Jak se vyrovnat s tím, když makléř i obchodník usilují o stejného zákazníka, nebo jaký je pohled člena nejužšího vedení jedné z největších pojišťoven na spolupráci s makléři? Právě o tom je rozhovor s Petrem Lehkým, náměstkem generálního ředitele České pojišťovny pro SME obchod.
{+}
Jakou částí se na produkci České pojišťovny podílejí makléři?
Spolupráce s makléři je pro ČP jednou z klíčových priorit. Představují pro nás důležitý prodejní kanál v oblasti produktů podnikatelského pojištění, pojištění motorových vozidel a také životního pojištění. V případě podnikatelského pojištění je podíl makléřského prodeje v rámci našeho kmene přibližně 55 %. U ostatních produktů je to výrazně méně.
Je pro pojišťovnu tento prodejní kanál důležitý?
Jak jsem řekl již v úvodu, velice důležitý. Makléřský obchod se rozvíjí již řadu let a stejně tak tomu bude i v budoucnu. Česká pojišťovna, jakožto lídr tuzemského pojišťovacího trhu, tuto skutečnost samozřejmě nemůže přehlížet.
Jaká je podpora makléřů ze strany České pojišťovny?
Vedle špičkového přístupu poskytovaného Českou pojišťovnou těm největším a nejvýznamnějším makléřům (TOP skupina) jsme v minulém roce začali vyvíjet aktivity i směrem ke zkvalitnění služeb pro makléře střední a menší velikosti. V současné době se o regionální makléře stará tým více než 130 lidí v první linii, dělených do sedmi krajů. S makléři se snažíme trávit více času a ptát se jich, co pro ně můžeme dělat lépe a rychleji. Servis, který jim v rámci naší spolupráce přinášíme, je naší konkurenční výhodou. To je samozřejmě podpořeno také kvalitními službami v oblasti likvidace pojistných událostí.
Předpokládáte, že v roce 2012 podíl makléřů na prodeji poroste?
Snažíme se dále upevňovat naše pozice nejen u makléřů, ale samozřejmě také zvýšit výkonnost vlastní interní sítě. Předpokládám tedy, že současný podíl makléřů na prodejích zůstane v příštím roce zachován.
Dochází ke konfliktům vašich obchodníků (vázaných agentů) a makléřů? A co bývá příčinou?
Takovým případům se bohužel nelze nikdy zcela vyhnout. Pohybujeme se v oblasti obchodu, a ten se neobejde bez každodenních „tahanic“. Striktně však kontrolujeme, zda nedochází k nekalému zneužívání dat či ke zvýhodňování jednoho obchodníka před druhým. Pokud to zjistíme, nekompromisně zakročíme. V obchodu musí platit pravidla hry. Příčinou konfliktů obvykle bývá snaha makléře a našeho obchodníka získat stejného zákazníka. Ten, kdo ho nakonec nezíská, je vždy nespokojen, a proto často hledá viníka.
Jak tyto záležitosti řešíte?
Možností je mnoho. Namátkou mohu zmínit jednotnou nabídku pro všechny distribuční kanály, bezpečnost dat o klientech, interní pravidla, která definují standardy chování i trestání těch, kteří je porušují… Je toho skutečně celá řada, co proti vzniku konfliktů děláme, přesto se nedají nikdy stoprocentně vymýtit.
Vím o případech, kdy se agent stal raději nezávislým makléřem, aby získal výhodnější podmínky. Stává se to často?
Jsou to spíše ojedinělé případy, ale ano, stávají se. Podmínky pro agenty i makléře se dnes tak přiblížily, že rozdíly jsou de facto minimální. Například otázka provizí dnes už v tomto nehraje zásadní roli.
Stoupají provize u neživotního pojištění?
Lehký tlak na zvýšení provizí je stále.
Převzato ze serveru oPojištění.cz.
Takže pár faktů:
1)ČP pojištění podnikatelů neumí, respektive umí, ale znatelně hůře, než jiné subjekty na trhu
2)Pokud obchoďáci v ČP mají stále stejné provize a podporu jako 2 roky zpátky, moc jich nezůstane a o navyšování vybraného pojistného se také mluvit nedá.
3)Podpora makléřů je lepší v jiných institucích
Martine, rád bych věděl, s čím/s kým porovnáváte…
ad 1) pojištění podnikatelů patří k nejlepším produktům od ČP
ad 2) tohle nemohu posoudit
ad 3) podpora ze strany ČP je špičková – velmi rychlá reakční doba, rychlost vypracování nabídek, slevy… Vše na jedničku.
Já jsem nerad skeptický k takové velké firmě jakou je bezesporu Česká Pojišťovna s velůkou historií a tradicí.
Nicméně stejně proti ní mám averzi a to ze dvou důvodů.
1. pořád se chová, jako kdyby měla monopol
2. jejich provizní systém je opravdu hrozný – když už Vám utíkají vlastní interní obchoďáci, tak je to napováženou a oni jim ještě narozloučenou dají pokuty pro neplnění VSP, místo aby se je snažili udržet – ověřená fakta
a za 3. patří k nejdražším na trhu – neříkám ve všem, ale ve většině ano – to by mi ani tolik nevadilo, ale hlavní můj motiv k averzi je, že nejsou vůbec transparentní ohledně poplatků
tak s tímto bych už souhlasit dokázal :)