V Česku je momentálně registrováno více než 5,5 milionu vozidel. Jen za posledních pět let se zvýšil počet automobilů v registru o jeden milion kusů. Větší počet automobilů přináší hustší provoz, se kterým souvisí také vyšší počet nehod. Proto stále více lidí uvažuje o nějaké formě havarijního pojištění. Co je tedy dobré obecně znát, než uzavřete havarijko?
Na jakou cenu vozidlo pojistit?
Pro pojišťovny je zpravidla rozhodující obvyklá cena vozidla. Tu je možné si představit jako náklady na pořízení vozidla stejného typu a kvality ponížené o částku odpovídající stupni opotřebení, či jiného znehodnocení, a s přihlédnutím k cenám vozidla na tuzemském trhu. Pokud si nejste jisti právě cenou vašeho auta, je dobré se orientačně podívat na stránky bazarů a vybrat vozidlo se stejným rokem výroby, výbavou a podobným počtem najetých kilometrů.
Co určuje cenu havarijního pojištění?
Cenu u havarijního pojištění určuje především rozsah sjednaných služeb. Nejdražší variantou je allriskové pojištění a riziko havárie. Cenu ovlivňuje i pojistník daného vozidla (jaká je jeho historie z hlediska počtu nehod), jeho místo bydliště, bonusy a další. To je stejné jako v případě povinného ručení.
Dále výši pojistného ovlivňuje značka vozu, výbava, stáří, oblíbenost značky u zlodějů (v případě pojištění proti odcizení). Neplatí zde přímá úměra, tedy čím je vozidlo starší, tím je pojistné levnější. Pokles není přímo úměrný stáří vozu z důvodu pojistného plnění souvisejícího s cenami náhradních dílů, které mohou být i po letech u daného modelu vozidla stejně drahé.
Jaké je pojistné plnění u pojistné události?
V případě dílčí škody bude nejčastěji pojistitel (tedy pojišťovna) plnit ve výši přiměřených nákladů, které je třeba účelně vynaložit na opravu do stavu bezprostředně před pojistnou událostí, snížených o hodnotu zbytků nahrazovaných částí, a to v cenové úrovni obvyklé pro Česko. Tato poměrně komplikovaná definice znamená, že pojišťovna při plnění rozpočtem ještě několik procent za staré poškozené díly odečte, protože předpokládá jejich prodej. V případě totální škody, či odcizení automobilu opět plní v obvyklé ceně vozidla před pojistnou událostí. Totální škoda znamená, že oprava vozidla by byla dražší, než je jeho obvyklá cena.
V případě totální škody pojišťovna vyplatí částku, za kterou byste si mohli koupit stejné vozidlo stejného stáří a stupně opotřebení. Pojišťovna zjistí hodnotu vozidla před nehodou, odečte hodnotu vraku po nehodě a vyplatí rozdíl. Zbývající částku pro koupi ojetiny dofinancujete prodejem vraku.
Filip Hubený, analytik neživotního pojištění Broker Consulting
V článku mě zaujala část, kde se autor věnuje pojistnému plnění. Už se někdo ze zde přítomných někdy setkal s odečtem hodnoty prodejných částí v případě parciální škody? Já zatím nikdy a ani si to nedovedu představit.
U určení výše pojistného autor vynechal ještě jeden velmi podstatný parametr ovlivňující cenu a to spoluúčast. Tento parametr může u jinak totožného produktu udělat na pojistném rozdíl i několik desítek procent. Další, co pojišťovny začínají často řešit, je úpis klienta k řešení případných pojistných událostí nějakým konkrétním způsobem. Slevu na pojistném potom poskytují za podmínku opravy ve smluvním servisu nebo za pojistné plnění rozpočtem (tato sleva není příliš běžná).
Za zmínku také stojí fakt, že už dvě pojišťovny se rozhodly zohledňovat při výpočtu pojistného roční nájezd kilometrů (u jedné je tento systém spojen s nutností instalace telematické jednotky, která ovšem slouží i jako zabezpečení => další sleva) a i tady se dostáváme k možnosti snížit pojistné o desítky procent.