Kvalita finančních poradců se díky zvyšujícím se nárokům v posledních letech zlepšuje. Důvodem je i zavedení jejich registru u České národní banky a požadavek prokázat odbornou způsobilost ve všech oblastech svého působení. Přesto je vztah Čechů k nim stále odměřený.

Podle průzkumu pro společnost Patron GO více než polovina lidí (52 %) totiž nikdy neměla žádného finančního poradce, necelá třetina pak má jen jednoho. Služba Patron GO se snaží tuto situaci řešit tím, že pomáhá lidem finance spravovat a zároveň je s finančními poradci propojuje.

S odborníkem řeší své finance pravidelně jen 16 procent Čechů, čtvrtina pak jen některé finanční produkty. Z průzkumu totiž dále vyplývá, že celkově čtyři pětiny Čechů využívají služby finančního poradce méně než jednou za rok (35%) nebo jen nárazově (46%). A podobné to je i na Slovensku, vyplývá z průzkumu. Tři čtvrtiny Slováků využívá služby finančního poradce méně než jednou za rok (46%) nebo jen nárazově (29%).

Když finanční poradce používá mobilní aplikaci Patron GO, může mít přehled o všech svých klientech. Aplikace mu dá automaticky vědět, když jeho klient přijde o práci, sníží se mu příjem nebo má nečekané výdaje, na které si musí půjčit. Může to s ním začít okamžitě řešit a nemusí čekat, až mu klient zavolá. Může ho tak ochránit ho například před tím, aby si vzal nebankovní půjčku, nepatřičně se zadlužil nebo přestal platit nutné splátky.

U složitějších transakcí aplikace Patron GO nabídne uživateli i kontakt na finančního specialistu, který mu dokáže pomoci. „Z praxe vím, jak často si poradci stěžují, že jim klient nezavolal a rovnou uzavřel nevýhodnou půjčku. Nebo přestal splácet. Poradce mu přitom mohl jednoduše pomoci a ochránit ho před rizikem. Z toho důvodu naše aplikace funguje tak, že v případě svolení klienta, ihned upozorní finančního specialistu na změnu jeho situace,” popisuje Daniel Horňák, šéf obchodu Patron GO.

Za nejpřínosnější považují lidé radu odborníka v případě žádosti o hypotéku

Na otázku „Jaké problémy v oblasti financí by podle vás lépe vyřešil finanční poradce, než sám klient?“ téměř polovina oslovených Čechů odpověděla, že hypotéky (46 %). Poté následovaly půjčky (37 %) a životní pojistky (34 %). U Slováků je o přínosu poradce při zařizování hypotéky přesvědčeno 54 % dotázaných.

Podle statistik společnosti Patron GO Češi ročně utratí navíc až 30 tisíc korun jen za předražené platby. Podle expertů jsou lidé vůči finančním poradcům stále nedůvěřiví.

“Nedůvěřivost je pozůstatek socialismu, a velký přežitek. My si zakládáme si na tom, že jsme schopni jak klientům tak poradcům nabídnout ty nejlepší možnosti. Jsme zcela

nezávislí, nejsme totiž zavázaní žádné bance a nepotřebujeme nabízet produkty konkrétních firem,” pokračuje Horňák.

Situace je přitom jasná. Finanční gramotnost Čechů se zlepšuje jen velmi pozvolna a rady odborníků mohou alespoň částečně neznalost finančních produktů a celého prostředí vykompenzovat. Stejně jako nemocní lidé navštíví lékaře nebo opravu automobilu svěří mechanikovi, s financemi bychom by to mělo být podobné, tedy obrátit se na odborníka.

Finanční poradce totiž dokáže klientovi po prostudování jeho finanční situace navrhnout celé finanční portfolio produktů, které mu pomohou splnit jeho finanční představy nebo zabránit hrozícím problémům. Zároveň také dokáže odborně posoudit výhodnost stávajících finančních produktů a popřípadě je změnit.

Zdroj: Patron Go



Komentářů: 4
  1. Jan Vobořil 2 roky

    Nutno říci, že drtivá většina Čechů nemá finančního poradce, protože za provize = zprostředkování a co bude radit takový provizní poradce? Kupte smlouvu, protože takto jsem placený za čas vám věnovaný. Co když klient nechce uzavírat smlouvu? Dále, podle zprostředkovatelské smlouvy není možné zastupovat zájem klienta, přestože provize je jeho nákladem.

    • Klient si může vybrat finančního poradce, kterému bude platit přímo, nikoliv prostřednictvím provizí. Jsou tu tací. Jenže klienti platit za finanční poradenství nechtějí a při menších objemech peněz se jim to ani nevyplatí. Proto je v ČR rozšířené především provizní poradenství.

      Máte pravdu v tom, že u provizního poradenství je větší riziko toho, že poradce bude spíše maximalizovat svůj zisk než efektivně řídit klientovy finance. Takových případů (až extrémního okrádání klientů) bylo mnoho. Trh se ale mění a pročišťuje. Finanční poradci, kteří chtějí působit na trhu dlouhodobě, si nekalý přístup ke klientům nemůžou dovolit. A tak většina provizně placených finančních poradců dělá pro klienty dobrou práci.

      • Jan Vobořil 1 rokem

        Myslím, pane Zámečníku, že to, co uvádíte, není dogmatem. Pokud klient ví, jaký přínos pro něho bude mít platit si poradce, celá řada i zcela běžných retailových klientů tuto možnost vítá.
        Je pravdou, co píšete, ale stále je tu zásadní aspekt toho, že pokud je poradce odměněn provizí, značná část jeho soustředění bude upřena do získání odměny. Nemluvím o okrádání, ale o tom být odměněn za to, co dělám, potažmo za to, co po mě klient chce, ne však za prodej něčeho, co primárně klient nepoptává a poradce ho do tohoto rozhodnutí musí, možná někdy, až vmanipulovat, aby nepracovat zadarmo.
        Je pravdou, že český finančně poradenský trh stojí na provizích, protože takto se zformoval. Mělo by se to změnit. Myslím, že kdyby si poradce v ČR klienti platili a museli by prokázat náležitou odbornost a profesionalitu, podstatná část současných „poradců“ by šla od válu, protože jsem přesvědčen, že kromě uzavření smlouvy nemají klientovi co nabídnout.
        Jak uvádíte, trh se pročišťuje, ale nemyslím, se ubírá tím správným směrem. Kdyby nebyly provize, to by bylo najednou práce pro ty, co by to ustáli.

        • Zásadní ve vašem tvrzení je: „Pokud klient ví, jaký přínos pro něho bude mít platit si poradce, celá řada i zcela běžných retailových klientů tuto možnost vítá.“

          To vyžaduje významně vyšší míru finanční gramotnosti, než v jaké se většina obyvatel ČR v současnosti nachází. Ostatně nejen v ČR – i ve Velké Británii klesly investice střední třídy po zákazu provizního investičního poradenství. Poradenství jako celek pak může být sice kvalitnější, ale otázka je o kolik a kolik lidí se k poradenství nedostane.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account