autonehoda
Zdroj: pixabay.com

Původně na Vánoce, nyní nejdříve až v prvním čtvrtletí příštího roku začnou platit novinky v povinném ručení, které zvyšují například minimální povinné limity. Záleží, kdy bude zákon definitivně schválen. Co ale začne být s jistotou účinné od 1. ledna 2024, jsou změny související s už schválenou novelou zákona o silničním provozu, která bude znamenat mimo jiné postupný konec velkých techničáků. Podívejme se, co dalšího nás čeká.

Schvalování zákona týkajícího se povinného ručení se z různých důvodů v poslanecké sněmovně o něco opozdilo a oproti dříve avizované účinnosti od 23. prosince 2023 lze čekat, že nejdříve začne platit až v prvních měsících roku 2024, nejčastěji se mluví o březnu. Nelze s jistotou říct, zda po projednávání v Senátu ještě zákon nedozná změn. Podle aktuálních informací ale můžeme nyní počítat s následujícími novinkami.

Limity od 50 milionů

Zvýší se limity pojistného krytí u povinného ručení z nynějšího zákonného minima 35 milionů korun na 50 milionů korun pro újmy na zdraví i škody na majetku. Některé pojišťovny už nyní limity ve výši 35 milionů ani nenabízejí. Pro stávající klienty se staršími smlouvami navýší naprostá většina pojišťoven limity automaticky, až začne zákon platit. Navýšení limitů by podle informací pojišťoven nemělo ovlivnit, kolik lidé za povinné ručení platí. Je ale třeba poznamenat, že v případě některých smluv mohou mít pojišťovny odlišný postup, každopádně o tom ale budou klienty individuálně dopředu informovat.

Hlavně mít pojištěno

Zákon mění odpovědnost za uzavření povinného ručení z majitele vozidla na provozovatele. Dotkne se to pravděpodobně významněji jen aut pořizovaných na leasing, kde je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem budoucí majitel. V ostatních případech to ale neznamená, že by například potomci, kteří jezdí s autem rodičů, museli běžet do pojišťovny a uzavírat povinné ručení na sebe. Z pohledu zákona je zásadní, aby vozidlo bylo pojištěno, a zda smlouvu uzavře vlastník, nebo provozovatel nebo pojistník je prakticky jedno. Nebude tak dotčen systém bonusů a malusů (slev a přirážek). Informace o bezeškodním průběhu budou pojišťovny, jako doposud, posílat na Českou kancelář pojistitelů za pojistníka i provozovatele a zohlední odlišnost od provozovatele.

Elektrokoloběžky a další vozítka

Povinné ručení začne platit také pro elektrokoloběžky a další vozidla jako zahradní traktůrky nebo třeba golfové vozíky, kde je hlavním zdrojem pohybu motor. Netýká se to tak elektrokol, kde je přednostní lidský pohon. Jestli budete muset pro své motorové vozidlo sjednávat nově povinné ručení, rozhodne, zda prostředek dosahuje rychlosti vyšší než 25 km/h, případě 14 km/h při hmotnosti vyšší než 25 kilogramů. Speciální produkt pro elektrokoloběžky a jiná vozítka pojišťovny teď nechystají a začlení je do existujících produktů, vznikne předběžně nová kategorie vozidel. Zde můžeme počítat se základním pojistným v řádech stokorun za rok.

Nově také na závodech

Povinné ručení se začne vztahovat i na oblast motosportu, kde bude odpovědnost ležet na pořadatelích akcí, kteří budou muset zajistit pojištění pro jednotlivé závody, ale i testovací jízdy, školení a přípravy jednotlivých akcí.

Zelená karta jen do zahraničí

Další novinkou bude zrušení zelené karty. Vydáte-li se na cesty mimo Českou republiku, jako mezinárodní doklad o pojištění bude zelená karta platit i nadále. V tuzemsku ale tento doklad o zaplaceném povinném ručení nově nebudete muset mít vůbec u sebe. Policisté při kontrole budou mít možnost si vše ověřit elektronicky díky propojení registrů.

Sbohem, velký techničáku

Od 1. ledna 2024 začnou platit změny, které zavádí novela zákona o silničním provozu. Postupně se tak začneme loučit s velkými technickými průkazy. Tzv. velký techničák ponese nově označení Osvědčení o registraci vozidla, zkráceně ORV, které člověk získá až po registraci vozidla. Do registru v případě nově registrovaných vozů zamíříme s tzv. COC listem, který získá majitel při nákupu vozidla od výrobce. Na registru vám pak ORV vystaví i při přeregistraci starších vozů, takže velké technické průkazy budou postupně zcela nahrazeny.

Když tedy budete sjednávat pojištění (povinné ručení nebo havarijní pojištění) pro nové vozy, vycházejte z informací z COC listu, respektive z VIN kódu, který zde bude uveden.

V případě změny majitele registrovaného vozidla se bude na pojistné smlouvě uvádět VIN, SPZ i číslo stávajícího velkého technického průkazu nebo ORV. Stejný postup uplatníte i při změně pojišťovny pro povinné ručení.

Na dálnici rychleji, za volant dříve

V praktické rovině zavádí novela také vyšší rychlost na některých dálničních úsecích, a to až 150 km/h, ale doporučujeme dát ještě nohu z plynu, protože první takové úseky by měly vzniknout až kolem roku 2026.

V automobilech začneme potkávat také mladší řidiče, novela umožňuje, aby za volant zasedli i 17letí řidiči, kteří klasicky absolvují autoškolu a získají řidičské oprávnění. Ovšem řídit budou smět do 18 let jen pod dohledem tzv. mentora, který bude oficiálně nahlášen.

Vzhledem k věku a absenci bezeškodní historie budou podmínky pojištění odpovědnosti pro tuto skupinu řidičů méně příznivé a budou si muset bonusy vyjezdit díky rokům bez nehod.

Ti, kdo nově získají řidičák, ho budou mít „na zkoušku“, a když se jako řidiči dopustí závažného dopravního přestupku, budou muset absolvovat školení a zkušební jízdu s učitelem autoškoly.

Autorka je pojistná analytička, Broker Trust



1 komentář
  1. Luděk Novák 12 měsíců

    Změn pár je, ale zase nic tak zásadního, tedy krom toho, že si zase připlatíme. Viz. https://www.povinne-ruceni.com/clanky/povinne-ruceni-2024-novy-zakon-prinese-nekolik-zasadnich-zmen/

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account