Na základě výstupů získaných v rámci testovacích nákupů vystavila pětičlenná odborná porota finančním poradcům jasné vysvědčení. V rámci největšího nezávislého testu za posledních několik let byla hodnocena tentokrát kvalita písemných finančních plánů, které poradci nabízeli klientům.


{+}

Které společnosti poskytovaly výborná, resp. průměrná či dokonce nevyhovující řešení? Rozsáhlý test webu Měšec.cz a portálu Poradci-sobě.cz ukázal, že mezi jednotlivými poradci i poradenskými firmami existují významné rozdíly. Nejlépe klientům poradili zástupci společností Broker Consulting, AWDPartners.

Rozsáhlý test porovnával chování a výstupy poradenských firem, resp. jejich zástupců ve 3 oblastech:

  • subjektivní dojem a způsob jednání,
  • sběr dat pro přípravu finančního plánu,
  • navržené řešení (výstupy hodnotila 5členná odborná porota).

Testeři (a následně také porota) se zaměřili primárně na největší poradenské firmy na českém trhu – AWD, Broker Consulting, Fincentrum, Partners, OVB a SMS Finanční poradenství. Doplňkově byly hodnoceny také výkony poradců vybraných bank. Test proběhl v Liberci, Plzni, Praze a Brně.

Výsledky průzkumu stručně shrnul Martin Viktora, zakladatel webu Poradci-sobě.cz: “Testeři i porota zjistili významné kvalitativní rozdíly napříč trhem a mnohdy i mezi jednotlivými poradci téže společnosti. Pozitivem pro české spotřebitele může být zjištění, že lze najít velmi šikovné poradce, kteří své práci rozumí a při správě rodinných financí skutečně pomohou a efektivně poradí. Negativem je rozhodně fakt, že jako poradci až příliš často vystupují lidé, jejichž odbornou úroveň nelze označit jako dostatečnou a klient může na radu takového poradce doplatit.”

Výsledky – kvalita řešení

Samotný průběh testu zajišťovali 4 testeři – v oboru financí poučení laici. Hodnocení konkrétních výstupů si vzala na starost odborná porota. V ní zasedli novináři a odborníci, kteří se na osobní finance specializují: Martin Viktora – zakladatel portálu Poradci-sobě.cz, Eva Sovová – redaktorka serveru iDNES.cz,  Dalibor Z. Chvátal – šéfredaktor webu Měšec.cz, Petr Syrový – analytik společnosti KFP – Kořený Fichtner Pavlásek a Pavel Fara – zakladatel webu Ekonzultant.cz. Poradci od odborné poroty dostávali za jednotlivé disciplíny známky podobně jako ve škole (stupnice 1 až 5).

Průzkum ukázal, že za poslední roky některé poradenské firmy standardizovaly kvalitu formálních výstupů svých poradců. Konkrétně společnosti AWD a Broker Consulting dodaly vždy – až na drobné rozdíly – standardizované výstupy. Lišila se pouze konkrétní čísla a samozřejmě také kalkulace produktů. Obě firmy navíc v některých městech okořenily své výstupy přehlednými složkami. Poradci firmy AWD však měli tendenci složky klientům poskytnout až po uzavření smluv a v některých případech tak nebylo vůbec snadné výstupy získat. To část poroty i testerů hodnotila negativně jako tlak na prodej.

Společnost Partners použila v testu více standardizovaných výstupů a jejich celková kvalita s přehledem převyšovala kvalitu podkladů dodaných poradci OVB, SMS Finanční poradenství a také některých bank. Uvedené společnosti, resp. jejich obchodní reprezentanti, dle výsledku testu standardizovaný finanční plán běžně nedodávají a testeři většinou obdrželi pouze několik propočtů produktů.

