Na věčné dilema volby mezi aktivní a pasivní správou investic má Viktor Hostinský, zakladatel investiční platformy Edward, jednoznačnou odpověď: „Za mě je určitě ideální kombinace obou přístupů. Při práci s investicemi je totiž zásadní strategická alokace aktiv,“ dodává.

Každý úspěšný investor, portfolio manažer nebo správce velkého majetku ví, že 95 % úspěchu investic je dán základním rozložením majetku – jestli peníze rozdělím mezi dluhopisy, komodity, akcie, zlato, nemovitosti apod. a v jakých poměrech. A tady může mít aktivní správa portfolio manažera přidanou hodnotu.

Vedle toho se bavíme o portfolio managementu jako o vybírání konkrétních akciových titulů a snahu překonat příslušný index, a to si myslím, že je v dnešní době velmi těžké. Málokterému fondu se to dlouhodobě daří, takže je pro investora i pro poradce mnohem „bezpečnější“ cestou zvolit pasivně spravovaný fond, respektive ETF. Na druhou stranu dneska existují ETF fondy, které sledují aktivně spravované indexy, takže rozdíl mezi ETF a podílovými fondy v rozdělení na aktivní a pasivní správu se tímto smazává. Také ETF nabízejí aktivní přístup k investování.

ETF fondy nabízí vaše investiční platforma Edward. Které z deseti modelových portfolií je klienty nejvíc preferované?

Největší objem aktiv je v MP 7, ve strategii, které říkáme Nobelova nadace. Nicméně ty rozdíly tam nejsou velké. Prostředky v rámci aktiv pod správou jsou v Edwardovi rozděleny téměř rovnoměrně, a ty hlavní strategie jsou MP 4 (All Seasons), MP 5 (All Seasons plus), MP 7, MP 8 (Růstová) a MP 9 (Warren Buffett).

S jakými společnostmi kromě Broker Trustu a SAB servisu jste se domluvil na spolupráci ohledně Edwarda?

Seznam se postupně rozrůstá. Aktuálně je to FinGO, Chytrý Honza, Datalife a s dalšími jsme blízko uzavření smlouvy.

Jsou společnosti, které spolupráci odmítly?

Nemáme nikoho, kdo by Edwarda vyloženě odmítnul, ale někteří oslovení partneři zatím vyčkávají, jak se bude Edward vyvíjet.

Podle mých informací vás například Partners odmítli, mj. s ohledem na drahé poplatky, které poradci mohou klientům nastavovat a snižují jim tak zpočátku výkonnost portfolia.

Nám vyloženě neřekli, že nechtějí spolupracovat, ale že uvidí. Co se týče poplatků, Edward si nechává v průměru 0,50 % p.a. za správu investic …

… nejde o oněch 0,50 % p.a., ale o poplatky, které si může účtovat poradce. Uvedu příklad: Nechala jsem si platformu vysvětlit od poradce, který si účtuje 10 000 Kč až 15 000 Kč za zpracování plánu/ řešení prostřednictvím Edwarda, dále 2 % vstupní poplatek a 1,99 % management fee (u investic do jednoho milionu korun). Není to celkově vysoká částka? Samozřejmě mi řeknete, že nastavení poplatků záleží na poradci – ale ten systém mu to umožní.

Nejdříve vysvětlím poplatky: Edward umožňuje nastavit vstupní poplatky stejné nebo nižší, než jak je to u jiných fondových platforem.  Vstupní poplatek lze v Edwardovi nastavit i jako předplacený, ale maximálně na deset let. Většina fondových platforem délku předplaceného poplatku neomezuje a běžně se předplácí poplatky na třicet let.

Pokud klient v určitém okamžiku „přespoří“ částku, kterou si předplatil, účtuje Edward vstupní poplatek z každé platby, která přijde nad rámec předplacené částky. To je standardní postup u všech fondových platforem.

Co se týče manažerského poplatku, tak maximální manažerský poplatek v Edwardovi je 1,99 %. Konkurenční platformy, které umožňují poradcům účtovat obdobný poplatek, mají stanovené maximum až 3 %.

Zásadní je asi říci, že Edward není produkt, ale investiční platforma pro poradce. Umožňuje poradcům pracovat velmi efektivně s klienty, poskytovat velmi kvalitní poradenství a umožňuje jim flexibilně nastavovat i poplatkovou strukturu.

100 % vstupního poplatku a cca 70 % manažerských poplatků je vyplácených jako odměna distribuci. Poradce je tedy omezen určitým stropem, ale zároveň má velký prostor upravit svou odměnu a tím i nákladovost pro klienta. Je tedy na poradcích, jestli chtějí konkurovat kvalitou svých služeb, nebo cenou nebo obojím. Edward jim to umožňuje.

Rozumím tomu tak, že jste museli nastavit variabilní obchodní model a pokud by to pro poradce nebylo zajímavé, tak by zkrátka Edwarda nezprostředkovávali.

Určitě to tak je. Mohli jsme udělat super nákladově nízký produkt pro klienty, ale pak bychom nezaplatili poradce, kteří s klientem průběžně pracují. Anebo uděláte super platformu pro poradce a necháte na nich, aby si sami určovali cenu svých služeb. My jsme šli cestou platformy pro poradce, a proto umožňujeme různé obchodní modely, s tím, že jsme pro poplatky vymezili rozumné mantinely.

Proč by se měl klient rozhodnout pro Edwarda a ne třeba pro Fondee, Portu nebo Indigo?

Indigo, Portu nebo Fondee jsou pouze chytré technologie. Edward je kombinace technologie se zkušeným poradcem, který dokáže investice zasadit do celkového finančního rámce rodiny nebo klienta a jejich finančního plánu. Navíc dokáže pracovat s emocemi a disciplínou klientů, což je jak známo nejdůležitější faktor úspěchu v investování.

