Souboj mezi člověkem a robotem – téma, které je v dnešní době aktuální také v oblasti investic. Samotné robo-poradenství má několik fází, v té poslední, označené 4.0, bude k dispozici samoučící se systém, kdy se platforma bude sama vzdělávat a bude zjišťovat, jak klientovi optimálně upravit portfolio. To je ale zatím vize do budoucna. Jaké jsou trendy v investicích dnes?

Na FINfestu o tomto tématu mluvil Lukáš Paldus ze společnosti In Investments. „Hlavním a stěžejním nástrojem v oblasti investic jsou podle mého názoru ETF, tedy pasivní investování a s tím souvisejí placené poradenství. V ETF fondech není dána žádná odměna pro nás jako pro distribuci, proto se domluvíme s klientem na odměně z výše majetku, o který se staráme. My pak doporučujeme jednotlivé nástroje. To nám přijde zajímavé.“

Emoce investora a odměna pro poradce

V USA jsou pasivní investice doslova trendem a probíhá značný odliv investic z aktivních fondů. „Klienty ovšem nezajímají nějaké tendence, ale výkonost jejich portfolia,“ glosuje uvažování investorů Lukáš Paldus. „Dle ukazatelů Morningstar je výkonnost ETF fondů ve srovnání s fondy renomovaných správců, v obou případech zaměřených na světové akcie, jednoznačně nejvyšší. I po odečtení odměny pro poradce, zůstává pro klienta pozitivní nadvýnos.“

Proč má ale klient platit odměnu poradci, když si může prostudovat informace na internetu a ETF fond/ fondy nakoupit sám? „V případě investic není nejdůležitější ani tak samotný vývoj investice, ale chování investora,“ konstatuje Paldus. „Mohu uvést příklad tří investorů, opět zdroj Morningstar, kteří zainvestovali v roce 2007 do indexu S&P 500. Každý z nich dopadl jinak. První se při poklesu rozhodl k výběru a peníze vložil na spořící účet. Druhý investor se rozhodl taktéž pro výběr s návratem na trh až „to bude dobré“. Třetí investor, o kterého se stará poradce, dostal informaci, aby peníze nevybíral. Pokud je nepotřebuje, tak to není nutné. A tento klient vydělal kolem 50 %. Právě proto je důležitý poradce, který je za správu peněz zaplacen.“

Investice: společensky odpovědně a tématicky

„V naší společnosti máme pro poradce připravena tři portfolia, kde je domluvena odměna s klientem. Snažíme se jít cestou nejenom pro TOP bonitní klientelu, ale také pro běžné klienty, kde je možná pravidelná úložka od 500 Kč a jednorázově 50.000 Kč,“ říká Lukáš Paldus. „V rámci portfolií využíváme největšího správce v Evropě, konkrétně AMUNDI a největšího světového správce BlackRock s ETF fondy pod názvem iShares. Odměnu klientovi ukazujeme transparentně: nejen to, kolik je odměna poradce, ale také celkové náklady investice. I v případě, že poradce dostane 1,25 %, jsou celkové náklady pro klienta 1,80 %. Věříme, že pokud bude poradce dobře zaplacen, bude motivován se o klienty dobře starat. V minulosti žili poradci ze získatelských provizí, kdy se vstupní poplatky předpláceli na mnoho let dopředu. Nyní je učíme, že to není o investicích na začátku, ale o průběžných penězích.“

V rámci produktů a cílů se snaží jít cestou společensky odpovědného investování a tématického investování. Příběh, který může klienty zaujmout. Stejně jako výnos – od roku 2007 až dosud je výnos evropských akcií ve prospěch společensky odpovědného portfolia větší o 50 % oproti běžným akciovým portfoliím složeným z evropských titulů. Podobně je to také v případě dalších světových indexů.

„Nedávno zveřejnila AMUNDI tříletý akční plán. Ten je zajímavý v tom, že chtějí, aby do roku 2022 všechny jejich fondy splňovaly podmínku společensky odpovědného investování, což může být zajímavý hybatel pro velké společnosti. Je zajímavé toho využít a my u takového trendu chceme určitě být. U tematického investování nás zajímají tituly, které se zaměřují na stárnutí populace, disruptivní technologie a digitalizaci.“

Každý není portfolio manažer

Hybridní poradenství – kombinace poradenství člověka ve spolupráci s robotem. „Nechceme jít cestou, abychom klientovi pouze poradili nákup ETF fondů přes internet,“ konstatuje Paldus. „Chceme si vzít od každého to dobré. On-line nástroje všem poradcům usnadní administrativu, navíc nemusíme být všichni portfolio manažery. To nám nepřísluší a tyto ambice nemáme. Co za nás ovšem robot neudělá, je navázání vztahu s klientem, poznání jeho chování a emocí. To je pro nás stěžejní. Ještě dlouho do budoucna budeme schopni ospravedlnit naši odměnu, protože když nám klienti jedno procento nezaplatí, tak svoje emoce neudrží. U provedených analýz bylo zjištěno, že klienti svým vlastním chováním snižují výkonnost portfolií okolo tří a více procent.“

 

Prezentaci workshopu naleznete zde.



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account