Jan Bartušek nastoupil na post generálního ředitele Chytrého Honzy po odchodu Jiřího Havrlanta. „V mé osobě je jistota zachování kontinuity,“ říká Jan Bartušek. A jak se společnost vyrovnala s propadem hypotečního trhu?

Nastoupil jste po Jiřím Havrlantovi na post generálního ředitele Chytrého Honzy. Tato změna nastala poměrně rychle a nečekaně. Co bylo důvodem?

S Jirkou Havrlantem jsme fungovali poslední dva roky v tandemu a veškeré aktivity realizovali společně. Agendu jsme si rozdělili tak, že já jsem se více věnoval procesním věcem a ekonomice společnosti, Jiří se zaměřoval na externí komunikaci a vztahy s obchodními partnery. Jirka se zkrátka rozhodl pro změnu a opustil naše řady, což plně respektujeme.

Chytrý Honza jako stabilní společnost stojí na řadě samostatně fungujících divizích a manažerech, kteří byli pod naším vedením na své pozice etablováni. Tím, že jsem u toho byl, je kontinuita společnosti v mé osobě zachována. Pro Chytrého Honzu se tak v zásadě nic nezmění. Nemíním dělat žádné zbytečné úkroky, naopak chci posilovat nastavený směr.

Chytrý Honza kdysi dávno vystřelil jako jakýsi broker poolový jednorožec. Pak ale došlo k útlumu a v současné době nepatří mezi první volbu, kam míří poradci, pokud chtějí změnit společnost. Co děláte pro to, abyste tento trend změnili?

Je pravda, že v minulosti docházelo ke spoustě změn v rámci Chytrého Honzy a často se měnil směr. Takové změny jsou náročnější, než když dochází ke změnám v personální politice či v managementu. Poslední dva roky už máme ale stabilní směr a proto budu ho budu i nadále držet.

Za ty zmíněné dva roky jsme investovali maximum času a prostředků do informačních technologií. Troufnu si říci, že v mnoha ohledech jsme nad úrovní konkurence a poradcům dodáváme skvělý servis díky analytickým nástrojům, automatizace povinné dokumentace a dalším funkcím, které umí naše online Honzova kancelář.

Díky mým poradenským zkušenostem a obchodnímu nastavení vím, že pouze IT nestačí. Jakékoliv poolové či jiné zázemí pro finanční poradce musí disponovat i další přidanou hodnotou. A tou je v mých očích poskytování obchodních příležitostí. V tom jsme jako pool jedineční.

Tím narážíte především na leadový byznys, který Chytrý Honza považuje za svou silnou stránku. Jak tuto oblast plánujete rozvíjet?

Leady rozvíjíme neustále. Od oblasti hypoték rozšiřujeme nabídku i do ostatních segmentů – poradci u nás najdou klienty se zájmem o oblast životního pojištění, stavebního spoření, majetkových pojistek a dalších produktů. Díky tomu, že jsme na leadech prakticky vyrostli, nemáme v nich konkurenci a jsme na trhu opravdu unikátní. Nabídka je rozmanitá zejména proto, že dnešní doba vrací poradce do komplexního poradenství a specializace pouze na hypotéky už poradcům často nestačí.

Příležitosti ovšem směřujeme i mimo leadový byznys. Systém Hypoportálu nás propojuje přímo s developery nebo realitními kancelářemi. Dnes jsme ve fázi, kdy na rozdíl od některých jiných poradenských společností nemáme vlastní realitní kancelář, ale máme řadu partnerství. A systém jako takový umožňuje navazovat další. Právě na tom intenzivně pracujeme. Na pravidelné bázi přinášíme příležitosti k hypotečním obchodů u klientů našich partnerů.

Ale jelikož ani tato oblast dnes nezažívá nejlepší časy, na přelomu roku jsme přišli se službou Employee Benefits, v rámci které realizujeme vzájemně prospěšná partnerství s většími či středně velkými zaměstnavateli a přinášíme službu finančního poradenství k jejich zaměstnanců za podpory managementu firmy. A toto se nám letos velmi vyplácí.

Zmiňoval jste hypotéky, kde máte nejrozvinutější leadový byznys. Jak na vás dopadla současná situace na hypotečním trhu, který prakticky zamrzl?

