V nedávné tiskové zprávě oznámila pojišťovna Allianz, že jako první pojistitel na trhu ukončuje spolupráci s několika broker pooly v České republice. Přinášíme vyjádření broker poolů i samotné pojišťovny Allianz. Jaké jsou postoje jednotlivých společností?

Broker Trust: Souhlasíme s tlakem na kvalitu

Největší broker pool v České republice s Allianz nadále spolupracuje a tisková zpráva Allianz se ho netýká. „Nepřekvapuje nás, že Allianz ukončí s některými pooly spolupráci. Souhlasíme s potřebou tlaku na kvalitu, stabilitu a jako důležité vnímáme i dlouhodobě budované vztahy s klienty i obchodními partnery. Kontrola kvality, vzdělávání a rozvoj našich partnerů patří mezi strategické priority. Tím se do velké míry odlišujeme od řady konkurentů. Pooly, které svůj byznys staví primárně na vysokých provizích a minimální marži, nyní na svůj model doplácí a ukazuje se, jak je nezbytné mít za zády silného partnera,“ komentuje marketingový a produktový ředitel Broker Trustu Marek Macura.

Dle Broker Trustu je ale tisková informace Allianz velmi obecná, čehož dle Macury řada MLM firem zneužila. „Hází všechny pooly do jednoho pytle a přidávají svou interpretaci a své přílepky. Vznikají pak pokřivené články a emaily z klávesnic MLM společností,“ dodává Macura. „Všechny pooly nefungují stejně. Všechny MLM sítě nefungují stejně a ani všechna ředitelství nefungují stejně. To je na trhu velmi dobře známo. Nelze generalizovat a označovat poolový model za špatný, to je nesmysl a nebylo to ani podstatou sdělení Allianz.

Bonnet.cz: Čistit trh ano, ale používat stejný metr

„Nejsme žádný diskuzní kroužek, jsme komerční firma a musíme jít tam, kam jde produkce. A jestli je to zrovna MLM, pool nebo něco jiného, v tu chvíli nerozhoduje. Pokud máte zajímavý obchodní výtlak, který navíc pravidelně roste, a dokážete se vyhýbat rizikům, pak jste pro pojišťovnu partnerem.“

– nejmenovaný zástupce nejmenované pojišťovny –

Jiří Paták, CEO Finanční skupiny Chytrý Honza, pod kterou spadá i broker-pool Bonnet.cz, uvádí: „Tato iniciativa Allianz pojišťovny velmi pochopitelně kopíruje snahu většiny pojišťoven na českém trhu zpřísnit dohled nad zprostředkováním. V tomto není tato iniciativa nová, ani překvapující. Samoregulace, ať už ze strany pojišťoven nebo samotných brokerů, je logickým krokem, který má chránit náš trh před necitlivým zásahem zvenčí. Pokud ji mám vnímat jako apel na kvalitu a udržitelnost, tak se s ní ztotožňuji.“ Na otázku, zda sehrál roli tlak MLM sítí, Jiří Paták podotýká: „Na to, že některé rozpadající se MLM sítě fabulují, a chodí do pojišťoven “žalovat”, jsme si už zvykli. Nemyslím si ale, že velké pojišťovny si mohou dovolit těmto náladám trhu podléhat. Fakt, proč Allianz spojuje vyšší riziko s broker-pooly, vnímám jako podnět k diskuzi s Allianz na téma kontroly kvality v poolech, která je, a to určitě nemluvím jen za nás, na vysoké úrovni. Pro mě jsou rozhodující objektivní kritéria jako výše storen, stížnosti klientů, misselling a jiné. A v těch velké pooly, včetně Bonnetu, snesou nejpřísnější srovnání. To samé platí i pro ostatní, pro branži nutné předpoklady, jako dostatečné stornofondy, udržitelná marže, nebo rozsáhlé investice do IT.

