Stárnutí - penze - důchod - ruce - hůl - doživotní renta
Zdroj: Pixabay.com

Doživotní renta je jednou z možností zajištění ve stáří. Mohou ji nabízet pojišťovny. Ale nenabízejí. Byl by o produkt doživotní renty zájem? A jak by měl vypadat? Zeptali jsme se finančně poradenských společností.

S doživotní rentou a možností jejího nákupu od pojišťovny počítá např. doplňkové penzijní spoření. Pořízení doživotní renty je daňově zvýhodněno (není potřeba danit výnosy z investice) a ze strany státu se tak jedná o preferovanou možnost. Doživotní renta zajišťuje přísun peněz lidem bez ohledu na to, jak vysokého věku se dožijí. A to má význam zejména v současné době zvyšující se délky dožití.

Jenže zvyšující se délka dožití, která souvisí s lepším životní stylem, prostředím i medicínou, je hrozbou pro pojišťovny nabízející doživotní rentu. To potvrzuje Martin Švec, ředitel Simplea, který s tímto produktem historickou zkušenost má, ale vždy to bylo v dané pojišťovně jen v malém měřítku a problémem bylo riziko v dlouhověkosti. Pro klienty to nebylo příliš výhodné a pro pojišťovnu šlo o velké riziko to garantovat. A tak i ty, které ji dříve ve své nabídce měly, ji stáhly.

Jako důvod nenabízení renty ovšem pojišťovny nejčastěji uvádějí, že o doživotní rentu není zájem ze strany klientů.

Zeptali jsme se proto finančně poradenských společností, které mají ke klientům často blíže než samotné pojišťovny, zda zaznamenávají poptávku po možnosti koupi doživotní renty od svých poradců.

V současné době to bohužel není téma. Hlavním důvodem je samozřejmě fakt, že pojišťovny u nás tuto možnost příliš nenabízejí. Za mě je to trochu škoda. Věřím, že pro řadu klientů by to bylo zajímavé,“ odpověděl Marek Seidl, pojistný analytik Broker Trustu, a dodal: Nikdo z nás neví, jak dlouho bude v důchodu. Uvádí se, že průměrný muž asi 19 let, žena 28 let. Vypočítat na to rentu samozřejmě nelze nikdy přesně a jsou klienti, kteří by si riziko „nadprůměrného dožití“ rádi pojistili doživotní rentou. Při férově nastavených podmínkách bychom takový produkt rádi zařadili do nabídky.“

Poptávku ze strany klientů neregistruje ani SAB servis. Žádnou takovou poptávku neregistrujeme, a proto nevyvíjíme žádné aktivity směrem k pojišťovnám, že bychom o takový produkt stáli. Jsme nakonec rádi, že renta a zajištění na stáří (samozřejmě ne doživotní) se řeší přes investiční nástroje, pojišťovny v tomto směru možná ani nemají dobré jméno a těžko by si získávali v této oblasti důvěru mezi poradci,“ uvedl Jan Šimek, ředitel PR a komunikace SAB servis.

Jednoznačně důchod je jedno ze stěžejních témat, které naši poradci probírají u klientů ve finanční analýze. S tím je spojena poptávka po produktech, které umí tuto problematiku klientovi zajistit. Nicméně konkrétní poptávka po produktu doživotní renty ze stran pojišťoven od našich poradců spíše není,“ přidal svou zkušenost Michael Hrdlička, oblastní ředitel společnosti 4fin, a dodal: Pokud by samozřejmě na trhu vznikl produkt, který bude umět vyřešit doživotní rentu s tím, že by to klienta nezničilo poplatkově, pak to rozhodně do našeho portfolia patří.“

Poptávku po doživotní rentě ze strany poradců ani jejich klientů nevnímají také společnosti OK Klient či Fincentrum & Swiss Life Select. Druhá ze jmenovaných ovšem připravuje produkt Švýcarská renta, který na bázi investičních nástrojů bude vyplácet rentu na předem stanovený čas. Samozřejmě s rizikem, že se čas může při nepříznivém vývoji na trzích zkrátit, nebo při příznivém naopak prodloužit. Jinak to u investičních produktů ani nelze.

Jak vysoká renta by měla být?

Finančně poradenských společností jsme se též zeptali, jak vysokou rentu si představují pro klienty s počátkem čerpání v 65 letech za 1 mil. Kč. V tomto ohledu se odpovědi poměrně liší.

Michal Hrdlička konzervativně počítá s „nekonečnou rentou“, tedy vyplácenou pouze z výnosů nad inflaci: Pokud má být renta skutečně doživotní, pak je zde hlavní parametr zhodnocování těchto peněz nad rámec inflace. Ze smlouvy lze totiž průměrně odčerpávat pouze takovou částku, o kterou je účet zhodnocen nad inflací, pokud má být zachována reálná hodnota peněz a tím i standard, který má produkt přinést. Jestliže by portfolio dokázalo vydělávat 5 % p. a., pak by bylo možné 3 % ročně odčerpat a 2 % by pokrývala dlouhodobý inflační tlak.  Nekonečná renta v tu chvíli vychází na 2 500 Kč měsíčně v reálných hodnotách.“

Doživotní renta počítaná podle úmrtnostních tabulek ovšem může spotřebovávat i samotný kapitál. Jinými slovy – v průměru v době smrti rentiérů nezbyde z peněz nic. Při prostém výpočtu ale není započítávána inflace a vyplácená částka tak reálně klesá. OK Klient předpokládá, že by se renta měla pohybovat mezi 3 500 Kč a 4 000 Kč měsíčně. O něco optimističtější je Fincentrum & Swiss Life Select s předpokladem renty kolem 5 000 Kč měsíčně.

Marek Seidl je přitom ještě striktnější: Aby ta částka něco znamenala, tak aspoň 10 000 Kč.“

Provize aneb Zadarmo neprodáte ani špičkový produkt

Doživotní renta by nepochybně konkurovala investičním produktům, které mají obdobné, byť časově omezené možnosti. A aby se uchytila ve větším měřítku, je nezbytné finanční poradce za její zprostředkování zaplatit. Finančně poradenských společností jsme se proto též zeptali, jak vysoká provize na úrovni společnosti by byla odpovídající za prodej takovéhoto produkt.

Marek Seidl stran provizí uvedl: Pokud by se jednalo o produkt s jednorázovým vkladem, viděl bych to osobně někde na úrovni investičních produktů.“ O něco přesnější byl OK Klient, který očekává za doživotní rentu provizi ve výši 2 % z vložené částky.

Radikálnější přístup k provizím má Michael Hrdlička: Provizní systém je nevděčné téma. Poradce by rád dostával za svou práci co nejvíce zaplaceno. To je ale zpravidla úzce navázáno na poplatky, které klient zaplatí. Ten by rád zase platil na poplatkové struktuře co nejméně. Aby byl produkt pro klienta efektivní, provize by měla být nižší, než je nyní zvykem vyplácet u produktu životního pojištění. Já osobně bych preferoval získatelskou provizi u rezervotvorného životního pojištění klidně jen na čtvrtině běžného standardu, čili asi 50 % ročního pojistného. Zároveň bych poradce motivoval následnou provizí ve formě podílu na spravovaném majetku klienta. Poradce bude mít zájem dlouhodobě o klienta pečovat a ten nebude předurčen k poplatkovému tornádu.“

0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account