vr
Zdroj: pixabay.com

Nic nezměnilo naše životy v posledních dvou desetiletích tolik jako internet. Nyní však samotný internet čeká jedna z jeho dosud největších proměn: metaverzum. Všeobecně se považuje za další přelom internetu a očekává se, že předznamená vznik jednotného a trvalého prostředí, které uživatelům poskytne přístup k zážitkům ve virtuální realitě (VR) a rozšířené realitě (AR). Jinými slovy, 2D internet, který známe dnes, se jednoho dne může vyvinout v pohlcující 3D online svět.

Lidé budou mít k metaverzu přístup prostřednictvím různých zařízení, jako jsou počítače, chytré telefony, brýle pro rozšířenou realitu, náhlavní soupravy pro virtuální realitu a další zařízení pro rozšířenou realitu (AR). Podle nedávné zprávy zažije metaverzum obrovský růst: velikost trhu by podle analytiků Invesca mohla do roku 2030 potenciálně dosáhnout 13 bilionů dolarů. A to je jeden z důvodů, proč dnes přitahuje velké investice od mnoha zavedených hráčů.

Virtuální světy, skutečné příležitosti

Pokud jste zmatení z humbuku okolo metaverza, nebojte se – nejste sami. Nedávný průzkum ukázal, že 31 % dospělých Američanů o tomto termínu nikdy předtím neslyšeli. Někteří si mezitím kladou otázku, zda metaverzum není jen další videohrou. Virtuální svět není úplně nová myšlenka: před dvaceti lety se ve videohře Second Life objevili lidé, kteří se stali virtuálními realitními magnáty, zatímco jiní rezignovali na své zaměstnání a dobře se živili prodejem virtuálního zboží ostatním.

Od té doby se toho hodně změnilo. Lepší připojení k internetu a výkonnější grafické karty nám již poskytují pohlcující virtuální zážitky, které se používají i mimo videohry, zatímco technologie blockchainu by nám mohla poskytnout „páteř“ metaverza. COVID-19 pravděpodobně také změnil vnímání lidí ohledně propojení s ostatními online, což urychlilo přijetí a další rozvoj technologií metaverza.

V loňském roce společnost Facebook poněkud nenápadně oznámila, že mění své zaměření ze sociálních médií na metaverzum a přejmenovala se na „Meta“. Nejsou to však jen technologické společnosti, které vidí příležitosti, jež může metaverzum otevřít. Od budování infrastruktury potřebné pro podporu metaverza až po vytváření virtuálního zboží, které má hodnotu jak ve virtuálním, tak ve fyzickém světě – i tradiční odvětví si v metaverzu nacházejí své místo.

Například společnost BMW využila platformu Omniverse společnosti Nvidia k vytvoření „digitálního dvojčete“ celé tovární haly, které zahrnuje nejen roboty a stroje, ale také lidi pracující v tovární hale. Tato virtuální replika jim pomáhá optimalizovat výrobní čas a náklady.

Další společnosti vybudovaly digitální kanceláře. A i když to někomu může znít přitažené za vlasy, je třeba si uvědomit, že před několika desítkami let mělo jen málo společností internetovou prezentaci. Dnes ji mají i malé společnosti, což jim umožňuje přilákat zákazníky a komunikovat s nimi. Pokud metaverzum skutečně představuje další fázi internetu, pak si společnosti budou muset vybudovat pozici i ve virtuálním světě.

Blockchain nad rámec krypta

Meta je jen jednou z mnoha technologických společností, které se snaží získat pomyslný trůn metaverza. Lidé s náhlavními soupravami Oculus mají přístup k současné verzi metaverza společnosti Meta prostřednictvím tří sociálních VR aplikací pod názvem Horizon.

Jsou to Horizon Worlds (kde se lidé mohou setkávat a užívat si zážitky, které vytvořili jiní uživatelé), Horizon Venues (kde mohou společně sledovat sportovní přenosy, koncerty a další akce) a Horizon Workrooms (kde mohou lidé spolupracovat a setkávat se).

Meta doufá, že se jí podaří tyto aplikace spojit dohromady a vytvořit tak ucelenější virtuální svět. Uživatelé by tak mohli strávit celý den, aniž by opustili Horizon, a plynule přecházet z práce do zábavy. Podle analytiků  z Invesca by to ale také znamenalo, že by většinu svých bdělých hodin uživatelé trávili pod dohledem společnosti Meta, která by tak mohla od svých uživatelů shromažďovat a zpeněžovat ještě více dat než dnes.

Rostou obavy, že metaverzu bude vládnout jen hrstka společností. Někteří technologičtí vizionáři však věří, že existuje i jiná cesta. Požadují, aby bylo metaverzum otevřené – místo, které nevlastní velké technologické firmy a kde uživatelé vlastní své osobní údaje.

A právě zde přichází na řadu technologie blockchainu. Technologie blockchainu, známá především díky své roli v kryptoměnách, trvale zaznamenává transakce v „decentralizované“ veřejné účetní knize, která existuje v celé síti. To v podstatě znamená, že neexistuje žádný centrální orgán, který by měl veškerou kontrolu, zatímco rozhodnutí se přijímají na základě konsensu.

V posledních několika letech se objevilo několik blockchainových projektů v metaverzu, například Decentraland. V rámci těchto virtuálních světů mohou uživatelé pomocí kryptoměn nakupovat digitální pozemky, nebo dokonce využívat decentralizované financování (DeFi) k získání hypoték, které jim to umožní. Na pozemku mohou stavět a zpeněžit ho, ale stále si mohou ponechat vlastnictví svých osobních údajů. To vedlo k využití virtuální půdy, přičemž prodeje virtuálních nemovitostí v roce 2021 přesáhly 500 milionů dolarů.

Zajímavým aspektem těchto blockchainových projektů metaverza je, že jsou řízeny decentralizovanou autonomní organizací (DAO). Členem DAO se obvykle stanete tím, že vlastníte „tokeny“, například digitální pozemky. Komunita hlasuje o rozhodnutích, která je třeba učinit, a ta jsou pak automaticky provedena, kdykoli je splněn soubor kritérií. Je to demokracie, ale bez vlády, jak ji známe.

Konec hry

Jak bude metaverzum skutečně vypadat, se teprve uvidí. Odborníci z oboru se obvykle shodují, že od vize metaverza, kterou si mnohé technologické společnosti malují, nás dělí ještě asi 5 až 10 let.

Nedokážeme říci, zda budou velké technologie nadále vládnout našim digitálním životům, nebo zda nás technologie blockchain osvobodí. Jedno je však podle nás jisté: metaverzum jako takové v dohledné době nezmizí. My lidé jsme se vyvinuli tak, abychom se přizpůsobili svému prostředí. Přijali jsme web ve všech jeho předchozích podobách. Metaverzum nám dnes může znít divně, ale dejte tomu zhruba deset let a lidé ho možná budou vnímat, jako dnes vnímáme Google,“ říká Eva Miklášová, country lead pro Českou republiku Invesco.

 

Zdroj: Invesco



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account