ČNB provedla v roce 2016 ve společnosti Kapitol kontrolu dodržování regulatorních požadavků. A na začátku roku 2017 zahájila s touto společností správní řízení, jehož výsledkem je pravomocné uložení pokuty ve výši 750.000 Kč. V jakých oblastech Kapitol hřešil?

Problémy investičního zprostředkovatele:  dotazník, nepřiznání provizí a záznamy z jednání

Kapitol podle České národní banky jako registrovaný investiční zprostředkovatel:

  • v 62 případech nezjišťoval informace o zkušenostech a znalostech klienta. Předmětem kritiky ze strany ČNB byl nedostatečný investiční dotazník, který zahrnoval pouze 5 otázek
  • neinformoval srozumitelně zákazníky o výši nebo hodnotě pobídky (provize)
  • porušil povinnost pořizovat a uchovávat záznamy komunikace se zákazníky

Evergreen: investiční životní pojištění

Jako pojišťovací zprostředkovatel Kapitol podle ČNB

  • používal klamavé obchodní praktiky, když při prodeji životního pojištění představoval spotřebitelům IŽP jako formu spoření, s tím, že lze prostředky kdykoliv vybrat
  • doporučoval klientům vypovědět stávající IŽP, aniž by klienty informoval o finančních důsledcích

Kapitol se podle ČNB mj. dopustil klamavé́ obchodní praktiky, když v období před uzavřením smluv týkajících se investičního životního pojištění opakovaně představoval spotřebitelům životní pojištění spojené s investováním jako formu spoření s tím, že se jedná o produkt, u něhož lze kdykoli vybrat vložené peněžní prostředky dle potřeby, čímž klienty nepravdivě informoval o charakteru a vlastnostech sjednávaného pojistného produktu. Účastník řízení (Kapitol) byl zcela srozuměn s tím, že investiční životní pojištění bude zákazníkům prezentovat jako spoření, když toto spojení užíval ve svých vnitřních předpisech, hovořili tak jeho podřízení pojišťovací zprostředkovatelé s pracovníky správního orgánu v průběhu kontroly, pojem spoření se vyskytoval v jeho formulářích určených jednak jeho podřízeným pojišťovacím zprostředkovatelům a jednak zákazníkům.

Nyní kapitol musí zaplatit pokutu ve výši 750.000 Kč a zavést odpovídající nápravná opatření.

Rozhodnutí ČNB ke stažení zde



Komentářů: 5
  1. Roman Kolář 6 roky

    Že má nějaká společnost ve vlastních dokumentech u IŽP spoření, je docela fatální chyba. Léta se tu bavíme o tom, že takovou informaci ČNB zakazuje. Na druhou stranu bych opět připomněl, že u investičního produktu na penzi je to přímo v názvu (Doplňkové penzijní spoření), což je dle mého názoru rovněž fatální pochybení a jasné matení klienta. Jenže stát to potřebuje, aby tam klienti cpali peníze, takže účel světí prostředky. Takže my to nesmíme ani zmínit a na druhé straně je to přímo v názvu a nevadí to vůbec nikomu. A já pak mám vysvětlovat klientovi, že penzijní spoření není spoření, ale investování. To je docela legrace… :-)

    • Přesně tak…

      • Roman Kolář 6 roky

        S tím nemám problém souhlasit, o to více je pak zřejmá ta nekonzistentnost, protože např. produkt IŽP placený zaměstnavatelem, kde je pojistná částka dva nebo deset tisíc a nemá zproštění od placení, má s pojištěním společného velmi málo, lépe řečeno téměř nic. Přitom řešení problému kolem nastavení pojištění a jeho investiční složky, by podle mě nebylo až tak složité, ale asi by se nelíbilo pojišťovnám. :-). A vlastně ani mnoha zprostředkovatelům.

    • Na jedné straně jde o nešťastnou terminologii. Na straně druhé – pojištění je primárně pojištěním, řídilo se zákonem o pojistné smlouvě, dnes občanským zákoníkem v části věnované pojistné smlouvě. Jiné produkty jsou primárně určeny na tvorbu finančních rezerv. Takže zde je požadavek ČNB na nepoužívání pojmu „spoření“ apod. pochopitelný. Nekonzistentnost v používání pojmů „spoření“ a „investování“ je důsledkem práce MF ČR a Poslanecké sněmovny.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account