Bude mít PSD2 přínos? Komu patří klient? Má v případě GDPR přednost právo klienta být zapomenut nebo naopak protichůdná povinnost firem evidence záznamů dle ČNB? Zmizí z důvodů regulatorních nákladů z trhu poradenské firmy rodinného typu? Sledujte další díl panelové diskuse z konference FINfest! (videozáznam 18:57, MP3 ke stažení)

Na jaké otázky moderátora Tomáše Síkory odpovídali hosté panelové diskuse?

MP3 záznam ke stažení zde (17 MB).

Mojmír Urbánek: Největší přínos vidím ve zjednodušování. Zákazník bude chtít čím dál více jeden systém, jeden vstup, jednoho poradce. Finanční poradenství směřuje k jedné tváři. Pokud má klient vše v jednom, nebude mít potřebu chodit jinam. Druhá stránka věci je narůstání neloajality vůči finančním domům, nicméně pro samotné finanční poradce je to neuvěřitelný potenciál.

Vít Mikolášek: PSD2 by měla být poslední část toho, co finanční poradenství doposud nemělo. Klient stejně nakonec musel do té banky jít, podat sám trvalý příkaz na pravidelnou investici, na pojistné atd.. Teď klient bude mít na jednom místě pravidelnou investici, pojištění, penzijní produkt. Finanční poradce bude mít přehled, za co klient utrácí, což znamená pro poradenství přínos.

Jiří Šindelář: Malá poznámka k PSD2. V současné chvíli zde panuje otázka, komu vlastně patří klient. Jestli patří finančním domům nebo finanční poradcům, kteří klienty těmto institucím doporučili. PSD2 má snahu tuto váhu přenést na stranu poradenství. Co se týká GDPR, bude nutné mít obhajitelné tituly zpracování osobních údajů, jako např. neprůstřelný souhlas, v ideálním případě smlouvu, dobře definovaný rozsah údajů. Z vnitřního hlediska bude nutné, aby si firmy zmapovaly tok těchto informací a nastavily si nové procesy, aby splňovaly nové požadavky. To může být obtížné.

Vít Mikolášek: Pokud jde o distribuční smlouvu, určuje rozsah a stanovuje účel. Už teď však mají poradenské firmy souhlas přímo od svých klientů, kde je již popsán rozsah zpracování údajů. V budoucnu bude tento souhlas obsažen ve smlouvě, protože samotný souhlas má v současné době nevýhodu, že se dá odvolat.
Petr Šafránek: Problém je v koordinaci úřadu pro ochranu osobních údajů a dohledových orgánů. Může přijít klient a chtít zrušit zpracování dat a jedna strana bude chtít data zcela vymazat, druhá strana některá data o průběhu zachovat, když bude potřeba kontrola. Dále je zde problém důkazního břemene.

Tomáš Nidetzký: Určitě nebude. Chceme najít nějakou rovnováhu mezi ochranou osobních údajů a tím, co firmy musí zpracovávat. Zatím je tady řada neznámých.

Jiří Šindelář: Obávám se, že skutečně tomu tak je. Souvisí to s konsolidací, kdy regulační tlak na tyto firmy je brutální. Dokonce se obávám, že je toto na bruselské úrovni účelem. Tlak je evidentní.

Mojmír Urbánek: Jsme si vědomi, že regulatorní náklady malé firmy jsou obrovské. Snažíme se těmto firmám vyřešit tyto procesy. Nicméně i tak si myslíme, že celý trh se zkonsoliduje.

Účastníci diskuse

Jiří Šindelář

Předseda představenstva a výkonný ředitel USF ČR

Vít Mikolášek

Člen představenstva a ředitel právních služeb a compliance ve společnosti Partners

Mojmír Urbánek

Ředitel společnosti SAB servis

Petr Šafránek

Generální sekretář AFIZ

Tomáš Síkora

Ředitel společnosti CreaSoft

Foto z panelové diskuse



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account