Tabulka 1: Hodnocení nabídnutých řešení porotou

SpolečnostPlzeňLiberecPrahaBrnoCelková známka
Broker Consulting1-1-11-1-
AWD2-22-2
Partners222-1-2
Fincentrum421-3-3
SMS33-323
Banka334-3-
OVB44-33-4
Poznámka:
- nehodnoceno

Zřejmě na úplného nováčka narazil tester u OVB v Liberci. Písemný výstup jeho práce tvořil jediný list papíru, na němž byly propiskou namalované čtyři postavičky, které postupně škrtal, když klientovi vysvětloval, co se bude dít, až budou jednotliví členové jeho rodiny “odcházet”. Takový přístup se samozřejmě nesetkal s pochopením ani u členů poroty. Jasné hodnocení tomuto “poradci” vystavil Dalibor Z. Chvátal: “Odstrašující příklad nováčka v akci. Zatímco poradce SMS Finance ‘vykouzlil’ alespoň základní tabulku, tj. dal si alespoň nějakou práci s návrhem, tento neudělal takřka nic.”

Kvalitní řešení se však objevovala i u firem z druhé poloviny hodnotícího žebříčku: konkrétně poradce SMS Finance v Brně (bývalý poradce Partners), resp. zástupce OVB v Praze.

V Plzni poradce firmy Fincentrum poslal testerku domů s kalkulací hypotéky hned po první schůzce, což porota nehodnotila jako výstup plnohodnotného poradenství, byť testerka sama dotyčného poradce vnímala jako zkušeného hypotečního experta a poradce její poptávku po hypotéce uspokojil. V Brně zase poradkyně chtěla nejprve vyřešit financování rekonstrukce úvěrem ze stavebního spoření – kalkulaci poslala e-mailem – teprve následně by údajně navrhla další postupné kroky (zajištění, spoření). Na dotaz ohledně finančního plánu pak odpověděla, že se tomuto výstupu plán pouze říká, ve skutečnosti však jde o postupné řešení různých cílů. Porota však byla opačného názoru a jednomyslně se naopak shodla na tom, že pouze finanční plán dává do souvislostí všechny realizované kroky a proto není logické řešit témata postupně.

“Podobně ‘vyčerpávající’ odpověď by klientovi poskytla i infolinka stavební spořitelny nebo hypoteční banky. A mnohem rychleji,” okomentoval postup poradce společnosti Fincentrum Dalibor Z. Chvátal. A v podobném duchu se vyjádřil také k řešení, které nabidla poradkyně OVB z Brna.

Porota ovšem nevystavovala pouze negativní hodnocení. Celkově byly pozitivně vnímány výstupy poradců společnosti Broker Consulting. Ačkoliv se neumístili na prvních místech v hodnoceních všech porotců, souhrnný průměr jejich známek znamenal nejlepší výsledek.

“Pěkný plán, dobré produkty, není co dodat,“ nebo “pojistné částky jsou trošku předimenzované, plán řeší maximální ochranu, ale v zásadě není co vytknout,” vyjadřoval se k návrhům plzeňského a pražského poradce firmy Broker Consulting Dalibor Z. Chvátal.

Petr Syrový řešení pražské poradkyně Broker Consulting shrnul slovy: “Ceny jsou adekvátní. Navrhla využít produkty, které jsou relevatní zadání. Naopak nenavrhuje investiční životní pojištění, které je drahé a pro účely zadání nepříliš vhodné. Radí pravidelně investovat do fondů. A doporučila i vhodné způsoby pojištění.” Připomněl však také, že plán navržený pražským poradcem společnosti Fincentrum se podle jeho názoru výše hodnocenému návrhu rovná. “Pokud bych měl vybrat nejvhodnější, pak jednoznačně mezi nimi,” dodal. Martin Viktora v Liberci upřednostnil řešení nabídnutá poradci společností Fincetrum a Partners před řešením z dílny Broker Consulting.

Pozitivní hodnocení si od poroty odnesli kromě společnosti Broker Consulting také poradci Fincentrum (Liberec i Praha) a  po horším dojmu z úvodních jednání také brněnský poradce společnosti Partners, který připravil velmi efektivní návrh řešení.

