„Riziko investování není v kolísání akciových trhů,  jejich kolísání je naopak jistota. Trhy jednoho dne výrazněji klesnou, takže s touto variantou počítejte a připravte na to svoje klienty předem,“ říká v rozhovoru finanční analytik Petr Syrový,  lektor ve společnosti KFP trénink, který má zároveň ve společnosti Fichtner za starosti vývoj softwarových produktů. Petr bude jedním z řečníků na listopadové konferenci FINfest EFPA spojené s 5. odbornou realitní konferencí.

Jak by měl poradce srozumitelně vysvětlit klientům investice, aby z dlouhodobých investic neutíkali, což se často děje?

Poradce by z dlouhodobého hlediska neměl prodávat výnos, ale ochranu bohatství neboli svých životních úspor. Až příliš často se setkávám se zklamáním poradců, kteří prodávali výnos a se zklamáním klientů, kteří kupovali výnos. Nedávno mi volala poradkyně a říkala: „Jednomu klientovi jsem investovala na pět let, aby investice vydělal alespoň 3 % ročně. Tři roky utekly a jeho investice jsou na nule, co s tím mám teď dělat?“

Co poradkyně udělala špatně?

Chyba byla na začátku slíbit, že nabízím sestavení portfolia, které vydělá přes 3 %. Nikdy nemáme jistotu, že dosáhneme nějakého předem daného výnosu. Proto je důležité neprodávat krátkodobé výnosy, ale ochranu majetku. Snažíme se doporučovat nebo radit klientům, jak ochránit majetek, který si vlastní prací vybudovali. A ten dlouhodobě ochraňujeme hlavně před inflací, poklesy na trzích a negativními emocemi investora. Poklesy na trhu přijdou a právě v takovou chvíli záleží na tom, jak bude investor reagovat. Chce-li bojovat proti poklesu na trzích, nemůže mít všechny investice v akciích, ale potřebujete i další složky portfolia.

Zanedlouho to možná bude znovu aktuální otázka – jak by měli poradci s klienty mluvit, když dojde k výraznějšímu poklesu akciového trhu?

První skutečností je, aby si poradce hned na začátku jednání s klientem ujasnil, proč společně řeší investice, jakým způsobem poradce investice prodává a jaký cíl sestavením portfolia oba sledují. Pokud chceme nakoupit nejvýkonnější akciový fond a on poklesne, je jasné, že jsme klienta zklamali a klient je nespokojený, často prodává a utíká pryč z investic.

Na školení poradcům říkám, že není riziko v kolísání akciových trhů, ale že jejich kolísání je naopak jistota. Trhy jednoho dne výrazněji klesnou, takže s touto variantou počítejte a připravte na to svoje klienty předem. Pokud klient investuje na dlouhou dobu, portfolio je správně nastavené a my víme, co budeme v případě poklesu dělat, pak není potřeba poklesy trhů řešit narychlo. Jsme na to připraveni. Pokud je ale portfolio špatně nastavené, není chyba v poklesu trhu. Je to pochybení poradce, které vzniklo hned na začátku při poskytnutí služby klientovi.

Kdyby se poradce na začátku zeptal klienta, jaké procento poklesu svého portfolia je schopen akceptovat, dozvěděl by se, že řada lidí není schopna akceptovat 10 % nebo 20 % pokles.

Poradce by měl klientovi vždy ukázat dlouhodobý obrázek, seznámit ho s možným průběhem kolísání investic a vysvětlit mu zákonitosti kapitálového trhu. Není špatné ukázat, co akciové trhy dělaly v minulosti a počítat s tím, že se mohou zopakovat podobně velké poklesy jako v přišly v letech 2000 nebo 2008.

Pokud investuje na deset nebo dvacet let, typicky se doporučuje portfolio, které má velkou složku v akciích – a ta běžně kolísá. Jestliže ale klient není schopný volatilitu trhu akceptovat, jsou pro něj akciové investice zapovězené a musí investovat do konzervativních nástrojů nebo je možné po dohodě s klientem nastavit akciovou složku v jeho portfoliu třeba jenom ve výši 20 % až 30 %. V tom případě se ale klient vystavuje jinému dlouhodobému riziku, a to je inflace.

Hned na začátku spolupráce vyplňuje poradce s klientem tzv. investiční profil, nicméně mám informace, že v řadě případů dochází k tomu, že je klient ovlivňován ve prospěch rizikovějších instrumentů.

Myslím, že k tomu někdy dochází. Že poradce i klient tuto část zkoumání přístupu k riziku podceňují a považují ji za administrativní zbytečnost. Počítat s poklesy je přitom základní předpoklad investování.

Investiční profil se s klientem nevyplňuje pouze kvůli splnění zákonných nebo administrativních povinností, ale hlavně proto, aby bylo možné poskytnout klientovi správné investice a nabídnout mu přesně to, co skutečně potřebuje. To je klíčová věc u každé služby: když si kupujeme oblečení, dovolenou, auto nebo byt, vždy je potřeba, aby daná služba nebo komodita naplnila naše potřeby. Jiné oblečení budu mít na ples a jiné do přírody. Jiné auto budu mít na stěhování nábytku a s jiným budu vozit děti do školy. Stejně tak u investic. Jakmile podcením nebo zčásti pokřivím investiční dotazník, pak si klient neodnáší investice, které mu mohou dobře sloužit a jednoho dne z toho bude průšvih. A ten průšvih vždycky spadne na hlavu poradce.

