mixážní pult - nahrávání hovorů
Zdroj: Pixabay.com

„Podle mě to projde,“ prohlásil Petr Fejtek stran nahrávání hovorů investičních zprostředkovatelů a poradců.

Do senátu zamířila novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu (ZPKT), která má nařídit nahrávání veškerých hovorů investičních zprostředkovatelů, poradců a jejich vázaných zástupců. Na toto téma přišla řeč na včerejším setkání Profi Brunch časopisu Profi PF.

Petr Koblížek z ČAPu připomněl, že pojišťoven se novela netýká. A to ani při prodeji investičních životních pojištění, v nichž jsou investice zahrnuté. Distribuce tohoto pojištění se odvíjí podle zákona o distribuci pojištění, nikoli o ZPKT. Nicméně připouští, že v dalším kroku může padnout nahrávání i na oblast pojištění. Pro pojišťovny ale toto není velké téma. Mnohem větší je zdanění technických rezerv. Když se bude povinně nahrávat, tak nahrávat budou. Alespoň budou mít k dispozici důkaz pro případ sporu s klientem. Neočekává, že by se podařilo schválení novely zvrátit.

Tomáš Rampula z J&T bank ovšem kontroval, že podle ČNB se musí nahrávat už první kontakt s klientem, protože i tento hovor může vést k uzavření investičního obchodu. Finanční poradce tak neví, co klient bude potřebovat. Nahrávat se tedy bude muset i prodej pojištění. Podle novely se má nahrávat každý hovor, který by mohl vést k nabídce investiční služby. A to je prakticky každý.

„Jako asociace jsme byli pro to, aby se nenahrávalo všechno,“ uvedl Marek Janšta z KZ Finance, který zastupoval asociaci ČASF. Nikdo z členů asociace nepřebírá pokyny od klientů po telefonu. Jedním z řešení by bylo dát povinnost všem investičním zprostředkovatelům fungovat pod licencí investičního poradenství. To je podle Marka Janšty na rozdíl od investičního zprostředkování dostatečně povinně zdokumentované i bez nahrávání telefonního hovoru.

Lukáš Paldus z IN Invest je na základě konzultace s compliance přesvědčen, že v současné době není nahrávání hovorů povinné, pokud má společnost ve vnitřních předpisech zaneseno, že nedochází k předávání pokynů po telefonu. Výklad ČNB je ale odlišný a musí být nahráván každý hovor. To se promítlo i do pokuty pro finančně poradenskou společnost Fincentrum, která se v současnosti proti rozhodnutí dohledového orgánu brání u soudu.

Mají se ale nahrávat všechny hovory? Tomáš Rampula tvrdí, že ČNB chce nahrávat všechno, aby byl důkaz, že v telefonním hovoru nedochází k investiční službě.

Marek Janšta se navíc obává úředního sdělení či benchmarku, který ČNB na základě novely zákona vydá a který vysvětlí, co je potřeba dělat a jak. A to může být ještě přísnější, než jak bude znít litera zákona. „Nečekejte, že se dozvíte od ČNB, co máte dělat, dřív, než na kontrole,“ upozornil Richard Siuda z Conseq IM.

„Nikdy hovory nahrávat nebudu. To je za hranou. I klienti mají svá práva,“ uvedl Marek Janšta s tím, že klidně půjde do sporu s ČNB. Při hovorech s klienty finanční poradci probírají i velmi osobní záležitosti, o nichž klient rozhodně nechce, aby se dostaly k uším lidí, které ani neznají.

„Není problém, že se to bude muset nahrávat, ale ČNB chce, aby se 10 % hovorů poslouchalo,“ přisadil  Tomáš Rampula. Hovory operátor nahraje, v tom problém není. Ale kdo je bude poslouchat? To je ta nákladnější záležitost. Samotné nahrávání a uchovávání hovorů je nákladné. Ale náslech 10 % uskutečněných hovorů a tvorba záznamů z náslechu je ještě nákladnější.

Tip: Kolik by stálo (bude stát?) finančně poradenské firmy nahrávání hovorů

„Jediný pádný argument ČNB pro nahrávání hovorů je, že to zjednoduší dohled,“ rozčílil se Marek Janšta, který je kategoricky proti nahrávání všech hovorů. Jiný pádný argument podle něj Česká národní banka nemá.

Zato telefonní operátoři jsou již na nahrávání hovorů připraveni. Např. T-Mobile má tarif MiFID. „Rozeslal nám nabídku a sazebník hned měsíc po schválení MiFIDu,“ uvedl Marek Janšta a s nadsázkou dodal, že možná za nahrávání hovorů v Parlamentu ČR lobbují operátoři.

Conseq již několik telefonů nahrává. Má přibližně 4 lidi, kteří se věnují přímému prodeji privátním klientům. „Na AKAT ČR to vidíme tak, že boj o nahrávání je prohraný. Chceme ale dále komunikovat s ČNB a ukazovat jí, že národní regulaci dělají přísnější, než je mezinárodní. A chceme, aby to nedělali,“ uvedl Richard Siuda. Bitva je tedy prohraná, ale válka nekončí.

„V Senátu Schillerová argumentuje tím, že se po telefonu prodávají akcie. Ale to již dva roky nesmíme dělat,“ upozornil Richard Siuda na nefér přesvědčovací techniku zastánců nahrávání hovorů. Cílem je tak vysvětlovat poslancům a senátorům, jak se věci skutečně mají. Není to jednoduchý úkol.

Přílišná kontrola ze strany ČNB vede k tomu, že firmy již nyní zakládají společnosti a získávají licence v zemích, kde je to jednodušší, uvedl Lukáš Paldus. Další regulace toto může ještě zvýraznit. Budou-li v Česku podnikat společnosti na základě evropského pasu, ztratí nad nimi ČNB kontrolu zcela.

Nahrávání hovorů není jediné aktuální téma pro finančně poradenské společnosti. Ve hře je stále i překlopení současných více než 200 investičních zprostředkovatelů na obchodníky s cennými papíry. Je to stále otevřená otázka, ale měla by přijít na program letos. ČNB tento týden již začala zjišťovat názory investičních zprostředkovatelů na možný přechod

Podle posledního návrhu by neměly společnosti zažádat o novou licenci, jak se původně plánovalo, ale měly by být překlopeni na novou licenci automaticky. Kdyby měla ČNB posuzovat nové licence, musela by podle informací Marka Janšty najmout dalších 150 lidí.

Letošní rok bude pro finančně poradenské společnosti ještě zajímavý…

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Nepamatujete si své heslo?

nebo

Create Account