Tabulka 2: Celkové hodnocení poradců v jednotlivých kategoriích

SpolečnostZjištění dat
(35 %)
Dojem
(25 %)
Finanční plán
(40 %)
Celková známka
OVB3-3-44
AWD22-22
Broker Consulting1-11-1-
Partners2-222
Fincentrum3333
SMS3333
banky43-3-4
Poznámky k AWD:
V Brně nebyl dodán finanční plán,což polovina poroty hodnotila jako "5".
Pokud by skutečně bylo AWD v Brně ohodnoceno "5", byl by výsledek pro AWD horší.

Ve dvou případech se významně lišilo hodnocení odborné poroty a samotných testerů. Zatímco na testera zástupce společnosti Fincentrum v Praze nezapůsobil nijak příznivě, jím navržený finanční plán byl velmi zdařilý. Naopak v Brně testerce doslova učaroval poradce SMS Finance, nicméně porota jeho řešení posunula při hodnocení až na 3. místo se známkou slabší 2. Odborníkům vadila zejména vysoká rizikovost jím navrhovaného řešení. “Předčasné splacení hypotéky z investic není to pravé pro velmi konzervativní klientku,” shrnul pro příklad nedostatky předloženého finančního plánu Martin Viktora.

“Tato situace je důkazem, že vůbec není důležité, co se prodává, ale kdo prodává. Pokud klientka byla spokojena, je to v pořádku. Správný poradce má mít své charizma, kterým klienta přesvědčí. Já bych si však tento plán-neplán nevzal,” shrnul své hodnocení výstupu od poradce SMS Finance v Brně Dalibor Z. Chvátal.

Hodnocení řešení od společnosti AWD proběhlo pouze ve třech městech. Ve čtvrtém (v Brně) poradce odmítl spolupracovat, pokud nebude na schůzce také partner testerky, ačkoliv ona chtěla absolvovat schůzku sama. Tento přístup se ukázal jako kontroverzní a hodnocení poroty se v tomto rozcházela. Část porotců to hodnotila velmi negativně, část navrhovala Brno v případě AWD „pouze“ nehodnotit.

Když se písemné výstupy jednotlivých testovacích nákupů v jednom městě naskládají na sebe, vznikne zhruba 15 cm vysoký stoh papírů. Je tedy zřejmé, že v jednom krátkém textu nelze popsat, co poradci konkrétně předvedli. Blíže se k jednotlivým výstupům se proto vrátíme v některém z příštích článků.

Kategorie hodnocené odbornou porotou

Formální výstup

V této kategorii porota posuzovala, v jaké formě poradce dodal svému klientovi navržené řešení. Hodnotila se nejenom kvalita zpracování, ale také to, zda finanční plán ukázal testerům i následné kroky, které by měli podniknout pro splnění svých finančních cílů.

Nákladovost řešení

Sjednal by testerům finanční poradce drahé nebo poplatkově příznivé produkty? Nechal by klienta platit za zbytečné produkty? A nakonec dokázal poradce ušetřit na stávajících smlouvách, které přímo vybízely k úspoře?

Vyřešení potřeb

Testeři přišli za finančními poradci a měli vždy několik finančních cílů a potřeb. Odborná porota hodnotila, jestli a jak výhodným způsobem poradci svým klientům pomohli v konkrétních záležitostech jako je zajištění rizik, vytváření kapitálu pro splnění finančních cílů nebo financování soukromé penze.

Přizpůsobení se potřebám klienta

Alfa a omega moderního finančního poradenství je umění ušít řešení na míru, a to v celkovém kontextu současné i předpokládané budoucí situace. Zároveň je normální, že finální řešení vzniká po dohodě poradce a klienta. Pochopili to poradci nebo tvrdošíjně aplikují nějaké předem připravené řešení? A na druhou stranu, dokázali si obhájit svá doporučení anebo se z poradenství stala samoobsluha?

Prodej, zprostředkování, poradenství

Na finančním trhu se může člověk setkat s celou řadou přístupů od poskytovatelů služeb. Prodej znamená, že se prodejce bez ohledu na potřeby klienta snaží prodat jeden či dva konkrétní produkty. Zprostředkování znamená, že zákazník vždy dostane možnost, aby si vybral z širší nabídky finančních ústavů. Poradenství znamená zprostředkování se současným velmi detailním poznáním konkrétní situace a potřeb zákazníka. Poradce doporučí jen skutečně potřebné produkty a navíc by měl vybrat ty nejvýhodnější. Porota dala hodnocení ‘1’ tam, kde viděla čistě poradenský přístup a současně v situacích, kdy poradce nemyslel na svou kapsu. Naopak hodnocení ‘5’ si odnesli ti, kteří neradili, ale prodávali.

