Podává Finemon trestní oznámení na poradce? Píše Finemon udání na ČNB? Jsou dokumentární videa opravdu autentická? Proč se Finemon soustřeďuje na klienty a neřeší vzdělávání poradců? A kdo jsou vlastně ony pověstné potrefené husy? Čtěte rozhovor s ředitelem projektu Finemon Vítem Kalvodou!

Jaká byla vaše motivace jít do projektu Finemon?

Často se na nás obrací lidé, kteří přišli o peníze u finančního poradce, obchodníka s cennými papíry nebo v pyramidě, a lidé, po kterých jdou lichváři. Cílem projektu je upozornit veřejnost na tyto problémy, aby lidé nepřicházeli o peníze a nedostávali se do problémů.

Jaké jsou hlavní myšlenky projektu?

Lidé musí vědět na co je na finančním trhu potřeba dávat pozor a zákony je musí lépe chránit před „predátory“ všeho druhu. Nejdůležitější ze všeho je povinnost poskytovat klientům srozumitelné informace o tom, co kupují a kolik za to platí. Tu nám ukládají i evropské spotřebitelské směrnice, které se dnes v oboru financí hromadně porušují. Doufáme, že se podaří vytvořit i politický tlak na to, aby se česká finanční džungle trochu vyčistila a lidé se nemuseli bát investovat svoje peníze.

Jaké můžeme očekávat nejviditelnější výstupy projektu?

TV seriál, web Finemon a brožury na pobočkách občanských poraden. Máme také betaverzi vzdělávací hry a dokončujeme finanční encyklopedii. Velmi důležité jsou infolisty. Kdyby se z naší databáze stal povinný registr finančních produktů a instituce nám posílaly informace samy, nemohla by se na trhu dít ta zvěrstva a lidské tragédie, které se dějí dnes.

Vít Kalvoda (31)

  • Vzdělání: Masarykova univerzita Brno – filosofie, anglický a německý jazyk
  • Profesní životopis: OVB Allfinanz, Top Consultant, Sophia Finance, Mercuria Finance, dnes
    jen TANK (výkonný ředitel) a SOI (člen prezidia)
  • Záliby: včely, aikido, kolo, zahrada
  • Profesní cíl: očista finančního trhu v ČR
  • Osobní cíl: život v harmonii se sebou, s přírodou a lidmi kolem
  • Oblíbené motto: „Just do it!“

Očekávám, že někteří silní hráči budou projektem silně dotčeni. Jaké reakce očekáváte? Reagoval již někdo?

Potrefené husy budou kejhat, to je jasné. Od slušných firem očekávám, že budou s námi chtít spolupracovat, protože očista finančního trhu je nezbytná a prospěje v důsledku nejen občanům-spotřebitelům, ale i finančním poradcům a slušným dealerům finančních služeb, které dnes lidé namájí jak rozpoznat.

Jsou videa opravdu autentická? Jde opravdu o skytou kameru nebo o jde fikci?

Ano, bohužel, videa jsou naprosto autentická, žádná fikce.

Video čtvrté části seriálu, které se týká finančního poradenství, jste těsně po zvěřejnění na tiskové konferenci stáhli. Proč? Ozval se někdo?

Ne, plánujeme video opět zveřejnit v pátek (25.10.2013), ovšem s rozmazanými tvářemi.

Při natáčení seriálu jste narazili na celou řadu nekalostí. Podali jste v této souvislosti trestní oznámení? Oznámili jste nekalé jednání například České národní bance?

Naše základní snaha je pomáhat poškozeným, ne komplikovat život poškozujícím. Proto jsme pro poškozené vždy pouze analyzovali jejich situaci, právní nároky a zda došlo k porušení zákona. Následně jsme zahájili mimosoudní komunikaci a s některými případy teď půjdeme k soudu a k Finančnímu arbitrovi.

ČNB může sankcionovat, ale poškozeným sama nijak nepomůže, takže můžeme „finančním šmejdům“ nanejvýš pohrozit, že tam podáme podnět, ale to je asi vše.

Část trhu vám podsouvá komerční motiv – SOI komerčně vymáhá náhradu škody pro poškozené klienty. Co vy na to?

Potrefené husy kejhají. Koho by udivilo, že nás asociace, která zaštiťuje mimo jiné Lukáše Štorky a jiné „skvělé poradce“ osočuje z toho, že chceme pomáhat poškozeným? SOI není komerční subjekt, ale neziskovka. To ale neznamená, že bychom žili jen ze vzduchu…

Jak se vypořádáte s námitkou, že projekt plošně zasahuje celý poradenský trh a očerňuje poradce jako celek?

Je to trochu provokace. Víme, že existují slušní poradci, stejně jako slušní poskytovatelé drobných půjček, slušní obchodníci s cennými papíry, MLM firmy, obchodníci se zlatem apod. Jak jsou tito poskytovatelé služeb skvělí, to se dozvíme z reklamy a od nich samotných. To od nás lidé slyšet nepotřebují. Potřebují vědět jakými způsoby a technikami je ti špatní obírají o peníze. Např. kdyby legislativa smysluplně definovala a regulovala užití termínu „finanční poradce“, nemuseli by se dnes ti slušní cítit dotčeni. Za stávající situace jsou ti slušní za blbce, protože jejich draví kolegové si vydělají více.

