Jen 53 % procent klientů smlouvy před samotným podpisem pečlivě prostuduje. Ukázal to lednový průzkum veřejného mínění realizovaný společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven u příležitosti vzdělávací kampaně Únor – měsíc pojištění zaměřenou na pojištění rodiny.

Smutná fakta:

  •  9 % z těch, kteří smlouvy nečtou detailně, uvádí jako důvod nedostatek času
  • 23 % zájemců o pojištění se domnívá, že všechny smlouvy jsou standardizované
  • Pouze 27 % klientů pojišťoven své smlouvy aktualizuje

Smlouvy nečteme vůbec nebo povrchně

Průzkum ukázal, že 44 % klientů se při podpisu pojistné smlouvy soustředí pouze na pár klíčových bodů, 3 % se pak přiznala, že pojistné smlouvy před podpisem vůbec nečte. 13 % těch, kteří smlouvy nečtou, dokonce rezignovaně prozradilo, že smlouvám stejně nerozumí, a proto by jim jejich čtení nebylo nic platné.

S pojistnou smlouvou a pojistnými podmínkami i jejich dodatky by se měl každý ve svém vlastním zájmu detailně seznámit ještě před podpisem. „V pojistných podmínkách je nutné ověřit primárně rozsah pojištění a výši pojistného plnění, výši spoluúčasti i limitů pojistného plnění a ujistit se, že všemu, co podepisuji, rozumím a sjednané podmínky odpovídají mým představám a očekáváním,“ radí manažerka komunikace ČAP Marcela Kotyrová a doplňuje: „Každý má právo si smlouvu před jejím podpisem doma v klidu prostudovat. Pojistné podmínky je možné zhlédnout i online. Ke stažení jsou zpravidla na všech internetových stránkách pojišťoven.“ Je však nutné vědět, že v rámci jednotlivých pojišťoven nejsou pojistné podmínky stejné, liší se rozsahem pojistného krytí i poskytovanými doplňkovými službami, různé mohou být i výluky z pojištění.

Na co se v pojistné smlouvě soustředit?

Orientovat se v pojmech, jakými jsou například pojistné riziko, pojistná částka, indexace, spoluúčast, výluka z pojištění nebo znát rozdíl mezi pojistníkem a pojištěným, se vyplatí nejen při sjednávání pojištění, ale také při aktualizaci smlouvy. Aktualizaci pojistné smlouvy je v případě životního a úrazového pojištění vhodné provádět v návaznosti na životní cykly a potřeby zajištění konkrétních rizik, ale také při zásadní změně rodinných příjmů, ztrátě či změně zaměstnání, aktivním výkonu rizikových sportů atd. V majetkovém pojištění je aktualizace doporučována v tříletých intervalech, pokud nedojde k výrazným změnám. Těmi může být například výrazné rozšíření majetku, rozvod či úmrtí pojistníka, kdy je nutné zjistit, zda pojistná smlouva trvá a přechází na právní nástupce, či skončila datem úmrtí.

Češi pojistné smlouvy neaktualizují

Většina klientů se bohužel o pojistnou smlouvu v průběhu jejího trvání moc nezajímá. Průzkum ukázal, že 35 % klientů aktualizuje pojistnou smlouvu jen výjimečné, 16 % ji nikdy neaktualizovalo a celých 21 % dotázaných není vůbec seznámeno se skutečností, že by pojistnou smlouvu mohlo nebo dokonce muselo z nějakých důvodů aktualizovat,“ doplňuje Marcela Kotyrová.

Jak správně sjednat pojištění, za jakých okolností aktualizovat smlouvu a spoustu dalších užitečných informací o pojištění rodiny, jejího majetku i rizik ohrožujících život a stabilitu rodiny najdete na internetovém portálu www.jaksepojistit.cz, který vytvořila Česká asociace pojišťoven v rámci informační kampaně Únor – měsíc pojištění. Na aktuální stránce k problematice „pojištění rodiny“ si mohou návštěvníci vedle načerpání informací také zasoutěžit, a získat tak jednu z deseti lákavých cen.

Výzkum byl realizován společností Ipsos pro Českou asociaci pojišťoven v lednu 2012 na reprezentativním vzorku o velikosti 1000 respondentů ve věku od 18 do 65 let (podle regionu, velikosti, místa bydliště, pohlaví, věku a vzdělání). Výzkum byl proveden metodou on-line dotazování.

Kampaň Únor – měsíc pojištění podpořili mediální partneři Peníze.cz, Finančnínoviny.cz, oPojištění.cz, poradci-sobě.cz, Našepeníze.cz a Pojistný obzor.

 



Komentářů: 8
  1. Viktor Dlouhý 12 roky

    Má zkušenost je taková že těch co nečtou je mnohem více. Ale třeba si to někteří přečtou aspoň doma v klidu.

    • Přesně jak říkáte. Z mých klientů si smlouvu a s ní spojené pojistné podmínky, sazebník, obchodní podmínky aj. nečetl před podpisem nikdo… jestli si dobře vzpomínám …

      • Viktor Dlouhý 12 roky

        Arture sazebník snad ani není pro klienty určen, ten by si měl přečíst zprostředkovatel, aby věděl jak pojistné spočítat, jenže v době počítačů se to asi moc neděje.

        • Mám na mysli spíše sazebník bankovních poplatků u hypotéky. Nedělám jen pojistky, tak jsem reagoval obecně … :)

  2. Tomáš Bílek 12 roky

    Dneska mi zrovna jeden klient podepsal smlouvu(bez přečtení) a pak řekl: To je hrozné, jak ti lidé vždycky něco podepíšou a ani si to nezkontrolují :)

    • Viktor Dlouhý 12 roky

      Zřejmě vám Tomáši důvěřoval. A o tom je. Bohužel lidé důvěřují až moc a to i lidem které vůbec neznají. Já smlouvy i VPP čtu a není to kolikrát pěkné čtení.

  3. Potvrzuji zde psané, já se za svou karieru setkal se dvěma klienty, kteří si přečetli VPP před podpisem smlouvy. Zato to byl zase zážitek, protože jsme u toho strávili snad tři hodiny nekonečným zodpovídánim dotazů na zřejmé věci.

  4. TP 12 roky

    Jakmile si klient vybere produkt, seznámím ho s pojistnými podmínkami a zároveň mu, do příští schůzky kde přicházím se smlouvou, nechávám pojistné podmínky a doporučím mu, aby si je přečetl. Za poslední 3 měsíce si takto přečetlo podmínky celkem 6 osob a vždy se ptali. (každopádně to pro ně bylo nezáživné čtení, ale zpravidla to byly případy, kdy se jednalo o opravdové nastavení dle potřeb)

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account