Celková vhodnost řešení

Poslední hodnocení – ovšem s nejvyšším váhou (25 %) – logicky rekapituluje předchozí hodnocení. Jednoduše řečeno ukazuje, zda by si klient pomohl, kdyby navrhované řešení využil, nebo naopak by nákup jeho situaci zhoršil. Kromě jiného porota hodnotila také to, zda řešení vyhovuje rizikovému profilu konkrétního klienta.



Komentářů: 22
  1. Lukáš Holý 13 roky

    To už je tak okaté a neobjektivní, že poslední díl ani netřeba číst. :)

  2. Martin Dratva 13 roky

    Řekl zástupce OVB :)

    Naopak, je to sice jistě velice subjektivní, ale až na detaily se to zcela shoduje s mou zkušeností…
    A ještě bych nepředbíhal, co jsem tak pochopil, budou zde zveřejněny i podklady. To teprv bude vřava ;)

    • Lukáš Holý 13 roky

      Mimo to, že jsem pod hlavičkou OVB neznamená automaticky, že jí bráním před vším zlým. Nakonec ani nezáleží na společnostech – vsadím se, že 80% mých klientů by ani z hlavy nevědělo, že z jaké že jsem to společnosti. Takže proč řešit, jak jsou na tom společnosti, když beztak většina z nás správně tuší, jak to s tímto výzkumem je. :)

  3. Lukáš Holý 13 roky

    Pokud při výběru poradců vybrali některé společnosti silné a u jiné slabší poradce, nedá se to pokládat za plnohodnotný výzkum.. čitatelé článku si z toho udělají vlastní rating společnosti, a i kdyby u OVB byl jediný špatný poradce a zbytek excelentních, výzkum je dělaný právě na tom špatném, tudíž společnost je čtenářem viděna jako špatná.

    Ale podle mého názoru je to beztak zcela jinak. ;)

  4. Ondřej Záruba 13 roky

    Každá skupina je tak silná, jak silný je nejslabší článek.

  5. Jakub Režňák 13 roky

    Pokud ve společnosti existuje takový slabý článek, který má možnost kazit dobré jméno společnosti, jedná se o pochybení společnosti nebo systému. Jak společnost tak nadřízení mají možnosti, jak tento slabý článek posílit.

  6. Michal Mička 13 roky

    Souhlas s Ondrou. Společnost by měla mít odpovědnost za práci poradců. To, že rozhoduje lidský faktor, je alibismus. Poradci by měli mít od společnosti takové zázemí, aby nedocházelo k poškozování klientů, a to především díky nedostečné finanční gramotnosti poradců.

  7. Pavel Mareš 13 roky

    Asi na tom něco bude, protože se denně setkávám s klienty kterým někdo nabouchal IŽP u Generali a ve většině případů se jedná o práci OVB a poslední dobou přibývá těch od Fincentra kam většina agentů z OVB přešla. S IŽP sjednaným Broker Consultingem jsem se prakticky nesetkal. .

  8. Michal Soukup 13 roky

    Pavle, tak to máte dobré. Já sám jsem udiven z velmi dobrých výsledků BC, protože konkrétně u nás v Mostě mají tak špatnou pověst (zkušenosti mé i několika mých klientů). Např. jim při sjednání první schůzky říkají, že vyhráli 6000 Kč a že se mají dostavit do jejich kanceláře. Klienti přijdou a odcházejí s Evropskou penzí plus na 1500 Kč měsíčně (nemusím zde psát jak velká je pojistná částka :-)
    Je to zvláštní…moc zvláštní.

