V soutěži o nejlepší poradenskou aplikaci pořádanou organizátorem konference FINfest a provozovatelem portálu Poradci-sobě.cz se na podzimním FINfestu ucházelo o přízeň odborné veřejnosti a nezávislých finančních poradců  šest společností. Během následujících čtrnácti dní zveřejníme rozhovor se všemi zástupci firem, kteří na konferenci poradenské aplikace prezentovali.  Hlasování stále běží a vy se ho můžete zúčastnit – link najdete na konci článku. 

Jako prvního jsme vyzpovídali Jiřího Pecha, člena investičního výboru společnosti Broker Trust, který poodhalil zákulisí vývoje a aktualizací aplikace BT Invest.

V jakých parametrech je BT Invest lepší než konkurenční aplikace týkající se investic?

BT Invest je unikátní především svou šíří. V jedné aplikace máte vše, co poradce potřebuje kolem investic – od vysvětlení pojmů a investičních principů nebo zmapování aktuálního i historického vývoje na trzích, které jsou důležité během úvodních schůzek s klientem, přes legislativně hladké sjednání až po reporting náročným klientům. Dnes je v něm napojený Conseq a Investika, ale už máme před finalizací napojení Amundi, dále budeme pokračovat s Generali a rádi bychom do konce roku měli v rámci aplikace většinu produktových partnerů, kteří o propojení budou mít zájem a budou na to technicky připravení.

Nakolik je náročné propojit on-line data investičních společností a data Broker Trustu?

Pokud to děláte s jedním produktovým partnerem, tak to není až tak složité. Celé to nachystáte na jejich webové služby, zapnete a jedete. Problém začíná být, pokud tam chcete dostat více produktových partnerů, a to nejenom na sjednání, ale i reporting. Pak začnete řešit problémy, že každý poskytuje data přes jiné rozhraní, v jiných formátech, nějaká data neposkytuje a podobně. A musíte v podstatě z deseti různých druhů dat dát dohromady jeden uceleně vypadající reporting. U sjednání obchodu nebo úpravy stávající smlouvy je to podobné, protože jednotliví partneři vyžadují pro sjednání smlouvy odlišný proces. Musíte vyřešit situace, kdy potřebujete vše dostat do stejného procesu, ale zároveň splnit nároky všech produktových partnerů na ty věci kolem.

A co když má klient ve svém portfoliu například ETF na zlato nebo paladium – je možné sledovat vývoj hodnoty v čase také u instrumentů, které poradce nezprostředkovává?

Aplikace dnes umožňuje přidat i další produkty ručně. Zatím to není dokonalé (poradce si musí hodnotu ručně zadaných produktů aktualizovat sám a nezapojují se do všech grafů), ale bude to jedna z věcí, které bychom rádi v nějaké pozdější fázi vyladili více. Nyní jsou však priority jinde.

Jak dlouho jste pracovali na vývoji první verze?

V podstatě každá stránka měla svou předlohu nejdříve na papíře, pak přišel nějaký klikatelný model, několik koleček schvalování, ladění s poradci atd. A vývoj byl zatím tou kratší položkou. Ale i tak to zatím vyšlo na cca dva roky práce a na aplikaci samozřejmě pracujeme dál.

Kdy bude v BT Investu dostupný elektronický podpis poradce a klienta?

Možná i trochu rychleji než jsem sám čekal. Při prvním kole rozhovorů s produktovými partnery nám vypadlo, že jediné všeobecně akceptované řešení bude biometrie (opět jsme u toho, že každý produktový partner má malinko jiné požadavky na tyto podpisy a vy je potřebujete sjednotit do jednoho řešení). Nicméně to vypadá, že se situace malinko vyvíjí a podaří se nám domluvit na SMS podpisu. Řešení máme interně už skoro vyvinuté (očekáváme spuštění v jiných segmentech v rámci pilotu ještě v prvním kvartálu letošního roku).

Co především vaši poradci na aplikaci oceňují?

Rychlost a jednoduchost aplikace. V podstatě vás nepustí udělat chybu. Maximum věcí je možné s klientem vyřešit i na dálku a pak se poradce může věnovat tomu podstatnému – výběru nejlepšího řešení pro klienta. Reálně to stáhne čas strávený nad papírováním cca o 90 %, navíc vše může připravit i asistentka. Do budoucna bude hlavním přínosem reporting na jednom místě, aniž by poradce musel jít do několika portálů.

A za vás konkrétně – jaké „vychytávky“ se líbí vám? 

Osobně jsem poslední dobou celkem dost propadl technologiím. Od doby, co jsem si pořídil domů Google Home s chytrým asistentem, začal jsem mnohem více vnímat to, kam nás poradce můžou ještě posunout technologie. Reálně si dokážu představit situaci, kdy bude mít každý poradce podobného asistenta na stole a bude mu stačit říct, aby připravil reporty klientům, odeslal je, pomohl klientům s nějakými základními úkony na smlouvě, jako je třeba rebalancování portfolia, výběry z portfolia atd. Stejně tak může sledovat investiční chování klientů, vyhodnocovat ho na základě umělé inteligence a doporučovat poradci, komu se ozvat (třeba, aby emočně nevyprodal portfolio v nevhodnou dobu). Ale vývoj takových řešení v českém prostředí asi ještě nějaký čas zabere.

Pokud bych se podíval na současnost, tak se mi líbí maximální zefektivňování práce, protože marže (a provize), které dnes poradci všeobecně mají na nabízených produktech, půjdou do budoucna pravděpodobně dolů s nástupem jednoduchých online konceptů. Když si to vezmete, tak se trh může relativně rychle proměnit s nástupem různých fintechů – např. Revolut chce umožnit uživatelům nakupovat levně jednotlivé akcie (a tím pádem asi i ETF řešení). Je to jen krůček od toho, aby  tam přidali nějaké “mini poradenství” a může to oslovit i mnoho retailových klientů. A Revolut si může díky obrovskému počtu uživatelů držet své marže relativně nízko. Takže poradce by se měl nachystat na to, že by měl být efektivnější v tom, co dělá, a odbourat co nejvíce činností, které mu nepřináší nový byznys. Zároveň se bude muset mnohem více soustředit na svou přidanou hodnotu pro klienty (ať už co se týče reportingu, koučinku atd.).

Jaká další vylepšení aplikace chystáte?

Je toho mnoho. Předně chceme integrovat další partnery a elektronický podpis. Je to logické, protože čím víc partnerů bude v rámci aplikace, tím větší část poradců bude moci na tento jednoduchý a efektivnější způsob práce přejít, aniž by s tím byly spojené nějaké porodní bolesti. V momentě, kdy budeme mít většinu produktových partnerů, tak bychom rádi vylepšovali další části aplikace. Mimo jiné třeba zautomatizování reportingu, kdy by si poradce mohl individuálně nastavit, jaké části reportingu a jak často bude klientovi reportovat. Dále chceme integrovat návrh portfolia pro individuálního klienta nejen s přednastavenými portfolii, ale i s portfoliem naprosto individuálním. Což s ohledem na dostupnost dat třeba o českých fondech vidím jako relativně velkou výzvu.

Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Krátká

Chcete se dozvědět více informací o aplikaci BT Invest? Nově vyhlášená Soutěž krásy s možností hlasování je ZDE.



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account