Edward má také pokročilejší investiční technologii, která je navázaná na cíle klienta a jeho investiční plán. Platforma s penězi pracuje tak, aby klient dosáhl svých finančních cílů co nejbezpečněji. Vedle toho, že portfolio rebalancuje nebo měnově zajišťuje, tak ho také realokuje. Edward pracuje se systémem tří „kyblíků“, respektive tří portfolií. Když se blíží nějaký cíl, postupně přesouvá peníze, které jsou na cíl potřeba, z jednoho portfolia do druhého a vyhodnocuje, jestli je v danou chvíli vhodné tyto peníze přesunout, jestli je portfolio v zisku apod. A zároveň, když klient čerpá rentu, platforma vyhodnocuje, ze kterého portfolia má rentu čerpat.  To je pokročilejší technologie, která vyžaduje zkušenější obsluhu finančním poradcem.

Z toho také vyplývá, kdo je typickým klientem jednotlivých platforem. Portu má sedm miliard korun pod správou a sto tisíc klientů, průměrný klient tam má tedy zainvestováno 70 000 Kč. Edward dnes spravuje 3 miliardy Kč u 7 tisíc klientů. Průměrná investice se tedy blíží půl milionu korun. Je vidět, že Edwarda využívají klienti, kteří už mají něco naspořeno, a mají komplexnější situaci, kterou potřebují řešit. A v těchto případech klient již požaduje poradce, který mu s nastavením plánu a investic pomůže a je mu průvodcem po celou dobu jeho investování.

Dáte Edwarda k dispozici kromě finančně poradenských společností také bankám?

V tuto chvíli na to nedokážu odpovědět. Zatím jsme ho žádné bance nenabídli, ani s nikým nejednáme. Zároveň ale nechci říct, že se to nemůže stát.

Jak přesně máte nastaveno rebalancování portfolií?

Modelové portfolio je nastaveno tak, že má dané jasné procentuální zastoupení aktiv. Například má v portfoliu deset ETF a každé z nich má své cílové zastoupení. Každý týden se vyhodnocuje tzv. drift portfolia, tj. sleduje se aktuální a cílové procentní zastoupení ETF a pokud rozdíl u některého ETF přesáhne deset procent, portfolio se zrebalancuje.

Nicméně u Edwarda fungují i tzv. chytré vklady – platforma rebalancuje nejen tím, že nakupuje a prodává, když je potřeba portfolio zrebalancovat, ale portfolio se běžně rebalancuje také novými vklady. Dokupují se aktiva, která jsou zrovna potřeba. A to samé platí i o výběrech. Pokud má klient nastavenou pravidelnou investici, tak k rebalancingu dochází často pouze nákupy a nedochází tam k odprodejům.

Kde vidíte přidanou hodnotu poradce v celém procesu sjednávání a zejména správy portfolia, když vše návodně řeší vaše investiční platforma?

Investiční platforma má v tuto chvíli roli portfolio manažera – řeší portfolia, rebalancování, měnové zajištění, upravuje složení portfolia podle blížících se cílů. To se děje na pozadí automaticky a řídí to chytré algoritmy. Role poradce je řídit klienta. Edward řídí portfolio, poradce řídí chování klienta. Chování investorů se historicky ukazuje jako to nejdůležitější na investičních výsledcích.

Klíčová role poradce je v tom, aby s klientem nastavil cíle, investiční plán, udržoval klientovu investiční disciplínu, vzdělával ho a vedl k disciplíně hlavně v obdobích, kdy dochází k poklesům trhů nebo se naopak na trzích objeví různé typy lákavých nebo exotických investic. Jednou za čas přijdou období, kdy klient může udělat osudovou chybu, která ho může stát hodně peněz. Poradce je tu od toho, aby klientovi pomohl se takovým chybám vyvarovat.

Kolik procent poradců to podle vašeho mínění skutečně dělá? Tedy práci s klientem tak, jak jste mi ji právě popsal.

Upřímně si myslím, že většina poradců by takto ráda pracovala a slibuje to svým klientům. Těch, kteří svým slibům dostojí, je ale naprostá menšina – odhadem tak 10 %. Důvod je prostý: moc práce za málo peněz. Poradcům se to prostě ekonomicky nevyplatí. Posláním Edwarda je poradcům jejich práci maximálně zjednodušit a spoustu technických činností zautomatizovat, aby se mohli věnovat klientům tváří v tvář a byly zaplaceni za péči, ne za prodej.

Máme v Edwardovi 65 % otevřených účtů s investičním plánem, kde jsou mj. nadefinované cíle. Snažíme se poradce vést k uvědomění, kde je jejich přidaná hodnota. Mají nástroj, který jim umožňuje dělat práci velmi efektivně.

Souhlasíte s tvrzením, že investice jsou především emoce a matematika?

Investice jsou emoce – a spíš než matematika podle mého názoru logika. Je to podobné, ale přesnější. Emoce jsou velmi důležité, ale patří do fáze plánování, nikoliv do samotného investování. Když chci něčeho dosáhnout, emoce potřebuji – to je to, co mě pohání budovat majetek, protože si uvědomuji, že jednou budu žít ve finanční svobodě. Ale pokud řeším samotné investice, emoce by měly jít stranou. V tu chvíli se už musím držet základních logických principů, jak fungují kapitálové trhy a jak fungují investice. Emoce mi v investování mohou významně uškodit než prospět. Proto je naším heslem: Plánujte srdcem, investujte s rozumem.

 

Děkuji vám za rozhovor.

 

 

 

 



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account