Tomáš Rusňák je nejznámější hypoteční influencer v Česku. I když v legraci říká, že je napůl markeťák a napůl hypoteční specialista, v současné době mu práce se sociálními sítěmi zabere necelých pět procent jeho pracovního času. Aktivně používá pouze LinkedIn. „Sociální sítě už pro svůj byznys tolik nepotřebuju, ale je pravda, že před třemi a půl lety, kdy jsem začal budovat svoji značku, mně hodně pomohly získávat klienty a obratově růst,“ říká Tomáš v rozhovoru pro web Poradci-sobě.cz.

 

Lze dneska vybudovat úspěšný byznys ve finančním poradenství bez sociálních sítí?

Rozhodně ano. Ale kdybych byl nováček, který na trhu funguje půl roku nebo rok, a řekl bych si, že mě finance baví, chci se jim naplno věnovat a zdokonalit se v oboru, tak v ten moment jsou sociální sítě velmi důležitou součástí práce. Můžou pomoct akcelerovat byznys mnohem rychleji.

V takové případě potřebuju velmi kvalitní informace a schopnost odkomunikovat je ven. Když mám dobrý obsah, jsem schopen sociální sítě zaplnit. U spousty lidí z branže si všímám, že sociální sítě uchopili jinak. Je to dané také strukturou byznysu – řada poradců a manažerů je v multilevelech a snaží se motivovat ostatní lidi, aby šli pracovat do jejich struktury, takže zveřejňují fotky z večeří, z párty, z dovolených, fotí se s drahými auty… To je styl, který mi nikdy nedával smysl. Nicméně je důležité ukázat část osobního života, protože to lidi zajímá a přiláká víc pozornosti. Řídím se pravidlem, že maximálně pětina obsahu, který jde ven, je mimo finance.

Můj styl on-line marketingu určitě není jedinou cestou, jak vybudovat úspěšný byznys. Modelů je celá řada a musí vždycky vycházet z toho, jak finanční poradce sám funguje – co mu jde, co mu nejde, co ho baví, jaké má kontakty. Je důležité mít kolem sebe zajímavé lidi.

Z toho, co říkáte, je ale on-line marketing vhodný spíše pro zkušené poradce.

O-line marketing je vhodný pro každého. Ano, zkušenosti nejdou ničím nahradit, všichni poradci si musí projít praxí. Ale pokud je to nováček bez zkušeností a dostatečných vědomostí, může použít kvalitní obsah někoho jiného – Hospodářské noviny, Finmag, Poradci-sobě aj. Může odprezentovat jejich články, videa, podcasty a přidat k nim svůj názor. I nováček může mít kvalitní obsah, jenom ho nevytvoří, ale aktivně vyhledá, přesdílí a napíše, co si o tématu myslí.

Na jarním FINfestu jste měl workshop na téma Deset kroků, jak vybudovat silnou osobní značku. Co mají poradci očekávat od vaší přednášky na podzimní akci, která proběhne 3. října?

Některé z těch bodů budou rozpracované více do detailu. Nejvíc prostoru budu věnovat tématu osobního webu – jak o něm přemýšlet, jakou má mít podobu, aby díky němu poradce získával zákazníky. Mně generuje obrovské množství poptávek. Lidé se o mně dozví na sociálních sítích nebo v podcastu a odtud se je snažím přesměrovat na svůj web. Mám ho udělaný tak, aby dokázal zájemce zachytit a nechali mi na sebe alespoň kontakt, v ideálním případě mi rovnou poslali zprávu, že se chtějí se mnou potkat a řešit hypotéku. Dneska jsou na trhu různá řešení, jak si postavit web za pár korun a existuje několik úrovní kvality, které si mohu jako poradce koupit. Některé firmy mají pro poradce nebo realitní makléře standardizované řešení, ale připravené na míru našemu segmentu.

Co přesně znamená mít silnou osobní značku?

Znamená to, že má člověk dosah. Dneska si mnohem víc musím hlídat, co řeknu nebo napíšu a jak se chovám. V České republice jsem něco jako hypoteční influencer a v komunitě mám relativně velký dosah. Spousta finančních poradců mi píše esemesky nebo na sociální sítě, děkují mi za to, co dělám, sledují mě, čerpají ode mě informace, některé firmy berou můj podcast jako vzdělávací podklad pro svoje pracovní postupy. Když přijdu na FINfest, chodí za mnou lidi, chtějí se se mnou bavit a fotit se. Nemám rád tolik pozornosti, ale uvědomuji si, že to k mojí práci patří. Tohle je silná značka.

