozidlech jsou různě drahá. Rozptyl ceny jednoduchého skla na běžném modelu a ceny skla s vyhříváním a dalším vybavením u prémiových značek může činit i několik desítek tisíc korun. V případě, kdy motorista zvažuje uzavření připojištění čelního skla, je potřeba pečlivě rozvážit jaký pojistný limit si zvolit. Limity začínají na úrovni několika tisíc korun, ale mohou být sjednány i např. na 100.000 korun. Nemá-li motorista povědomí o tom, co finančně obnáší sklo jeho vozu vyměnit, s nastavením limitu mu poradí pojišťovna, u které doplňkové připojištění uzavírá. Pro každý model automobilu je vyráběno několik variant skel v různých výbavách – sklo může být vybaveno funkcí pro odmražení, senzory deště, kamerou, může být čiré, tónované, s pruhem proti slunci, atp. Rozptyl cen skel pro jeden model vozu tedy může být – podle výbavy – i ve stovkách procent.

Zdroj: tisková zpráva UNIQA



Komentářů: 5
  1. Jako informace – to je dobrý článek.
    Protože se tam ale hodně rozebírá pojištění skel, bylo by dobré dát sem i informaci, že pokud si pojistím sklo (skla) třeba na 10.000,-Kč, potom to je u některých ústavů celková maximální částka za rok, kterou by klient dostal a u ústavu jiného je toto maximální částka, která by byla vyplacena na každou jednu škodu.
    Pokud mohu doporučit, vždy doporučuji všechna skla, tedy ne jen ta výhledová. Zloděj a vandal používají často boční okénka.

    • Ještě opravím text ve druhém odstavci:
      Pokud mohu doporučit, vždy doporučuji všechna skla, tedy ne jen to přední . Zloděj a vandal používají často boční okénka.
      Slovo výhledová jsem tam použil chybně.

  2. Já jsem se v souvislosti s pojištěním skel setkal se zvláštním tvrzením, které bych si chtěl ověřit. Prý u některých pojišťoven bude pojišťovna plnit poškozené sklo i z klasického HAV (bez připojištění skel), ale bude to mít dopad (malus). Pokud se ale sjedná připojištění sklel, plní se z tohoto připojištění a dopad na malus to nemá. Nějak se mi nezdá. Nebo by to u některé pojištovny mohlo takto být?

    • Dobrý den pane Viktoro,

      Vaše informace je správná. Skutečně z havarijního pojištění (není-li v pojistných podmínkách řečeno jinak) lze uhradit i škodu na čelním/výhledovém skle. Na takové plnění se vztahuje sjednaná spoluúčast a zároveň i ustanovení o snížení doby bezeškodního průběhu (snížení bonusu) za nahlášenou a vyplacenou škodu.

      V případě připojištění čelního/výhledových skel je hrazeno z připojištění, tedy pojistné plnění nejde z havarijního pojištění => připojištění má sjednáno zvláštní spoluúčast (zpravidla nižší nebo dokonce žádnou); stejně tak nedochází k přestupňování bonusu/malusu.

      • Já jsem tuto možnost klientům nenabízel, ale, pokud se nepletu, tak toto bylo hojně využíváno u Allianz. Proto i Allianz od 4.1.2016 změnila podmínky pojištění skel.
        Tehdy se jednalo o to, že skla byla pojištěna na (příklad) 5.000,-Kč (10.000,-Kč), stejně jako spoluúčast v HAV. Potom se prvních 5tis (10tis) platilo z pojištění skel a další peníze potom z HAV. Ke snížení bonusu v HAV nedošlo, pokud bylo pojištění (kompletně POV, HAV + skla) při prolongaci přepočítáno na nové číslo PS a na HAV se použily bonusy z POV.
        Tak se nemůžeme divit tomu, že Allianz změnila podmínky.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account