Pojištění je nazýváno jako obchod se sliby. Až v době nenadálé události se totiž pozná, zda pojišťovna daný slib skutečně splní. Víte, kolik jednotlivé pojišťovny vyplatily na plněních klientům?
Jak dobře plní konkrétní pojišťovna? To je jedna z nejčastějších otázek, kterou dostávám od finančních poradců. Existuje totiž řada klientů, kteří sjednání pojištění odmítnout s tím, že pojištění je plné výluk a pojišťovna stejně nebude plnit, pokud se něco přihodí. Podíváme-li se však do účetních výkazů pojišťoven, zjistíme, že pojišťovny vyplatí na plněních nemalé peníze.
Zatímco v roce 2010 činily náklady pojišťoven na výplaty klientům 36,7 mld. Kč, o 5 let později to bylo již 49,9 mld. Kč. To, že pojišťovny neplní, tak není jednoduše pravda. Ve výkazech pojišťoven lze dohledat i další zajímavosti. Například je možné zjistit, kolik peněz vybraných od klientů na pojistném jim daná pojišťovna vyplatí zpět na plněních.
Nutno dodat, že tato data nejsou zcela vypovídající. V případě neživotního pojištění mohou být náklady pojišťoven výrazně ovlivněny například nepříznivým rokem, kdy dojde k většímu počtu živelních událostí. V případě životního pojištění je to ještě komplikovanější, neboť do nákladů na pojistná plnění vstupují i náklady na výplaty odbytného a rezervotvorná složka z ukončených smluv životního pojištění, což výsledek pochopitelně zkresluje, neboť tyto výplaty nic neříkají o tom, jak pojišťovny plní v případě nepříznivých životních událostí jako jsou nemoci a úrazy.
Je však zarážející, že pojišťovny odmítají nezkreslená data poskytnout. Místo žádoucí transparentnosti považují pojišťovny tyto informace za obchodní tajemství. I přesto mají srovnání z účetních výkazů pojišťoven jistou vypovídající hodnotu. Minimálně mohou vést k otázkám, proč právě daná pojišťovna má relativně nižší výši nákladů na pojistná plnění.
Zajímá vás, jak dopadla vaše pojišťovna? Podívejte se v následujících tabulkách.
Pojišťovna | Neživotní pojištění: náklady na plnění v % z přijatého pojistného |
---|---|
ČPP | 59% |
KOOPERATIVA | 58% |
ALLIANZ | 57% |
AXA | 51% |
ČSOBP | 51% |
UNIQA | 51% |
GENERALI | 50% |
ČP | 49% |
MAXIMA | 34% |
SLAVIA | 33% |
KP | 22% |
Pojišťovna | Životní pojištění: náklady na plnění v % z přijatého pojistného |
---|---|
ČP | 113% |
NN | 100% |
ALLIANZ | 97% |
ČSOBP | 86% |
METLIFE | 80% |
PČS | 79% |
UNIQA | 74% |
KOOPERATIVA | 67% |
KP | 67% |
AXA | 65% |
ČPP | 60% |
MAXIMA | 52% |
GENERALI | 48% |
AEGON | 29% |
Pozn.: náklady na pojistná plnění v % z přijatého pojistného (průměr za 2 roky: 2015 a 2016)
Dušan Šídlo, pojistný analytik Broker Trustu
Dle mého zajímavé, ale velmi málo říkající srovnání. Slovní spojení „jak dobře plní“ mi přijde dost zavádějící.
Souhlasím s Vaškem. Zejména u života s přihlédnutím k tomu, že do nákladů na pojistná plnění vstupují i náklady na výplaty odbytného a rezervotvorná složka z ukončených smluv, je takový název nevypovídající. Pokud se tato čísla objevují v nákladech, pak to vypovídá spíše o tom, že např. u ČP se mohlo hodně smluv životního pojištění zrušit a vyplácet odbytné… nikoli, že ČP nejlépe plní. Zrovna včera jsem modeloval Můj život a pojistné bylo v daném případě oproti nejlevnějšímu návrhu u Generali téměř dvojnásobné. Ne, že by cena byla jediným měřítkem, ale že by tam bylo dvojnásobné plnění, tomu nemůže věřit ani největší optimista.
Statistika věda je.
Souhlasím s kolegy – u ŽP to je naprosto přesný výsledek z jasného poměru vybraného a vyplaceného ve kterém se nedovíme, co jedna z těchto položek, = výplata, znamenala.
:-(
U neživota to bude z uzavřených případů.
Ale, ale opravdu, je docela velký problém s plněním velkých částek z POV, které se začínají docela prodlužovat (časově) i navyšovat (finančně) při ublížení na zdraví či smrti.
Ty mohou toto přesné procento také upravit.
Maxima pojišťovna je banda šmejdů, všichni ruce pryč. Za zničenou místnost po havárii vody, vyplatili 1500kc a po vypovězení smlouvy po odeslání 1054kc za pravidelnou čtvrtletní platbu, vráceno 59 kc..? Zmrdi.