Na druhou stranu, když jsem vás pozorovala na přednášce jarního FINfestu, tak mi přišlo, že vám vystupování před lidmi sedlo a že jste si pozornost docela užíval.

To já si přednášky umím užít. A nevadí mi to – naopak. Už od střední školy jsem věděl, že mě baví stoupnout si před lidi. Cítím se v té pozici relativně dobře. Samozřejmě jsem nervózní, mám trému, ale baví mě to. Ovšem nemám potřebu vystupovat na veřejnosti kvůli potlesku. Dělám to kvůli sobě, protože se tím někam posouvám a vystupuji z komfortní zóny.

Kde dělají poradci nejčastěji chybu při budování osobní značky?

Neuvědomují si to, že osobní značku každý z nich už dneska má. Jakým stylem se oblékám, jak mluvím, jak jsem dochvilný, jak držím slovo – osobní značku si vytvářím neustále. My sami přece aktivně ovlivňujeme to, jak nás ostatní budou vnímat. Je potřeba na tom vědomě pracovat a pak si říct, kam to chci dostat. Nemusím mít za cíl, aby mě poznali všichni účastníci konference. Značka může být dokonce vybudovaná mimo můj obličej. To byla ostatně jedna z chyb, kterou jsem udělal – až moc jsem tlačil svůj obličej na úkor firmy. Teď mám před sebou úkol vybudovat brand firmy. Svoji značku už mám, ale potřebuji na ní pracovat tak, abych o ni nepřišel. To je jako s vlakem. Na začátku je těžké ho rozjet, ale když je v pohybu, setrvačností jede docela dobře. Prezentuji mnohem víc reálnou práci, a už to mně pomáhá budovat značku.

Je dobré, co se týče osobní značky, být občas kontroverzní?

Ano, pokud to vychází z mojí osobnosti. Pokud to nepatří k povaze člověka, nebyl by autentický a ostatní by mu kontroverzní vystupování nevěřili. Já takový jsem a funguje mi to velmi dobře. Baví mě určitým stylem provokovat a pobuřovat a diskutovat pak na sociálních sítích s lidmi jako je Petr Borkovec z Partners nebo pan Hrubý z Broker Consultingu, kteří reálně vybudovali obrovský byznys a mají na trhu respekt. Dokážeme se na LinkedInu pohádat a mít odlišný názor, ale naše debaty se vedou bez nekalostí a urážek.

Kdo je pro vás v práci i v osobním životě inspirací?

Denně poslouchám hodinu až hodinu a půl různé nahrávky a snažím se věnovat osobnímu rozvoji. Líbí se mi lidi jako je Pavel Moric, Mark Dzirasa, Honza Rak, Vláďa Dušek, Jan Mühlfeit, Marian Jelínek a spousta dalších. V profesi mě velmi ovlivnil Vladimír Fichtner, protože jeho znalosti a přemýšlení o byznysu jsou mi blízké. Pro inspiraci k sociálním sítím sleduju hodně lidí na LinkedInu, jak to dělají, co publikují, ale všichni jsou mimo finance. Jde spíš o inspiraci, jak se oni sami prezentují.

Přednášíte o osobní značce, ale vlastně si tím budujete konkurenci…

Tak to nevnímám. Věci, které dělám já, z velké části nejdou kopírovat. Můžete kopírovat principy nebo některé metody, ale ne celý můj styl. Vůbec mi nevadí se o zkušenosti podělit. V České republice je příliš mnoho finančních poradců, jenom v hypotékách je kolem 18 000 lidí s licencí u České národní banky (i když ne každý zprostředkovává pouze hypotéky), a já si myslím, že tolik lidí v našem byznysu není potřeba. Když tady bude mnohem víc poradců, kteří budou mít vysokou kvalitu a přidanou hodnotu, bude obor pozitivně vnímaný, poradci si vydělají víc peněz a bude je práce opravdu bavit. Můj cíl je pomoct profesionalizovat trh.

 

Děkuji vám za rozhovor.

 


Tomáš Rusňák bude mít na podzimním FINfestu, který se uskuteční 3. října v pražském Clarion Congress Hotel, přednášku na téma TAJEMSTVÍ BUDOVÁNÍ OSOBNÍ ZNAČKY.


 

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

Nepamatujete si své heslo?