Martin Nejedlý (člen představenstva, akcionář a zakladatel společnosti Fincentrum) se na webu Investujeme.cz dělí se čtenáři o svůj pohled na etiku ve finančním poradenství. Proč je poradenství „zdarma“ terčem časté kritiky? Proč se v poradenské branži vyskytuje tolik nepoctivců a zlatokopů? Jakou roli hraje bonita klienta?

Finanční poradci pracují bez honoráře od klienta. To vede k útokům, že nepoctivě vydělávají na klientovi. Ve finančním poradenství lze vydělat hodně peněz. Mnohdy snadno. A tak je v branži i mnoho nepoctivců a zlatokopů. Na druhou stranu i poctivý poradce si může zajímavě vydělat.

Finanční poradci pracující bez honoráře od klienta, tedy lidově řečeno „zdarma“, bývají často vystavováni pochybám či dokonce útokům, že vydělávají nepoctivě na úkor klienta. V naší branži se dá vydělat mnoho peněz, mnohdy poměrně snadno, a proto se mezi námi bohužel vyskytuje mnoho nepoctivců a zlatokopů. To je třeba si přiznat. Na druhou stranu existuje možnost velmi zajímavého výdělku i pro poctivé poradce, kteří kladou zájem klienta na první místo.

Dělicí čára je určena mírou pracovitosti a etického přístupu poradce, a samozřejmě také bonitou klientů.

Co je to etický přístup poradce?

Obecně se jedná o práci, která odráží možnosti a zvyklosti místního trhu v daném čase a která přináší vyrovnaný užitek oběma stranám vztahu – klientovi i poradci. Aby obchodní vztah mohl dlouhodobě fungovat, musí být výhodný pro obě strany. S tím souvisí fakt, že nic není zadarmo, tedy ani distribuce finančních produktů. A čím má klient méně peněz, tím je distribuce dražší a služba poradce jednodušší.

¨Běžní klienti, kterých je drtivá většina, se tedy musí spokojit s běžným produktem, jako je např. investiční životní pojištění nebo podílové fondy. Už vidím elitní honorářové poradce nebo makléře akciových obchodníků, jak obíhají rodiny s příjmem mezi 30 a 40 000 Kč, nabízejí jim indexové certifikáty obchodované na burze a dlouhodobě se o ně starají. Pokud poradce přiměřeně nevydělá, opustí trh a jeho místo zaujme pojišťovák či nějaký Zaručený Finanční Poradce, který pravděpodobně klientovi nabídne ještě méně výhodný mix produktů a nulový následný servis.

Na úrovni konkrétních produktů se dá za etickou práci solidního poradce pro běžnou klientelu považovat:

  • rozumné využití IŽP: pokud není určeno na pojistnou ochranu, pak max. 1 000 Kč/měsíc, max. do 60 let a s min. investičním horizontem ve výši 15 let,
  • využití OPF s předplaceným poplatkem,
  • plné využití penzijního připojištění pro klienty od 50 let, jinak 100 Kč/měsíc,
  • žádné kombinace hypotéky s rezervotvorným pojištěním.

Pokračování článku na Investujeme.cz

Souhlasíte s názorem Martina Nejedlého? Existují podle vás produkty, které jsou již ze své podstaty neetické? Např. zmíněný hypotéka s rezervotvorným pojištěním?



1 komentář
  1. Martin Dratva 14 roky

    Souhlasím, jen mi dovolte rýpnutí. Zaručený Finanční Poradce – evokuje to ve mě jednu „poradenskou“ strukturu, ve vás také ? :)

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account