Ostatní broker pooly: Zpráva Allianz se nás nedotkla. Nebo s ní nespolupracujeme

Web Poradci-sobě.cz oslovil některé další broker poolové společnosti s žádostí o komentář ke zprávě Allianz. Podle stručného vyjádření firem SAB servis a Pernamenta se informace pojišťovny Allianz těchto firem netýká. Firmy Broker-Pool.cz a Broker Office dle svých vyjádření s Allianz nespolupracují.

Allianz: Máme multikanálový distribuční model a hodnotíme riziko

Tomáš Vysoudil

Na otázky webu Poradci-sobě.cz odpovídá Tomáš Vysoudil, člen představenstva pojišťovny Allianz zodpovědný za obchod

Kterých společností se ukončení spolupráce a případné snížení provizi, zmíněné v tiskové zprávě Allianz týká?

Bohužel nemůžeme uvést názvy konkrétních společností, abychom je obchodně nepoškodili. Je to filosofie jejich podnikání a my jsme pouze v roli nezávislého pojistitele, který může přijmout určitá regulační opatření a snižovat riziko, a to se stalo.

Na trhu kolují spekulace, že za těmito kroky je zejména tlak velkých MLM společností. Tyto firmy údajně tlačí na pojišťovny, aby s pooly nespolupracovaly, případně aby právě snížily broker poolům provize. Nakolik hrál roli tento faktor?

Žádnou, Allianz pojišťovna má dnes multikanálový distribuční model, takže spolupracuje se všemi typy distribučních sítí od interní sítě přes MLM sítě, banky, po nezávislé brokery. Jen podobně jako hodnotí rizikový profil klientů a segmentuje (např. v autopojištění), tak velice podobně nyní posuzujeme rizikovost distribučních kanálů a poradenských společností.

Je možno publikovat nějaká čísla, která by ukazovala na neúměrnou rizikovost některých broker poolů, odlišný způsob tvorby rezerv a podobné faktory?

Za posledního půl roku vidíme případy, kdy někdo přerozděluje téměř celou prvoroční provizi za životní pojištění ve snaze přetáhnout konkurenční poradenské firmě část jejich obchodníků. Netvoří žádné rezervní fondy, žádné storno fondy, neinvestuje do IT, sjednává minimální počet připojištění/rizik ve smlouvě…, což má dlouhodobý negativní vliv na kvalitu a způsob prodeje a je to problém. Podstatný rozdíl je pak vidět v hodnotové nabídce pro klienta a tím nemyslím jen produktové portfolio, ale zejména jde o způsob prodeje a následný servis a také dlouhodobě udržitelný obchodní model.

Takže neodsuzujeme broker pooly jako celek, pooly působí v ČR od roku 2001 a některé si dokonce vedou velice dobře. Ale díváme se na zprostředkovatelské kanály optikou rizikovosti, proto u některých snižujeme provizi a s některými dokonce ukončujeme spolupráci. Stejný mechanismus hodnocení se týká i ostatních distribučních kanálů.

V tiskové zprávě hovoříte také o nové obchodní segmentaci. Jak vypadá tato segmentace?

Kromě mnoha věcí, které mají vliv na scoring, jako je optimální zajištění klienta, počty připojištění, způsob placení, škodní procento, frekvence škod, počet storen atd…, je to také rizikovost podnikatelského modelu. Navíc pravidelně vyhodnocujeme stížnosti klientů, kvalitu prodeje obecně, díváme se na klientskou spokojenost a to jsou všechno další vstupy, které slouží pro scoring a na základě něhož posuzujeme kvalitu práce toho kterého distribučního kanálu. A právě tyto stížnosti odstartovaly začátek našich regulačních opatření. Typickým příkladem byly například smlouvy o pojištění studentů  s měsíčním pojistným ve výši 3000 Kč, bez připojištění čistě pouze do investic. To je jasný příklad missellingu, který klienta poškozuje.



