Jednoznačným trendem se staly kalkulátory cen pojištění, produkty a služby se stále více přesouvají do online sféry a přibyly novinky v oblasti pojištění domácích mazlíčků. Taková jsou zjištění, která vyplynula z analýzy nabídky produktů a služeb pojišťovacích domů, kterou realizovala analytická agentura Datank v rámci výzkumu Nejlepší banka 2016 a Nejlepší pojišťovna 2016. Partnery výzkumu jsou společnosti KPMG Česká republika a IBM Česká republika.

Průzkum pojišťovacího trhu ukazuje, že pojišťovny nové produkty a služby spíše nepřidávají a zůstávají na svém, v meziročním srovnání tak nemůžeme pozorovat výraznější změny. Můžeme však s jistotou říci, že z oblasti životního pojištění je nejrozšířenějším produktem investiční a rizikové životní pojištění a v oblasti neživotního pojištění se setkáme nejčastěji s pojištěním domácnosti, odpovědnosti nebo cestovním pojištěním. Některé pojištovny v nabídce stále zdánlivě zaostávají, avšak je tomu opravdu tak? „Termín, že některé pojišťovny zaostávají nemusí být přesný. Mnohé z nich neprovozují některá rizika vědomě, protože se jim ekonomicky nevyplatí. Větší pojišťovny tak mohou krýt případnou neekonomičnost z jiných typů pojištění a udržování těchto může být hlavně marketingová záležitost. Dalším argumentem je, že něktreé pojišťovny se speciaĺizují na určitý segment, a tak nemají motivaci dělat vše,“ vysvětluje situaci na trhu produktů a služeb Tomáš Síkora, expert na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů.

Trend určují kalkulátory cen pojištění

„Jednoznačným trendem posledních let je kalkulátor ceny pojištění, který ma cíl především pomoci klientovi se zorientovat v nabídkách a nastínit mu případnou cenu pojištění,“ uvádí  Marek Čáp, vedoucí sektoru pojišťovnictví, který odpovídá za služby interního auditu a řízení rizik ve společnosti KPMG. U životního pojištění nabízí možnost vypočítat cenu přímo na webových stránkách pouze tři pojišťovny. Jinak je tomu u produktů neživotních, kde je tato služba daleko rozsáhlejší. A u kterých produktů se s kalkulátorem setkáme nejčastěji? Nejčastěji můžeme spočíst cenu cestovního pojištění a pojištění domácnosti nebo nemovitosti.  Význam pro pojišťovny je logický. Pokud si klienti nebudou moci na webu pojišťovny sami zkalkulovat cenu pojištění, resp. nastavit parametry a především pojištění pak on-line i sjednat, pak klesá tržní potenciál dané pojišťovny. „To vše jde ruku v ruce zejména s přístupem k on-line řešení pro zprostředkovatelské firmy, jejich obchodníky  i zákazníky. Boj o distribuci bude směřovat v budoucnu do technologií,“ dodává Tomáš Síkora. „Důležitým úkolem pojišťoven je rozvíjet nové formy on-line komunikace, neboť o vztah s existujícími i potenciálními klienty mohou snadno přijít s nástupem FinTech startupů, kterým moderní platformy pro digitální interakci umožňují vést s uživateli smysluplný a efektivní dialog,” podotýká Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor IBM ČR.

Domácí mazlíčci jako symbol nové doby

V průběhu roku nastal nárůst pojištění domácích mazlíčků. Zatím hlavně psů a koček. „Toto zjištění nás velice zaujalo, protože doposud se tyto produkty a služby objevovaly jen minimálně a nárůst v minulém roce byl více než vysoký,“ říká analytička agentury Datank, Gabriela Šamanová. Čím si to můžeme vysvětlit? „Nejsem specialista na domácí mazlíčky, ale domnívám se, že to souvisí s poptávkou klientů a tím, že někteří „páníčci“ pečují o své mazlíčky více než o sebe. Mají tito páníčci životní pojištění?“ dodává s úsměvem Marek Čáp. U třech pojišťoven (ze sedmi), které tuto službu nabízejí, je možné dokonce sjednat pojištění online. Jde však spíše o současný a do budoucna nepříliš ekonomicky udržitelný trend a progresivní rozvoj můžeme čekat spíše u jiných druhů pojištění. „Podle mého názoru bude růst především pojištění odpověnosti za škodu. Jeho význam v souvislosti s postupným využíváním právních možností plynoucích z Nového občanského zákoníku. Dále to určitě budou kybernetická rizika a rizika spojená s ochranou dat,“ dodává Síkora. Jaroslav Peyerl z IBM je přesvědčen, že „se zlevněním všemožných senzorů dojde k praktickému nasazení pojistných produktů založených na měření a sběru dat, ať již v autopojištění (pojistné dle skutečného nájezdu a stylu řízení) nebo pojištění majetku („inteligentní“ budovy, domácnosti, aj.), kde real-time data poslouží k prevenci škod i v procesu jejich likvidace.“

