Městský soud v Praze zamítl žalobu spolku Podvedení klienti proti České pojišťovně, která podle něj tajila ve smlouvách životního pojištění klientům náklady. Podle spolku byla žaloba zamítnuta čistě z procesních důvodů. Ve sporu jde o údajně nesprávně účtované poplatky a náklady v produktech investičního životního pojištění.

Chyby se mohou podle spolku týkat až dvou milionů pojistek různých pojišťoven. Česká pojišťovna to však odmítá, uzavřené smlouvy jsou podle ní v pořádku.

Žaloby nekončí

„Spolek Podvedení klienti ještě nespadá pod evropské směrnice o spotřebitelských organizacích, protože ještě neexistujeme dva roky. Jinak nám soud víceméně dal za pravdu, ale nemohl nás vzít jako žalobce. Přes léto jsme vyhráli skoro dvacet soudů,“ řekl mluvčí spolku Jiří Chvojka. „Jsme přesvědčeni, že tvrzení v žalobě byla podložena dostatečným množstvím důkazů a excesy ČP týkající se tajení a mlžení ve vztahu k nákladům pojištění potvrzují nová rozhodnutí finančního arbitra i Obvodního soudu pro Prahu 1,“ doplnil advokát spolku Viktor Rossman.

„Městský soud žalobu proti údajnému ‚nekalosoutěžnímu‘ jednání zamítl. V řízení bylo nutné prokázat systémové porušování soutěže, a k tomu nedošlo,“ reagovala mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Žaloby budou v nejbližší době podány znovu a věc se před soudem projedná. ČP se podle Rossmana pokusila soudu předložit důkaz, o jehož autenticitě lze důvodně pochybovat, kvůli čemuž bylo podáno trestní oznámení pro maření spravedlnosti. „Tuto akci pojišťovny považujeme za těžko uvěřitelný pokus zvrátit řízení ve svůj prospěch,“ podotkl. Podle Buriánkové je trestní oznámení co do obsahu absurdní. „Jde jen o další z pokusů útočit na ČP,“ dodala.

Individuální rozhodnutí neznamená plošnou neplatnost smluv

Chvojka upozornil na to, že za poslední dva měsíce prohrála skupina Generali, kam patří i ČP, nejméně deset soudních sporu s klienty. Opětovně proto spolek vyzval Českou národní banku, aby nenechala pojišťovny neoprávněně vybírat od klientů nesjednané poplatky v řádech miliard korun ročně.

Česká pojišťovna spravuje statisíce pojistných smluv životního pojištění. Podle Buriánkové je důležité zdůraznit fakt, že již existuje i několik rozsudků, které platnost smluv naopak potvrzují. „Několik individuálních rozhodnutí tedy nezakládá plošnou neplatnost smluv, a to ani přesto, že se jednotlivé smlouvy mohou jevit jako identické. Jakákoliv prohlášení o systémových problémech a plošné neplatnosti smluv jsou účelově vyvolávanou panikou mezi spotřebiteli,“ poznamenala.

Posuzování platnosti smluv pod ČNB nespadá

Podvýbor pro ochranu spotřebitele Poslanecké sněmovny požádal v květnu ČNB o informaci o způsobu řešení spotřebitelských stížností na nesprávně účtované poplatky a náklady a nesprávně stanovené odkupné a odbytné v produktech investičního životního pojištění.

Největší množství soudních rozhodnutí se týká smluv České pojišťovny. Podle informací spolku ve sporech s touto pojišťovnou zatím ani v jednom případě arbitr nerozhodl v neprospěch klienta, pokud se spor týkal smlouvy investičního životního pojištění uzavřené v období mezi roky 2005 a 2013.

ČNB již dříve sdělila, že jedná v rámci své činnosti v mezích svých zákonných pravomocí, do kterých nespadá posuzování platnosti smluvního ujednání mezi pojišťovnami a jednotlivými klienty.

Zdroj: ČTK



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account