Komentářů: 19
  1. Poslední dobou mi jednání Allianz přijde velmi neseriózní. Začalo to misselingem u rizikového těhotenství, pokračuje tu u likvidace pojistných událostí a končí to velmi zvláštní tiskovou zprávou bez konkrétních jmen.
    Podle tohoto rozhovoru by už dávno museli ukončit spolupráci například s OVB, kde částka 3000,- Kč do IŽP není žádná hitparáda.

    • Tak to mohu potvrdit, psal jsem to již v článku 1.
      Co dodat k tomuto? A text o „spořícím“ pojistném v IŽP?
      Vysvětlení jako od pana Ovčáčka.

    • Vašek Kott 9 roky

      Určité skupiny z OVB mají u určitých pojišťoven útrum.

  2. Vašek Kott 9 roky

    Tak alespoň se vyjasnila konspirační teorie o tom, že za tím stojí konkurence.

    • Jan Rettich 9 roky

      Nemyslím, že se ta situace úplně vyjasnila. :-) Boj mezi MLM a BP jede na plné obrátky. Ještě se určitě dočkáme mnohých podpásovek, lží a jiných fíglů, jak se bude jedna strana snažit poškodit druhou. Nemyslím, že to někomu prospěje, ale obávám se, že to tak prostě je.

  3. „Typickým příkladem byly například smlouvy o pojištění studentů s měsíčním pojistným ve výši 3000 Kč, bez připojištění čistě pouze do investic. To je jasný příklad missellingu, který klienta poškozuje.“

    že by konečně někdo z pojišťoveny začal přemýšlet?

  4. Odborný časopis Profi PORADENSTVÍ & FINANCE,
    č. 9 / 4. 3. 2015 vše komentuje takto:
    Jako první pojistitel na našem trhu Allianz
    pojišťovna přeruší spolupráci s několika multilevelovými
    broker pooly, které místo dlouhodobě budovaného
    vztahu s klientem dávají přednost pouze provizi. To i
    odlišná tvorba rezerv považuje Allianz za natolik rizikové
    faktory, že se rozhodla od začátku dubna snížit
    některým odměny za životní pojištění a některým
    smlouvy dokonce vypovědět. Na tzv. černou listinu se
    dostaly ty firmy, u kterých vychází zvýšená rizikovost
    v rámci nové segmentace podle kvality prodeje životního
    pojištění zahrnující např. interní scoring a registry
    smluv.

    …..přeruší spolupráci s několika multilevelovými
    broker pooly,….

    Je to pro váhavce dovysvětlení? Věřím že ano.

  5. Jan Skrbek 9 roky

    Tak to mě tedy skutečně zajímá, který tzv. „pool“ Allianz ukončila. Ví někdo konkrétní název? Pokud to bylo/a nějaké/á s,r,o., které si založili utečenci z nějakého MLM, tak nutno zvážit prohlídku autorů na očním a psychiatrickém oddělení, zda to je opravdu „pool“ .-)

  6. Roman Kolář 9 roky

    Když si to člověk přečte, vidí spoustu logických vět a taktických vyjádření, které se pochopitelně vyhýbají pojmenovat věci zcela konkrétně. A tak jsou vlastně všichni spokojeni. Multilevely, které mohou dále psát do svých článků, jak jsou pooly nebezpečné, pooly, protože se obhájili a buď u nich žádná změna nenastala nebo s Allianz nespolupracují a Alianz, která jen upozornila na „sem tam“ nějakou strukturu, která by mohla být pro ni nebezpečná, aniž by konkrétně jmenovala. To se nesmí, ale že s některými poolovými organizacemi rozvazuje spolupráci, to se smí hned v nadpisu. Jak by ne, když se nikdo nejmenuje. Budu citovat větu z předposledního odstavce…Stejný mechanismus hodnocení se týká i ostatních distribučních kanálů. … Tak fajn. Proč tedy ukazujeme jen na jeden systém, přičemž dodnes ani nevíme, koho vlastně se to týká? Proč jsme léta před tím stejně vehementně neukazovali a nejmenovali antiklientské struktury v některých mlm organizacích? Jestliže velké pooly jsou dle článku ok, o jaké skupině lidí tu vlastně mluvíme? Kolik je to procent, který tu vytváří tak špatnou práci? Proč je vůbec označujeme jako pool, jak to tak čtu, jedná se o přeběhlíky z MLM, kteří se pokoušejí vytvořit nějaký vlastní model…
    A jistě také, když se nějaká taková struktura oddělí, tak jsou všichni spokojeni a radostně si přejí mnoho pracovních úspěchů a nikdo u pojišťoven ani jiných institucí nelobuje za to, aby s nimi nebyla smlouva podepsána nebo byla již podepsaná smlouva zrušena.
    Příští díl bude zřejmě o perníkové chaloupce… ;-)