Online „nikdy“ nenahradí osobní kontakt

Nejspíše nikoho nepřekvapí, že možnost sjednat pojištění online na webových stránkách případně přes infolinku pojišťovny je daleko častější u produktů neživotního pojištění. Nejčastěji je tímto způsobem sjednáváno cestovní pojištění, pojištění domácnosti a odpovědnosti. Méně často lze online uzavřít havarijní pojistku nebo pojištění úrazu. Meziročně nejvíce přibyla možnost online sjednání pojištění nemovitosti. Jak to však bude do budoucna s přechodem životního pojištění do online sféry?

V nejbližší době k tomu spíše nedojde. Pro komplexní životní pojištění není internet vhodný distribuční kanál. Domnívám se ale, že jednoduché rizikové životní pojistky mají budoucnost a najdou na internetu své místo,“ uvádí Marek Čáp. Podle předpokladů bude nová mladá generace za 10-15 let kupovat komoditní produkty hlavně on-line.  „Znamená to, že kdo nebude budouvat on-line řešení a webové služby, bude mít konkureční nevýhodu. Nejde jen o přímý webový prodej, ale i o nástroje pro obchodníky. I vzhledem k ochraně spotřebitele bude nutné produkty více srovnávat a k tomu jsou on-line technologie jediným smysluplným řešením,“ uvádí Tomáš Síkora. Spoléhat však na okamžitý přechod do onlinu by byla pošetilost, avšak postupný přechod produktů a služeb do internetové sféry se dá očekávat nejen v oblasti pojišťovnictví. „Určitě to nebude revoluce, ale spíše evoluce. On-line u některých zákazníků přímý kontakt s člověkem nikdy nenahradí,“ dodává Marek Čáp. „Pojišťovny se proto potřebují připravit na neustále rostoucí objemy dat, která jsou a budou k dispozici, aby je mohly rychle a levně získávat, analyzovat a využít pro posílení své konkurenční výhody oproti novým, nezávislým hráčům, kteří budou z podstaty velmi přímočaří!“ uzavírá Jaroslav Peyerl.



1 komentář
  1. Název příspěvku „Pojišťovny produkty nepřidávají, soustředí se na online“ může býti zavádějící. To vypadá, že pojišťovny jen sedí „na svém“ a jdou s tím na web.
    Celý trh se ale stále pohybuje, evoluce postupuje i zde.
    Loňské vládní návrhy změn v oblasti životního pojištění vyvolaly reakci u některých ústavů a na trhu je několik nových životních pojistek.
    V oblasti pojištění majetků také dochází stále k inovaci, např. ČSOB poj., AXA, UNIQA, připravuje se ČP, Allianz, ….
    U výše uvedeného „Pojištění mazlíčků“, nevidím do čísel týkajících se objemu vybraného pojistného u jednotlivých ústavů, nevidím ale také žádné nové inovativní kroky.
    V oblasti pojištění odpovědnosti opravdu , ale pomalu, dochází k inovativním krokům, uvidíme, jaké novinky nám budou představeny na podzim, a dochází i k navyšování poptávky na toto pojištění od klientů – to je jednoznačně dobře, nejen z pohledu NOZ.
    WEB! Sjednávání na webu – to je dlouhodobé téma. Protože dnes má mnoho klientů nastavenou praxi tak, že dojdou na přepážku pojišťovny, tam „něco“ sjednají, nevědí co je následná péče a aktualizace pojistných smluv, o pomoci s likvidací pojistné událostí možná slyšeli někde ve filmu, potom se dá pochopit, proč je web tak úspěšný. Ale vždyť se nedá porovnávat ani POV mezi ústavy, protože se nikdy nejedná pouze o čistě „holé“ POV.
    A cestovní? Různě nastavené limity, jak v ošetření, odpovědnosti, výluk (třeba terorizmus) atd…, bohužel, chudáci klienti.
    Tak, jak některé neslavně známé společnosti zneužívaly IŽP, tak bude, zcela jistě, k podobnému docházet v rámci internetových nabídek, které se prokáže pouze až v době likvidace. :-(
    No, uvidíme, jak to vše dopadne.
    Domnívám se, že servis a péče o klienta je z naší strany ta správné cesta.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account