Ve finančním poradenství nelze nevidět dvě velká témata, která mohou změnit tvář finančně-poradenských firem a trh finančního poradenství vůbec. Jednak jde o až notoricky omílané téma MLM vs. pooly, nebo další téma, které se sice veřejně tolik nediskutuje, ale o to víc do něj některé firmy i jednotlivci investují: franšízy a realitní služby ve spojení s finančním poradenstvím. Do obou oblastí se pouští také společnost Broker Consulting, která přišla s OK POINTy. Čtěte rozhovor s Janem Lenerem, ředitelem komunikace a realitních služeb Broker Consulting!

lener

Jan Lener

  • Aktuální pracovní pozice: ředitel komunikace a realitního oddělení Broker Consulting
  • Profesní zkušenost: Broker Consulting (konzultant), Top Consultant (společník a poradce), OVB (poradce)
  • Praxe: 12 let

Martin Viktora: Co vás k rozšíření služeb vedlo? Nejdříve realitní služby…

Jan Lener: K realitám nás vedly synergie, které jsou mezi realitním a finančním byznysem. Na jedné straně se náš poradce od svého klienta dozví jako první, že chce prodávat nemovitost. Je to velká výhoda z pohledu náběru realitních zakázek, k nimž se standardní makléř musí těžce propracovávat. My máme náběr docela snadný. Díky tomu k našim manažerům a ředitelům přišlo spoustu realitních makléřů z trhu. Synergie ale asi existuje i z druhé strany a dají se kvantifikovat – získali jsme díky prohlídkám na nemovitostech 10 000 kvalitních kontaktů.

Jak to myslíš?

Lidé, kteří chodí na prohlídky, potřebují svou budoucí nemovitost nějak financovat. A to je opět naše hřiště. Dokážeme klientovi poskytnout to nejvýhodnější na trhu – hypotéku s finančním plánem. Už nyní, po roce od rozšíření našeho portfolia o reality, můžeme říci, že se tento krok jednoznačně vyplatil. Leadů bylo deset tisíc, není potřeba více komentářů, to číslo mluví za vše.

A proč franšízy OK POINT?

Pro mě jsou OK POINTy splněním poradenských snů. Když jsem začínal v roce 2003, tak trh byl jiný než dnes a my si tenkrát říkali, jak by bylo super, kdybychom mohli nabízet běžné účty a spotřebitelské úvěry k refinancování předražených půjček a hlavně kdybychom měli pro klienty bankomat. Nic takového jsme neměli a snili jsme o tom a poslouchali příběhy, že v zahraničí to jde. Ty franšízy jsou konečně zhmotněním těchto snů.

Naše franšízové OK POINTy jsme zabalili do extra sexy hávu a jsou další opěrnou nohou činnosti Broker Consulting a současně další nohou podnikání našich lidí. Kromě toho se z OK POINTů postupně vytváří chtěná výborná příležitost pro podnikatele z venku. Je pro ně atraktivní mít franšízu a my jim nabízíme skvělé podmínky. Je to vlastně výhra na spoustě front. Jedná se o koncept budoucnosti a současně něco, co většina konkurence nemůže mít. Chce to velkou sílu, kapitál a především k sobě výborného partnera (banku) – to jde napodobit jen s velkým otazníkem.

Je zajímavé, že z vašich nejbližších konkurentů jsou Partners aktivní ve franšízách a méně aktivní v realitách (pokud vůbec). Naopak Fincentrum, zdá se, franšízy nenabízí, ale má vlastní realitní společnost… Vy jdete do obou trhů a finanční a realitní služby ve franšízách propojujete. Můžeš tyto přístupy okomentovat?

Partners jsou úspěšní ve franšízách, Fincentrum v realitách. Nemůžu komentovat, proč to naši konkurenti dělají tak, jak to dělají. Rozjet reality i franšízy je velmi náročné – jak na lidi, tak na finance. Je potřeba tomu hodně obětovat. Jsem v Broker Consulting devět let a je až nevídané, kolik energie do toho nyní všichni dáváme. Je to jako ve sportu. Mohl bych to okomentovat slovy „strategické rozhodnutí“, ale za tím se skrývá obrovský kus práce řady lidí. Nic pro slabé povahy. Pro nás je důležitá budoucnost, chceme tu být s našimi spolupracovníky za pět deset let a chceme být s nimi úspěšní. Proto činíme tyto kroky, proto do toho vkládáme hodně energie a proto do toho jdeme naplno. Přijde mi, že dříve stačilo, že centrály existují, nyní se to láme – je extrémně důležité, kam byznys vedou a jakou realitu si utvářejí.

Zdá se, že další velké firmy – a to jak ze sektoru MLM tak i poolů – koncept franšíz nenabízí. Proč?

Už jsem na to v podstatě odpověděl. Vyžaduje to velkou práci, energii i finance. Navíc musíte najít partnerskou banku, která to ustojí. Po ideální bance jsme se porozhlíželi několik let, byla ve hře i koupě banky. Stejně to bylo s realitními službami – byly tu projekt už před několika lety. Komu ujel vlak a nemá franšízy, ani reality, ten to ze dne na den nedožene.