Na co se zaměřit při sestavování portfolia?

Portfolio musí být postavené tak, abychom věděli, co budeme dělat, když klesne o 10 %, 20 % nebo 30 %. Pokud máme například 50 % zainvestováno v akcích a 50 % v dluhopisech a hotovosti, pak když akcie klesnou o 30 %, můžeme je dokoupit právě z dluhopisové části. Když akcie rostou, měli bychom je naopak odprodávat.

A kdy přeskupovat portfolio? Podle investičního horizontu. Na začátku máme investiční horizont třeba patnáct let s plánem peníze na konci vybrat; najednou je to už jen deset let a poté pět let. Musíme reagovat na skutečnost, že se přibližuje konec investice a snažit se uchovat hodnotu peněz pozvolným přeskupením tohoto typu portfolia do konzervativnějších instrumentů.

A pokud bude chtít klient ze svého portfolia čerpat rentu?

V dobách renty potřebuje zhruba polovinu peněz v akciích, takže jejich zastoupení v portfoliu je nezbytné. A když jsou při poklesu trhů levnější, je rozumné z nich utíkat nebo je nakoupit?

Takže je třeba zvolit jednoduchý matematický model, podle kterého se řídíme.

Základní myšlenka modelu je velmi jednoduchá: držíme požadovanou alokaci, ať akcie klesají nebo rostou.

Jsou ještě další důvody, kdy je vhodné přeskupit portfolio?

Když se na finančním trhu děje něco výjimečně divného. Velmi nízké úrokové sazby, to není standardní věc. V minulosti byly úrokové sazby typicky kousek nad inflací. V dobách, kdy jsou na dluhopisech nulové úrokové sazby, jich v portfoliu máme méně. Nahrazujeme je hotovostí, spořícím účtem nebo termínovaným vkladem, který vynáší byť jen jedno procento, ale vynáší alespoň nějaký zisk.

Co by měl poradce, který zprostředkovává investiční produkty, znát? Investice přece nemůže prodávat každý.

Chce to hlavně zkušenosti.

Jak je získat?

Jak zkušenosti nabrat, když je nemám? Studiem. Když jsem nezažil roky růstů a propadů na kapitálovém trhu na vlastní kůži, pojďme se podívat do historie. Skvělé jsou staré noviny a možná ještě lepší jsou měsíčníky. Sledujte, čeho se lidé báli, co byly potenciální průšvihy. Pořád se řeší to samé – v politice i v ekonomice. Sledujte historické vývoje na trzích. Jak na určitý vývoj reagovali akcie, dluhopisy nebo peněžní trh. Podívejte se na větší detail, než se píše v knížkách. Pak nás nepřekvapí, že penzijní fondy drží krok s inflací, ani to, že akcie vyskočí o 30 % a nám tento trend uteče.

Kde sledujete aktuální situaci na trzích?

Z českých webů je to Patria.cz, ze zahraničních webů sleduji Morningstar a Wall Street Journal. To jsou naše zdroje, z nichž čerpáme informace. Třeba o tom, jak uvažují o portfoliích lidé, kteří mají zkušenosti s investováním několik generací. Mezi známé investory patří Nobelova nadace a Norský státní fond, do něhož stát ukládá peníze získané z prodeje ropy.

Nobelova nadace je velmi dobrým příkladem pro dlouhodobé investování, protože jejich cílem je především ochránit svůj majetek a zajistit si výnosy v dlouhodobém horizontu. A když si nastaví tyto podmínky, vychází jim, že by měli mít 50 % peněz zainvestovaných v akciích.

Jaké investice by měl poradce zprostředkovávat a jakým se vyhnout?

Určitě by neměl prodávat zbytečně drahé produkty, kde se fond zabalí několikrát. Fond se nejprve zabalí do certifikátu, certifikát do životního pojištění a každá tato složka má své náklady, které se potom vyšplhají vysoce přes 4 %.

Měl by naopak prodávat investice, kterým rozumí. Jak říká Warren Buffett: „Investuj do toho, čemu rozumíš.“ To je klasická věta – zkušenost a moudrost. A tento přístup je třeba dodržet jak na straně poradce, tak na straně klienta. Proto doporučujeme produkty, které jsou jednoduché a dobře vysvětlitelné, u nichž víme, do jakých aktiv se vkládají peníze investorů. Proto nám vyhovují velké světové fondy anebo ETF zaměřené na globální trhy – Amerika, Evropa, Asie. Mají v portfoliích významné světové firmy, velmi dobrou diverzifikaci a nízkou nákladovost.

Kupujeme si tím celou světovou ekonomiku. Nevím, jestli v příštích deseti letech budou ziskové banky, letecké společnosti, ropné společnosti nebo maloobchod. Bude Facebook a další technologické společnosti v příštích letech hodně vydělávat nebo nikoliv? Nesázíme na jednotlivé myšlenky, ale na úspěch celého lidstva a na ekonomiky významných států.

Děkuji vám za rozhovor.



0 komentářů

Napsat komentář

Partneři


Chcete zde mít své logo?

nebo

Příhlásit se jménem a heslem

nebo    

Forgot your details?

nebo

Create Account