    • Celý ten článek byl prostě naprosto nešťastně napsaný. Hloupý a zavádějící titulek, co se týká obsahu, tak obsahově vlastně o ničem, jen o tom, že možná se něco děje, protože pokud se děje, tak nám to stejně nebude řečeno.
      Nějak mi to připomíná knihu z mládí, jmenovala se Hlava XXII.
      T.Vysoudil přeci ze své pozice nemůže doopravovat svá slova. Jak jsem psal v úvodu – je to práce pro Ovčáčka.

  7. Já osobně na tomto článku vyzdvihuji tu zmínku o poškození jména. Ona tisková zpráva totiž neměla dát do rukou někomu zbraň, jak někoho poškodit, (což některé firmy rizikovým těhotenstvím udělali pojišťovně), ale měla spíše informovat veřejnost o tom, aby si skutečně vybíraly kvalitního správce svých peněz. Zamyslete se totiž nad tím, jaké jméno má Allianz ve světě, u nás, jakých ocenění získává, nemůže tedy konkrétně jmenovat společnosti, protože by tím mohla poškodit i sebe. O poškození té dané společnosti nemluvím. Právní řády jsou v tomto totiž nemilosrdné. Nechci určitě nikoho obhajovat, ale mne by se taky zrovna dvakrát nelíbilo pokud by mne někdo konkrétně jmenoval, přecejen vždy jde o obchod a v obchodě fungují vždy pouze ti zúčastnění.

    • Roman Kolář 9 roky

      Jako, že řekl, co neměl? ;-) Nevím, jak to napsat… tady se jeví tolik možností, které mohly být v pozadí… ale jestli je smyslem, jak píše výše pan Šortner, informovat veřejnost o tom, aby si klienti vybírali kvalitního správce, tak tento článek nebyl příliš šťastným. Říkal by totiž „nevybírejte si správce z poolu, je to velké riziko. Většina klientů ale tyto články nečte a ještě méně z nich ví, co je to pool… nemohu si pomoci, ten článek je určen lidem z branže, ke kterým se lehce jako informace dostane a můžeme se zamýšlet na tím, jakou informaci komu nese a co je jejím cílem. Jako obchodník, který to příliš nesleduje, bych si pamatoval z takového článku dvě věci… že se ruší spolupráce a problémem je pool. Komu se taková informace může hodit? ;-)

      • Pravdou je, to mne jako patriota Allianz opravdu mrzí, že se tato firma zhoršila. Někdy mi připadá, že žije jen z historie a původně dobrého jména.
        Je to např. o likvidaci, která více odpovídá jinému názvu společnosti, v ŽP nejsou připojištění, které konkurence dávno má. Pojištění odpovědnosti z držby nemovitostí také má zbytečné výluky.
        A nový program v Allianu na auta? To je z mého pohledu jasná výhra IT nad obchodní službou = těmi, kdo ten program aktivně využívá. … a dalo by se pokračovat!
        Netvrdím, že tento pán za toto může, ale někdo „musel z kola ven“.

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account