Samozřejmě ani nám se tento pokles nevyhnul. Naštěstí s tím dokážeme bojovat. Současnou situaci jsme očekávali už od minulého roku a připravovali se na to, abychom byli schopni překlopit produkci z oblasti hypoték do oblasti pojištění a investic. To se povedlo a poradci mají u nás na výběr. Vidíme to i na provizním obratu. V oblasti životního pojištění a pojištění majetku máme více než 100% nárůst. Tento segment nám, co se týče obratu, vykompenzoval segment hypoték.

Jak dopadla hypoteční krize na jednotlivé skupiny? Pod Chytrým Honzou jsou i společnosti, které se zabývají výhradně hypotečními úvěry. Vidíte třeba, že by lidé odcházeli z oboru? Nebo si rozšiřují kompetence o další licence?

Nedokážu to paušalizovat. Někteří jednotlivci odešli, ale to je minorita. Majorita společností je flexibilní a svůj byznys rozšířila o další segmenty. Naopak tuto situaci vnímají jako příležitost. Nyní se mohou věnovat oblastem, na které předtím neměli moc prostor jako například rozšíření byznys modelu právě o další specializace.

Jaký očekáváte vývoj finančního poradenství v příštím roce?

Domnívám se, že v příštím roce bude trh podobný jako v letošním. Na poli hypoték příliš změn nebude a nelze očekávat, že by tento segment narostl. Nám nahrává to, že uzavíráme partnerství v oblasti developmentu, kde máme určitý příliv hypotečního financování. Ale nemůžeme samozřejmě vsadit pouze na jednu kartu.

Kde dál chceme růst, je oblast pojištění. Tam vidím velký potenciál. Přechod z hypotečního byznysu do komplexní varianty zatím ne všichni poradci realizovali na 100 %. V příštím roce proto očekáváme růst v řádu desítek procent v oblasti životního i neživotního pojištění.

A pak je tu také oblast investic, kdy stále více lidí přemýšlí, jak ochránit své úspory před inflací. I tato oblast má rostoucí tendenci jak na trhu, tak v naší společnosti.

Pokud se poradce rozhoduje, že přejde do jiné společnosti, proč by měl zvážit i Chytrého Honzu, kromě IT a leadů, které jste již zmínil?

U nás je výhodou, že jsme pool, který díky své velikosti si může dovolit pravidelně investovat do rozvoje všech služeb i technologií. Zároveň ale nejsme tak velcí, abychom opomíjeli individuální přístup. Ať již přichází jednotlivec, menší či větší skupina, vždy dostane naši osobní péči nejen při onboardingu, ale po celou dobu spolupráce. Podporu bereme opravdu vážně. Náš partner se má vždycky na koho obrátit, což si řada velkých společností dovolit nemůže.

To souvisí i s obchodními příležitostmi, které dokážeme dostávat do naší sítě. Kdybychom byli třeba pětinásobní, tak bychom je nedokázali tak efektivně rozdělovat. A bavíme se nejen o leadovém byznyse, ale o mnoha partnerstvích v oblasti developmentu a rezidenčním bydlení. Toho si řada lidí u nás cení a zohledňují to i poradci, kteří zvažují přechod.

Náš nový program Employee Benefits má také své místo a myslím, že o něm ještě hodně uslyšíme. Nikdo na trhu s touto příležitostí pro poradce nepřichází.

Děkuji za rozhovor.


Jan Bartušek - Chytrý HonzaJan Bartušek

Jan Bartušek působí ve finančních službách už 14 let. Začínal jako konzultant při studiích Ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně. Dnes má na starost koordinaci a strategii společností působících v oblasti finančních služeb skupiny DRFG a věnuje se také rozvoji ve fintech sféře. Aktivně působí ve vedení společností HypoPortal, ASSETIO Solution a Chytrý Honza. Během dosavadní kariéry vybudoval významnou finančně poradenskou skupinu působící napříč Českou republikou a pomohl k rozvoji několika technologických společností a projektů. Klíčové změny strategie, které spolu s Jiřím Havrlantem před dvěma roky nastavili, nasměrovaly Chytrého Honzu poprvé ke kladným hospodářským výsledkům. Do křesla CEO Chytrého Honzy byl jmenován v říjnu roku 2022. Velký potenciál vidí v propojení tradičního finančního světa s moderními technologiemi.

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account