    Ale musím souhlasit s názorem, že je to o lidech. Zároveň ale souhlasím, že společnost by měla ručit za své poradce. Proto jsou pro mě ty výsledky tak „zvláštní“ :-)

    Třeba měli testeři štěstí :)

    • Martin Dratva 13 roky

      Tuhle taktiku používali (používají?) i u nás v Opavě. Není to však tak černobílé, jak píšete – ta částka 6000 Kč o které hovoříte je „poukaz na poradenství“ v hodnotě 6000,-
      Používají to například namísto doporučení, pokud pomineme pochybnou hodnotu poukazu, tak ->zajímavý podnikatelský nápad.
      Namísto ptaní se na kontakt na známé předají poukaz v hodnotě 6000 na FP u BC pro jejich známé a už je ruka v rukávě :))

  9. Michal Soukup 13 roky

    P.S. na první schůzce jim vysvětlí, že oněch 6000 Kč stojí finanční analýza, ale oni ji mají zadarmo :-)))))

    K smíchu ale zároveň k pláči.

    • Martin Dratva 13 roky

      Pardon, byl jsem zbrklý a tak jsem toužil sdělit svou zkušenost, že jsem nedočetl vlákno :) Odpusťte :-)

  10. Viktor Dlouhý 13 roky

    Tak ve Finančním poradci už vyšla reakce dotčených firem a taky řešení modelové situace od jejich centrál.
    Řešení od OVB bylo velmi strohé, naopak SMS napsalo řešení na 13 stran, což musí být únavné. Ale když čtu navrhovaná řešení tak bych se do péče některých společností i svěřil, ale ta realita pak u některých poradců je úplně jinde a myslím že to na centrálách vědí a tolerují..

    • Jaroslav Pelant 13 roky

      Samozřejmě že to vědí a tolerují. Co jiného by taky měli dělat? Vyhodit půlku lidí z firmy? To by jim ty obraty hodně klesly :-)

      Firmy se dělí na spoustu druhů, podle lidí, kteří ji vedou.

      A tak máme firmy dominatní – chtějí být jedničkou na trhu a udělají pro to cokoli i za cenu malých zisků.

      Firmy ziskové – je jim jedno kde na trhu jsou ale chtějí mít co největší zisk, ale už moc nekoukají na náklady.

      Firmy efektivní – je jim jedno, kde jsou, ale chtějí mít co největší zisk, při co nejmenších nákladech.

      Firmy poctivé – je jim jedno jaký mají zisk i kde jsou, ale chtěí svou práci dělat kvalitně.

      A asi největší zastoupení mají firmy náročné – chtějí největší zisk, co nejmenší náklady, aby byli jedničkou na trhu a chtějí mít nejlepší kvalitu. Je jen škoda, že takové spojení neexistuje a ani existovat nemůže.
      Krásných příkladem je Fincentrum. Vedení to má vymyšlené hezky, ale ta realizace už je těžší.

    • Viktor Dlouhý 13 roky

      Ještě dodám k té modelové situaci, uvedli že čtyřčlená rodina utratí za běžné výdaje tzn jídlo, palivo, oblečení a zábavu 10000 Kč měsíčně, to je pěkný úlet, jen naše tří člená rodina zaplatí za jídlo a drogerie těch 10 tisíc a to nijak nerozhazujeme. Možná to byl záměr, aby v kalkulaci zbylo více na investice a poradci se mohli předvést.

    • Viktor Dlouhý 13 roky

      Tak jsem si všiml v malém článku v aktuálním čísle časopisu Finanční poradce že společnost Fincetrum už se za některé své výroky v článku s hodnocením testu finančních poradců omluvila..

  11. Firma poctivá ! :-)

    • Jaroslav Pelant 13 roky

      No výborně :-)
      To jsem rád.
      Problémem firmy poctivé je malý, až minimální zisk a nízký podíl na trhu, takže své kvalitní služby nemůže rozšířit plošně.
      Myslím si, že i název Vaší firmy to vystihuje:-)

  12. Nebo spíš firma poctivá a firma efektivní.

  13. Jaroslav Pelant 13 roky

    Ono by se daly přejmenovat firmy náročné na firmy utopické – možná by to lépe vystihovalo situaci na trhu.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account