Podvody při prodeji ojetých aut jsou stále aktuálním problémem. Prodejci často klamně informují kupující o stáří vozu, najetých kilometrech a dalších parametrech, které ovlivňují výslednou cenu prodávaného vozidla. Kupující ojetých aut jsou tak za současného stavu informačně znevýhodněni. Nemají totiž možnost oficiálně si ověřit, zda jsou údaje o nabízeném vozu pravdivé. Situaci by přitom bylo možné řešit zpřístupněním neosobních údajů o automobilu z Centrálního registru vozidel.

 

Výpis z registru by odstranil informační znevýhodnění kupujícího

V dnešní době je běžné, že si občané mohou za nízký poplatek vyžádat výpis z katastru nemovitostí nebo z obchodního rejstříku. A obdobně by mohlo fungovat i vyžádání informací z Centrálního registru vozidel. Kupující ojetého automobilu by se tak mohl pohodlně informovat o průběhu stavu ujetých kilometrů, datu první registrace vozidla u nás či v zahraničí nebo počtu jeho předchozích majitelů. Důležitá je také možnost ověřit si, zda není vozidlo exekučně blokováno nebo po něm nepátrá policie. Prodávající ojetého auta by tak ztratil informační výhodu a nemohl by své zákazníky klamat. A trh s ojetými vozidly by se díky tomuto kroku značně kultivoval a přirozeně reguloval. Podezřelá vozidla s neznámým původem by na něm již nenašla své kupce.

 

Je třeba kontrola údajů vozů dovážených ze zahraničí

Velká část ojetých aut prodávaných na území České republiky se k nám dováží z jiných států Evropské unie. Proto je nutné zajistit informace také o tom, co se s autem dělo před jeho vstupem na území České republiky. Pro tyto účely by měl být zajištěn přístup i k neosobním údajům centrálních registrů vozidel jiných zemí. To již v současnosti umožňuje komunikační rozhraní Eucaris, které propojuje centrální registry vozidel všech zemí, které se do něho zapojí. Přistoupení České republiky k tomuto rozhraní je zatím ve fázi příprav.

 

Nutná změna legislativy

V současné době by situaci pomohla alespoň možnost nahlédnutí do Centrálního registru vozidel, v němž jsou údaje většiny vozidel provozovaných a prodávaných na území České republiky. Občané by si navíc touto cestou mohli ověřit, zda jsou údaje o jejich vozidle v registru vozidel po přechodu na nový systém zcela v pořádku. K realizaci tohoto opatření nejsou nutné příliš rozsáhlé úpravy softwaru registru vozidel. Předpokladem je ale i změna zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, který je nyní připraven v Parlamentu ČR k dalšímu projednávání.

 

Stát by získal prostředky na rozvoj nových technologií

Zpřístupnění údajů z registru vozidel by bylo přínosné nejen pro občany, ale i pro státní správu. Trh s ojetými vozidly ročně zahrnuje statisíce operací prodeje ojetých automobilů. Vybírané poplatky za výpis z registru by tak pro stát znamenaly příjem v řádu desítek milionů korun ročně. Získané prostředky by pak mohly být účelně investovány například do rozvoje technologií kontrolujících pravost dokladů či do kvalitnějšího softwaru pro ověřování originality vozidel.

 

Autor článku:Roman Rak, jednatel společnosti Iris Ident, jeden z autorů realizujících projekt původního Centrálního registru vozidel.

 



1 komentář
  1. Viktor Dlouhý 12 roky

    Lidé si ale přejí být klamáni. Je tu rozšířen mýtus, že auto s najetým více jak 200 000 km už je totálně odjeté a nepoužitelné, proto se takový stav na tachometru u vozidel v autobazarech moc nevyskytuje. Dokud lidé budou věřit údajům na tachometrech budou se upravovat dál.
    Ze zkušenosti vím, že s vozidlem Škoda Forman, Octavia, Fabia či VW Passat se dá ujet i 400 000 km aniž by se musel měnit motor či převodovka. Mnozí mají taková auta doma jen na tachometru je jiné číslo.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account