Projekt silně cílí na koncového klienta. Neměli byste myslet zejména na vzdělávání poradců?

Touto cestou jsme chtěli kdysi jít, ale zjistili jsme, že je to marné. Vzdělávat se přijdou ti, kteří jsou slušní. A ti, kteří podvádí a kradou lidem peníze, budou dál dělat to, co dosud.

Čtenáři webu Poradci-sobe.cz Vám v diskusním fóru položili další dotazy. Pojďme se na ty, které jste dosud nezodpoveděl, podívat… Finemon.cz obsahuje data z projektu „TANK“. Znamená to, že se TANK přesunul pod Finemon a sám o sobě končí?

TANK nekončí. Jen jsme udělali natolik rozsáhlá rozšíření databáze, že ty stránky na chvíli zaostaly, Finemon má vyšší prioritu ale detailnější informace na webu TANK, jak jsou na ně poradci zvyklí, při nejbližší příležitosti opět zprovozníme. Nicméně vše co bylo na TANK zná i Finemon a mnohem více.

Je pravda, že instituce, které chtějí být v TANKu, za to musely nebo musí platit?

V mninulosti jsme nabízeli „certifikovaný ukazatel TANK“. Chtěli jsme se živit tím, že pojišťovnám budeme certifikovat jejich produkty. Pak jsme ale narazili na klasický problém „ratingové agentury“. Nemůžete příliš kritizovat odběratele služeb. Pojišťovny chtěly „autorizovaný TANK“ jedině jako marketingový argument. Proto už ho nenabízíme.

Dnes přítomnost / nepřítomnost produktu v naší databázi nezávisí nijak na platbě. Rádi bychom ale dospěli do stádia, že si slušné instituce budou zadávat produkty do našeho registru samy a my je budeme jen kontrolovat. Rádi bychom v tomto ohledu navázali spolupráci s ČNB a MF ČR. Klienti by tak měli k dispozici Evropou požadovaný K.I.D. (infolist – key information document – pozn. redakce) a poradce by se nemusel bát, zda dal klientovi všechny informace a vyplňovat nesmyslné protokoly.

Děkuji za rozhovor.



Komentářů: 3
  1. Jiří Prášil 11 roky

    Chcete –li, aby se pročistil vzduch, tak je zapotřebí, aby pojišťovny přestali chrlit předražené produkty nevhodné na investice, to se ovšem zatím nikomu nepodařilo. Jak chcete něco změnit, když matka rodí produkty umožňující obírání klientů? Kdo vlastně ty nekalosti podporuje? Nejsou to jenom špatné firmy a zprostředkovatelé, ale přímo finanční instituce, které jim dávají k tomu nástroje. Jestli budou takové produkty, nikdy trh nezlepšíte. Dobráky poškodíte a černé ovce si vždy najdou řešení, jak z toho ven.

    Kdyby byla vyplácená provize pouze za rizika a čistá investice by byla možná jen přes mimořádné pojistné, bylo by to opět o něčem jiném. Ale přemluvte k tomu finanční instituce:-). Pořád se tady plácáme ve stejném bahně. Někdo si myslí, že regulací a nebo očerňování poradců někomu pomůže, podle mě je to naivní myšlení. Klient přijde na pobočku a dostane stejně špatnou službu, jako od jakéhokoliv špatného zprostředkovatele a to nemusí pan nebo paní za přepážkou dostat tak zajímavé provize jako externí síť. Provize vnímáte jako zlo, ale každý provizi nezneužívá…

  2. Vít Suchý 11 roky

    …mám osobně trochu problém s opakovanou tezí p. Kalvody z tohoto rozhovoru ohledně rozškatulkování kdo je a kdo není „slušná“ firma jen podle toho, kdo u něj zazvoní nebo nezazvoní na dveře s žádostí o spolupráci…

    …obávám se toho, že podobný projekt může na laika ( tedy na cílovou skupinu projektu Finemon) působit pak stejně jako různé webové rozřazovače správných a nesprávných poradců apod…

    …proč by onen laik s nízkým finančním vzděláním a tedy i nepříliš vysokou mírou rozlišení měl zrovna věřit tomuto projektu ? Že na něj šikovný autor sehnal dotace ?

    Osobně věřím spíše projektům, věnovaným výuce veřejnosti než porovnávacím webům…V edukativních projektech bych mnohem více viděl smysluplné využití prostředků z EU…

  3. Původně jsem chtěl psát dlouhý příspěvek, nicméně trošku jsem vychladl a napíšu jen toto – klobouk dolů před marketingovým tahem pana Kalvody, s emocemi diváka pracuje bravurně.

    Mimochodem pane Kalvodo, ne každý, kdo se brání křivému nařčení, je kejhající potrefená husa. Vaše definice „nezávislého finančního poradenství“ (viz 4. epizoda, čas 4:50) je také úžasná.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account