V čem jsou vaše franšízy a realitní služby odlišné od konkurentů z oboru? Odlišují se realitní služby od služeb běžných realitních kanceláří?

Ano. V realitách už nejde vymyslet něco, co udělá úplnou díru do světa. Jde o to ty věci dělat pořádně, bezpečně a s co nejvyšší mírou hodnot v detailech. To je to, co děláme. Prezentujeme nemovitosti kvalitně, používáme profesionální fotografie, právní věci jdou vždy přes právníky a klienti využívají stabilitu silné centrály pro úschovu peněz. Máme jasné obchodní know how – od náběru přes marketing,  prohlídky až k dokončení obchodu. Tento styl práce se nám vyplácí, většina smluv s klienty je exklusivních. Naší zajímavou přidanou hodnotou je, že naši realitní specialisté nechodí v kraťasech, ale zachovávají image našich finančních konzultantů, naší společnosti. I tímto chceme přispět ke kultivaci trhu. A možná i proto jsme řadu nemovitostí prodali ještě za vyšší cenu, než jsme je inzerovali.

Jak vypadá koncept vašich franšíz?

Jde o obchodní místo butikového typu se dvěma až třemi zaměstnanci. Klient v OK POINTu získá bankovní služby, finanční plánování a realitní služby na jednom místě v příjemném prostředí nad šálkem kávy. Obchodní místo je vytvořené v příjemném lehkém designu, který odpovídá nejmodernějším trendům. Oslovuje širokou škálu klientely, nehraje si nedostupný luxus, ani na armádu spásy. Následujeme trend, že honosné přebujelé pobočky, kde se rozléhá ozvěna, nemají budoucnost.

Celý koncept je navíc na trhu finančně nejdostupnější jak pro naše interní franšízanty, tak i pro ty externí. Pomáhají tomu i variabilní možnosti výběru dodavatelů při realizaci OK POINTu.

Na OK POINTech tedy pracují zaměstnaci – to je krok hodně novým směrem.

To je naprosto nový svět a dává to debatám v jakém systému dělat finanční poradenství, úplně jiný rozměr.

A mohou mít majitelé OK POINTů poradenské skupiny?

Ano mohou, to je samozřejmé.

Kdo je cílovým franšízantem? Cílíte do sítě nebo mimo ni? Netvoří franšízy poradcům interní konkurenci?

Díky za tuto otázku. Celé jsme to připravili tak, aby OK POINTy nebyly konkurencí pro naše lidi, ale aby byli další příležitostí, motivací a kariérním posunem. Odkud se berou franšízanti? Polovinu z plánovaného počtu 70 OK POINTů otevřou naši lidé – líbí se jim to a chtějí zainvestovat do svého byznysu a nabízet tak klientům své služby nově a ještě přitažlivěji. Co se týká externích franšízantů, hlasí se nám především podnikatelé z jiných oborů, kteří chtějí diverzifikovat svou činnost. Dělají v jiném oboru, mají kapitál, vidí zde podnikatelskou přiležitost a potenciál. Třetí skupinu tvoří lidé znající náš trh – manažeři z realit, bankéři, finanční poradci z dalších firem. Tito lidé velmi dobře ví, do čeho chtějí jít. Vědí, že trh se přerozděluje a volná místa ubývají.

Proč chtějí OK POINT poradci z jiných poradenských firem??

Moc nezáleží na tom, v jaké firmě dělají spolupracovníky, jestli u velké značky nebo u poolů, OK POINT je pro ně posunutím na další level. Typicky mají menší s.r.o., otevřeli si levné kanceláře někde ve čtvrtém patře, dostali vyšší provizní sazby, ale nyní stagnují a začínají ztrácet na konkurenci. Jsou to většinou moc šikovní poradci, ale cítí, že musí přijít s něčím novým – a tím může být právě OK POINT. Pokud mají nějakou svou obchodní skupinu, mohou standardně přejít a fungovat stále stejně a přitom provozovat OK POINT.

Jak je franšíza finančně náročná? Byl jsem na otevření první franšízy, překvapila mne udávaná rychlost návratnosti investice…

Je to velmi jednoduché. Počáteční investicí je úprava vybraného a schváleného obchodního místa. Stavební práce stojí do jednoho milionu korun. Běžné je, aby OK POINT dělal obrat dvě sta až pět set tisíc měsíčně, samozřejmě jsou zde i průběžné náklady. Z toho plyne návratnost investice. Broker Consulting pak pomáhá s většinou podpůrných aktivit – marketing, PR, vzdělávání, aby se franšízanti co nejrychleji dostali na pozitivní čísla.

Jak se liší od sebe franšíza a vaše historická OK finanční centra?

Jsou dva velké rozdíly – bankomat a zaměstnanci. Na OK POINTech je hodně vidět logo mBank, protože OK POINT je zároveň servisní místo pro klienty mBank. Češi mají relativně velkou důvěru k bankám a mBank je obzvláště důvěryhodná.

Jaké máte plány? Počty franšíz a podobně

Celkový plánovaný počet OK POINTů je sedmdesát do konce roku 2017. Letos jsou naplánované kapacity už vyčerpány, otevřeme jich 25.

Děkuji za rozhovor!



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account